Injectie... je wordt er gek van!
Na lang worstelen met een twinair filter en mappings en een 690 die maar niet lekker wilde oppakken, ben ik er achter waarom het ding niet lekker liep met het twinair filter. En je raadt het nooit!
De koppelingsschakelaar!
welnu, hoe?
Ik zal het verhaal hier maar eens uit de doeken doen:
De 690 heeft selecteerbare mappings, via dat mooie standerschakelaartje onder het zadel. Deze mappings hebben NIETS te maken met de brandstofinjectie, of de onsteking.
De 690 heeft namelijk 3 soorten mappings: een brandstofmapping, een instekingsmapping, en verschillende EPT mappings.
Deze EPT mappings zijn voor de gasresponse. De 690 is namelijk feitelijk drive-by-wire! De EPT (electronic power throttle) mapping vertelt hoever de gasklep echt opengaat, als jij het gas bijv 50% open trekt dan stat in de mapping dat de klep in werkelijkheid bijv 40% open moet. Deze mappings zijn ook nog eens toerental afhankelijk!
Het hele verschil tussen soft en sport setting, is dus niet meer dan de gasrespons!
en wat wil nu het feit.... naast standje 0 voor slechte benzine, 1 voor soft, 2 voor sport en 3t/m9 voor normaal... is er NOG een mapping, namelijk die voor "motor in neutraal/koppeling ingetrokken"
m.a.w.: als de motor vrij kan draaien, dan gebruikt ie een ander EPT mapping zodat die wat rustiger reageert...
En natuurlijk is een van de eerste dingen die ik gedaan heb: Alle interlocks overbruggen, dus ook de koppelingsschakelaar! => De motor denkt dat de koppeling altijd ingetrokken is, en kiest dus deze speciale EPT mapping. en rijdt beroerd!!
Anyway... Nu gaat ie echt volgas! en ik weet tenminste hoe het echt werkt. Gezien ik nu zowieso een tuneboy heb... kan ik hem lekker zelf instellen zoals ik het wil. en dus onsteking, brandstof EN gasreponse... zelf aanpassen naar wens :-)