Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Offroad handschoenen  (gelezen 3914 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Offroad handschoenen
« Gepost op: 01-08-2005, 10:23 »
Na het waterballet van de laatste TCN rit afgelopen weekend toch maar's naar andere handschoenen uitkijken. Waterdichte handschoenen zijn lekker maar niet als het water en modder er niet meer uitloopt :-\ Ooit met klotsende handschoenen geschakeld ;)

Dus misschien iets van crosshandschoentjes. Maar waar moet ik dan op letten bij de aanschaf:

- Wat is het beste materiaal waar ze van gemaakt zijn (kunststof, leer?)
- Hoe is de bescherming bij een val op harde ondergrond, wat is de beste bescherming?
- Wat zijn de goede merken
- Waar rijden de Goden van Le Dakar mee?
- Wat mag het klotsen :-X eh ... kosten?

Maarten
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: Offroad handschoenen
« Reactie #1 Gepost op: 01-08-2005, 10:47 »
Voor nat weer (meestal dus) gebruik ik Scott Neopreen handschoenen, een beetje vergelijkbaar met die duikhandschoenen. Je handen worden wel nat, maar niet koud.

Bij temperaturen onder nul doe ik er van die binnenhandschoenen in, of rij ik met wintenhandschoenen uit de ATB  winkel

's Zomers (zeg maar +10) zijn ze te warm, dan heb ik crosshandschoenen

Ik heb wel eens Sinisalo Enduro handschoenen gekocht, helemaal waterdicht, maar niogal stug, Die liggen dus ongebruikt in de  schuur
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Offroad handschoenen
« Reactie #2 Gepost op: 01-08-2005, 13:06 »
Tja, da's ook weer een vraag waarmee je alle kanten op kunt:

Voor nat weer boven nul, inderdaad: neopreen

Voor koud en droog weer heb ik wind&waterdichte enduro handschoenen van Acerbis. Nadeel hiervan is wel dat als je toch gaat zweten, dat het fleece aan de binnenkant erg gaat plakken, dus dat je ze bijna niet meer aan of uit krijgt.

Voor 'gewoon' weer: crosshandschoen van Alpine Stars: gaan echt eeuwen mee! Je kunt ook supermotard handschonen nemen met van die harde knokkels erop.

Verder op harde ondergrond niet vallen, want dat houden ze niet tegen   ::) Voor het heen en weer rijden naar de tochten kun je altijd gewoon dikke wanten aan trekken.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Offroad handschoenen
« Reactie #3 Gepost op: 02-08-2005, 00:27 »
Op aanraden van Sommer heb ik vorig jaar Alpinestars handschoentjes gekocht met carbon op de knokkels.
"Lekker belangrijk...!"   dacht ik nog..  Toen ik een er een maandje later erg hard mee op m'n b... ging (op de weg dus) realieerde ik me dat het nog niet zo'n gekke optie was. Ook het erg sterke nep leer op de handpalmen voldoet super.
Na de schuiver is er geen schade aan de handschoen zichtbaar!

Belangrijkste reden om ze te kopen was voor mij vooral ook de pasvorm. Deze is echt perfect!
Ze zijn een tikkeltje langer dan gewone crosshandschoenen. Ze sluiten op je polsen en dat zit erg comfortabel.
Verder is de afwerking aan de binnenkant helemaal glad waardoor er geen irriterende randjes zijn.
Zonder problemen kan ik er uuuuuuren mee rijden en dat is niet met alle cross handschoenen zo.

De twee voordelen (carbon op de knokkels en de lengte) hebben ook een nadeel. Het aantrekken gaat wat lastiger.
Omdat ze voor een groot deel uitkunststof zijn gemaakt zijn ze redelijk snel droog. Nadeel hiervan is dat ze niet tegen uitlaat hitte kunnen. Hoewel...... ze fikken niet af maar smelten een beetje. Ik gebruik ze nog steeds.

Ik heb er 45 Euro voor betaald en als deze versleten zijn koop ik ze weer.
Volgens mij zijn het eigenlijk bedoeld voor supermoto races.

Oh ja en waar je nog meer op moet letten.
Koop ze niet te groot!!! Niets is zo vervelend als van die uitstekende puntjes aan je vingers te hebben.

Fr@venture
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Offroad handschoenen
« Reactie #4 Gepost op: 02-08-2005, 07:22 »
ik heb zelf een stel gebruikte crosshandschoenen van Fox overgenomen. Die waren als nieuw en kon ik voor weinig kopen.

Tjongejonge, wat is dat fijn. Geen zweethanden meer als het warm is. Ik heb er niet mee in koud weer gereden, dus daar weet ik niets over, maar bij warm weer (+10 graden) had ik altijd last van zweethanden. Deze waaien lekker door en dat scheelt aanzienlijk. Er zit geen harde bescherming ofzo in, wel een soort kunststof verstevigingen op de achterkant van de vingers en rug van de hand.
Of ze ook in de regen voldoen weet ik nog niet, maar ik verwacht dat ze dan nogal koud worden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Re: Offroad handschoenen
« Reactie #5 Gepost op: 02-08-2005, 22:14 »
Citaat
Koop ze niet te groot!!! Niets is zo vervelend als van die uitstekende puntjes aan je vingers te hebben.
Ja, dat is makkelijk praten, sorry, typen, als je een standaard maatje hand hebt. Ik pas vaak elke handschoen op het rekje en vertrek vervolgens met die die het minst uitsteekt buiten mijn vingers. Dan heb ik ook altijd nog koude handen, BAH!
Dus, voor Finland heb ik een paar windstopper bikers handschoenen gekocht bij Safe en bij WPM een paar crosshandschoentjes die eroverheen passen. Is het zo warm als in Finland dan heb ik alleen de crosshandschoentjes aan, maar onder de 22graden lukt dat niet meer.
Nou ja, een passende handschoen heb ik eigenlijk nog nooit gevonden met mijn korte vingertjes.

Succes, Margrieta

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Offroad handschoenen
« Reactie #6 Gepost op: 02-08-2005, 22:54 »
Bij mij zitten de vingertoppen altijd zo strak dat ze na een week gebruik scheuren (bij crosshandschoenen) of de hele handschoen is te groot zodat je blaren krijgt.

Misschien kan ik een paar cm handschoen van Margrieta krijgen, of zij een paar cm vinger van mij (au)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Re: Offroad handschoenen
« Reactie #7 Gepost op: 09-08-2005, 11:22 »
Wat schuift dat??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Offroad handschoenen
« Reactie #8 Gepost op: 22-09-2005, 19:30 »
Kangaroeleren GS-enduro handschoentjes, met knokkelbeschermers van BMW. De handschoenen kosten meer dan de helft van mijn jas ;D

Kost dus wat, maar dan heb je ook wat. Waterdicht zijn ze niet, maar het zweet kan er wel lekker uit moet ik zeggen.

Laatst op de terugweg van het Travelmaniacsweekendje een vette stortbui gehad, maar geen natte handen.

Noppy

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Offroad handschoenen
« Reactie #9 Gepost op: 22-09-2005, 19:36 »
Waterdicht zijn ze niet..............                    .........een vette stortbui gehad, maar geen natte handen.


 ::)                ::)                       ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Offroad handschoenen
« Reactie #10 Gepost op: 22-09-2005, 20:10 »
Ja, tegenstrijdig he?

De handpalmen zijn niet waterdicht, maar als je nou gewoon het stuur goed blijft vasthouden terwijl het regent, dan worden ze toch niet echt nat aan de binenzijde. De buitenzijde is wellicht wél waterdicht.

E.e.a. zal ook wel te maken hebben met het feit dat ik Acerbis handkapjes heb.

 :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Offroad handschoenen
« Reactie #11 Gepost op: 16-08-2006, 11:02 »
Ik heb sinds een paar dagen de revit r59cross.
Lekker licht en luchtig met knokkel bescherming.(in blauw natuurlijk ,geintje :-X)

Boven op de hand leer, in de hand palm een laagje dun suedeachtig iets met op de duim en pinkmuis twee lagen dun suedeachtig iets. wel nog een lekker stukje gel ertussen. Ben alleen bang dat bij harde gravel of asfalt(op asfalt naar een rit toe zal ik toch andere handschoenen aandoen) er van die dunne laagjes niks overblijft, dus ik ga deze week naar de lokale ouderwetse echte kleermaker om te vragen of ie er een stukje leer tussen kan zetten (tussen die laagjes op de duim en pinkmuis).


Ja de maat, mijn asfalt handschoenen ook van revit zijn XL die vondt ik bij de r59cross iets te strak niet met je vingers gestrekt maar als je een paar keer knijpbewegingen maat ging het trekken tussen de vingers en schuren aan de vingertoppen, de XXL was beter maar nu hebben de duim en de pink een flapje over. toch de XXL gekocht met in het achterhoofd dat als je aan het werk bent je vingers door de warmte nog iets opzwellen en als het kouder weer wordt kan ik er mijn dunne thermo handschoentjes nog onderaan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Offroad handschoenen
« Reactie #12 Gepost op: 16-08-2006, 15:35 »
Ik heb vorig jaar in Italië ook van die AlpineStars super motard handschoentjes gekocht.
Die hebben naast goede bescherming ook gaas tussen de vingers voor een beetje extra ventilatie.
De pasmaat is zo goed, dat ik ze haast nergens voor uit hoef te trekken, kan er zelfs mijn kinbandje mee vast en losmaken.....

In de  kou op de snelweg zeker niet aan te raden, maar op de een of andere manier niet snel koude handen tijdens de rit bij kou of nattigheid. Maar omdat ik toch een hekel heb aan natte handen heb ik voor komend weekend ook nog mijn goretex lente/herfst handschoenen in mijn tas gestopt. Bij Motoport gekocht, merk een beetje vaag Hamamatsu Japan ofzoiets... Heeft in ieder geval ook een soort extra protectie op de knokkels.