Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 926013 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1140 Gepost op: 21-06-2010, 15:43 »
kan best met 1 weegschaal, als je je motor maar vlak houdt door onder het andere wiel een stoeptegel oid te doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1141 Gepost op: 21-06-2010, 16:41 »
Citaat
Ik heb vandaag mijn 690 "adventure" op de weegschaal gezet. Volledig afgetankt (26 L benzine)
vooraan    89,5
achteraan100,6
totaal : 190,1 kg
dus zonder de benzine en met alle bijgeplaatste toeters en bellen ongeveer 165 kg reisklaar.
Een beetje teleurstellend.

Mensenlief............dat is schrikken.......die van mij is leeg 140 KG. Gemeten. Vol dus 152.....
Maar goed, appels met peren natuurlijk.
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1142 Gepost op: 21-06-2010, 18:31 »
Die van mij ook even op de weegschaal gezet , toch zwaarder dan gedacht .
Hij is 155kg met de tanks leeg .
4kg meer dan ik had gedacht/berekend, moet dus in wat zitten ,tiewraps  :o plakband , steenslag folie , of toch die 3X extra dikke binnenbanden , die voelden behoorlijk zwaar aan . Die zal ik is een keer op de weegschaal leggen als ik de banden wissel .
Dus met 26ltr benzine(soortelijk gewicht 0.72) , nog een keer 19kg erbij , is dan 174 kg .
 
Vind het allemaal wel acceptabel zo .
 
Groeten Olaf
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1143 Gepost op: 21-06-2010, 20:01 »
Even voortbordurend op mijn vraag over de schokbreker achter. Ik heb de tank klap truuk toegepast en na 5 minuten heb je hem er inderdaad eruit. Maar nu, hoe in vredesnaam de ringen los te krijgen waarmee de veer is voorgespannen ?? Met het standaard sleuteltje geen succes. Ik dacht even een tikje te geven met een schroevedraaier, slecht idee, je slaat zo stukken van de ring.... stuk hout.... nope, ook geen succes.
 
Moet je een spanner op de veer zetten om eerst veerspanning te lossen ??
 
Heb het boeltje weer gemonteerd, haal hem er wel weer af als ik langs kan bij Jan Droog, die heeft vast goed gereedschap. Monteer ik gelijk een nieuwe ring, die ziet er nu ook niet meer uit namelijk..... hmmmm, wilde net testen as woensdag opde cross baan in Utrecht.

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1144 Gepost op: 21-06-2010, 20:41 »
Even voortbordurend op mijn vraag over de schokbreker achter. Ik heb de tank klap truuk toegepast en na 5 minuten heb je hem er inderdaad eruit. Maar nu, hoe in vredesnaam de ringen los te krijgen waarmee de veer is voorgespannen ?? Met het standaard sleuteltje geen succes. Ik dacht even een tikje te geven met een schroevedraaier, slecht idee, je slaat zo stukken van de ring.... stuk hout.... nope, ook geen succes.
 
Moet je een spanner op de veer zetten om eerst veerspanning te lossen ??
 
Heb het boeltje weer gemonteerd, haal hem er wel weer af als ik langs kan bij Jan Droog, die heeft vast goed gereedschap. Monteer ik gelijk een nieuwe ring, die ziet er nu ook niet meer uit namelijk..... hmmmm, wilde net testen as woensdag opde cross baan in Utrecht.

Je kunt de ringen los tikken met een bronzen pen, zachter dan het ijzer dus moet zonder stukken lukken!

Plus een heleboel WD40 en even laten staan.
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 105
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1145 Gepost op: 21-06-2010, 21:04 »
Even voortbordurend op mijn vraag over de schokbreker achter. Ik heb de tank klap truuk toegepast en na 5 minuten heb je hem er inderdaad eruit. Maar nu, hoe in vredesnaam de ringen los te krijgen waarmee de veer is voorgespannen ?? Met het standaard sleuteltje geen succes. Ik dacht even een tikje te geven met een schroevedraaier, slecht idee, je slaat zo stukken van de ring.... stuk hout.... nope, ook geen succes.
 
Moet je een spanner op de veer zetten om eerst veerspanning te lossen ??
 
 
Heb het boeltje weer gemonteerd, haal hem er wel weer af als ik langs kan bij Jan Droog, die heeft vast goed gereedschap. Monteer ik gelijk een nieuwe ring, die ziet er nu ook niet meer uit namelijk..... hmmmm, wilde net testen as woensdag opde cross baan in Utrecht.

De ringmoeren zijn van alu en kwetsbaar, de enige manier om ze echt zonder beschadigingen te verdraaien is door ze te ontlasten door de veer (met een hulpstuk onder een (hand)pers) in te drukken.
Droog schijnt een heel goed adres te zijn.
 
groet rens s

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1146 Gepost op: 21-06-2010, 21:16 »
idd dat kan ik ook bevestigen:

- maak de draad eerst HEEL goed schoon
- natuurlijk moet je de ringen eerst tegen elkaar in losdraaien (2 ringen borgen elkaar als 2 moeren)

Maar het zijn Alu ringen op een alu buis: Gedoemd om vast te vreten!!!!
Als je eenmaal er aan hebt lopen wrikken zijn ze ook snel krom en blijven ze kellen: Bestel al vast maar nieuwe!

Ik heb de mijne er af moeten zagen... want ja, ik dat (met de veer in de motor) ze al eens met een dreveltje (botte schroevendraaier) versteld... en stuk gemaakt dus. Ze zaten zo vast dat ze er echt niet afgingen, zelfs met de veer apart opgespannen.

Pas op dat je bij draaien en vroeten de draad op de buis van de schokdemper niet verder beschadigd!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 105
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1147 Gepost op: 21-06-2010, 21:24 »
Om even op mijn blaren terug te komen in de juiste topic .
Is die foto van het 690zadel bij Rayz van jou Bean .
Zo niet zou je een foto kunnen posten kan ik het even zien .
Zijn er ook nog anderen die hun zadel hebben laten aanpassen , ZO JA WAAR FOTO
Grote probleem bij mij is dus dat ik in contact kom met de harde plastic zij/onderkant van het zadel , kwam ook door de 10kg plus rugzak die ik op had tijdens de MS1000.
 
 
Groeten Olaf

In de alpen reed ik met een fietsbroek onder m´n tuareg broek, dat is me prima bevallen.
(alle beetjes helpen!)
 
groet rens s

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1148 Gepost op: 21-06-2010, 22:09 »
Citaat
Pas op dat je bij draaien en vroeten de draad op de buis van de schokdemper niet verder beschadigd!

Ja klopt, ik breng hem echt weg, ik heb al teveel verne%$kt. Ga het aan de expert overlaten. Misschien wel icm de voorvering.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1149 Gepost op: 21-06-2010, 22:16 »

In de alpen reed ik met een fietsbroek onder m´n tuareg broek, dat is me prima bevallen.
(alle beetjes helpen!)
 
groet rens s

Heb me fietsbroek al uit de motteballen gehaald , kijken of het een beetje helpt , maar ga het zadel zeker laten aanpassen , hier heb ik niet nog een keer zin in .
En voor september 7 dagen offroad in turkije , zou zonde zijn als je moet stoppen omdat je billen versleten zijn .
 
Groeten Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1150 Gepost op: 21-06-2010, 22:55 »

Ja klopt, ik breng hem echt weg, ik heb al teveel verne%$kt. Ga het aan de expert overlaten. Misschien wel icm de voorvering.

mja... Ik kan je een goed adres aanbevelen....wat je al kent volgens mij  ;) :D

ik heb mijn vering daar ook meteen aan laten passen: Dus hij heeft al settings. Je kunt de mijne evt proberen zelfs. (helaas zijn er niet zo veel evenementen nu en zit ik nog steeds met blessure, maar als je het wil valt er wel wat te regelen denk ik zo)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1151 Gepost op: 22-06-2010, 07:45 »
En voor september 7 dagen offroad in turkije , zou zonde zijn als je moet stoppen omdat je billen versleten zijn .
Met een rally sta je de hele dag (tenminste ik) en dan heb je geen last van het zadel 8). Maar als er veel verbindingsetappes zijn dan is een fijn zadel wel lekker.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1152 Gepost op: 22-06-2010, 10:22 »
Olaf, je moet gewoon wat eelt op je reet kweken.
Het is echt niet het zadel alleen dat bepaalt of je 7x12 uur op de motor kan zitten hoor! Gewenning is key.
 
En die zware rugzak afdoen zal ook helpen :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1153 Gepost op: 22-06-2010, 10:53 »
Hee niets dan goeds over mijn zitvlak .
 
Heb wel vaker drie dagen of zelf 10 of meer op de motor gezeten , rij ook dagelijks naar het werk heen en weer 150km , nooit problemen ondervonden , probleem met dit zadel is dat de rand van het plastic (bodem van zadel ) in contact komt met mijn zachte billetjes , volgens mij heb/had ik redelijk zitvlees , maar heb weinig vet , lang en slank zal ik maar zeggen , zie het dus met dit zadel gewoon weer gebeuren .
Ben het er wel mee eens dat die rugzak er een groot aandeel in heeft , jas ventileert totaal niet meer daardoor , dus het zweet liep van mijn rug af de eerste dag ,en de extra kilo's op de billen natuurlijk .
Maar alles ten spijt ik heb genoten van de MS1000 heerlijk , stof warm zand super .
Zeker dat stuk tankbaan in eindhoven heerlijk , wat een apparaat .
 
 
Groeten Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1154 Gepost op: 22-06-2010, 12:09 »
Ik stond op de 990 echt alleen maar, op de 690 zit ik veel meer (minder vermoeiend). Maar niet echt last van het zadel. Je kan aardig verzitten dus verschillende plekken belasten zeg maar. Ik laat het zadel voorlopig nog even origineel.