Met 6 fabrieksrijders de Dakar volledig domineren is niet goed voor de sport. Competitie moet er zijn. Tel daar de moeilijkheden bij op om grote sponsors te vinden en dan denk ik dat je een aardig beeld hebt waarom KTM heeft besloten het team in te krimpen.(werd vorig jaar al over gesproken)
De Afrika Race heeft veel problemen om deelnemers binnen te halen, de verhalen in Fankrijk zijn niet al te positief (understatement) ASO zal ongetwijfeld ook zijn advocaten erop gezet hebben, om het Auriol zo moeilijk mogelijk te maken.
Goede kans dat Dakar in 2010 weer terugkeert naar Afrika. Dakar 2009 zit helemaal vol, en is zeker geen sprake van dat toprijders nu massaal naar de Afrika Race toegaan. Die zijn gewoon bij de Dakar erbij. Dat blijft immers het grootste evenement en krijgt dus meeste media-aandacht. En daar is het toch nog steeds om te doen,,,,
Voorlopig staat de Dakar nog steeds erg sterk, en de vraag is of dat snel gaat veranderen.