We hebben tegenwoordig een dB-meter met minder deviatie en we weten nu dat we beter niet met een verharde ondergrond kunnen controleren.
Bij HGS hebben we geleerd dat één en dezelfde motor, binnen het half uur gemeten, op één lokatie kan lijden tot lage meting en op den tweede lokatie tot goedkeuring. Alles hangt er vanaf van wat er in de buurt staat van die meting: busjes, bosjes, mensen, motoren etc.
Daarom staat ook in de FIM-instructies dat degene die het gas bedient aan de andere zijde van de uitlaat moet staan.
Complex hoor!
Een dynamische test, zoals in Nederland motorfietsen gehomologeerd worden, lijkt zoveel beter.
Bij 50 km/u in 2, 3 en 4 tussen twee punten doorrijden en het geluid meerdere malen meten.
Nadeel is dan dat de snelheid niet representatief is voor wat wij doen in het terrein. 70 km/u zou veel representatiever zijn. Een knippenpad bij 70 zou nog beterder zijn
De FIM 2 meter @ max is dan vanuit stilstand gezien een betere test. 115 dB door drie maal abrupt gas te geven tot in het allerbovenste toerental. Hoeft niet noodzakelijk de toerentalbegrenzer in te duiken hoor voor een codegroentest, toerentalbegrenzer is meer voor de cross. De motoren moeten echter wel warm gedraaid zijn en dat geeft weer onwenselijk achtergrondgeluid.
Maar afijn, of je bent de hele dag aan het testen of je doet een minder representatieve test in een korte periode.