Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 925795 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 144
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1545 Gepost op: 19-02-2011, 23:18 »
Liefst zou ik ze allebei hebben...de 690 is echt een stuk zwaarder om te rijden, al is het 'slechts' 25 kg. Het speelse van de 530 heeft de 690 zeker niet. Wel goed voor de conditie, zullen we maar zeggen. Bovendien merk ik dat ik langzaam de referentie van de 530 kwijtraak, dus dat gaat uiteindelijk goedkomen, zeker voor de langere rallyes die ik rij. Als je alleen korte ritjes maakt, zou ik voor de 530 blijven gaan.
 

Bedankt voor je uitleg. Iets om goed over na te denken dus, waarvoor je kiest, en welk type rit.
In het zand gaat iedereen voor je aan de kant.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1546 Gepost op: 20-02-2011, 08:32 »
Citaat
Zeg heren , waarom de 49 achter inplaats van de 14 voor ?
 
Leg mij eens uit wat het voordeel van het een of ander is .
 
 
Grt Olaf

Is geen echt verschil. 14T steken is goedkoper en wat makkelijker. 14T zal wel iets meer slijten denk ik. Ik heb ook een kortere overbrenging (14T) en dat raad ik iedereen aan. Op snelweg nog steeds top en loopt nog hard zat. Harder dan ik getest heb.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1547 Gepost op: 20-02-2011, 13:06 »
Effe voor alle duidelijkheid: origineel is: 15-45

Voor Nederland is 14-45 eigenlijk altijd fijn, alhoewel ik op de lange rechte paden nog wel eens door wil schakeln.. naar 7, die er dan niet is :-) .

Voor de lange stukken in een rally is 15-45 naar mijn idee wel lekker. In de zandduinen etappes kan je dan snel effe een 14 er op leggen: kettingspanners omdraaien en iets bijstellen en je bent klaar.

Een nadeel van een nog groter tandwiel achter is dat de ketting dan niet meer mooi in de kettinggeleider loopt.

15-42 heb ik ook geprobeerd, maar dat heeft echt geen zin.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1304
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1548 Gepost op: 20-02-2011, 13:40 »
Deel de mening van dr.bean. Blijf bij de standaard tandwielen, 15-45 is voor mijn gevoel goed.
Bedankt voor je duidelijke onderbouwing

Effe voor alle duidelijkheid: origineel is: 15-45

Voor Nederland is 14-45 eigenlijk altijd fijn, alhoewel ik op de lange rechte paden nog wel eens door wil schakeln.. naar 7, die er dan niet is :-) .

Voor de lange stukken in een rally is 15-45 naar mijn idee wel lekker. In de zandduinen etappes kan je dan snel effe een 14 er op leggen: kettingspanners omdraaien en iets bijstellen en je bent klaar.

Een nadeel van een nog groter tandwiel achter is dat de ketting dan niet meer mooi in de kettinggeleider loopt.

15-42 heb ik ook geprobeerd, maar dat heeft echt geen zin.
Orange is the color.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 9
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1549 Gepost op: 22-02-2011, 21:09 »
Zonder dat we in een theoretische natuurkunde-discussie verzeilen:
Volgens mij heb ik een keer geleerd: een kleiner tandwiel voor (14T ipv 15T) zorgt bij gelijkblijvend koppel voor een grotere kracht op de ketting. Dit is (iets) ongunstiger voor levensduur van ketting en aandrijving. 
Bovendien vind ik de verhouding 15/49 (1:3,27) net weer prettiger dan 14/45 (1:3,21). De eerste versnelling hoef ik zo amper te gebruiken. 
Maar ik snap het gemak van 14T helemaal qua uitwisselen.
 
NB: Op mijn oude 530 had ik overigens 14/52 (1:3,71)
 
Zeg heren , waarom de 49 achter inplaats van de 14 voor ?
 
Leg mij eens uit wat het voordeel van het een of ander is .
 
 
Grt Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1550 Gepost op: 22-02-2011, 21:25 »
JA, je hebt wel gelijk hoor in dat opzicht:

groter voortandwiel (en achtertandwiel)  levert iets minder kracht op de ketting op (maar die ketting kan ook op een 100pk machine...) en iets minder minder slijtage natuurlijk.
15-45 is ook nog eens een waardeloze overbrenging omdat het een precies deelgetal is, wat het risico op ongelijkmatige slijtage vergroot.

MAAR: het voordeel van effe snel 14-15  omwisselen vind ik veeel belangrijker.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1551 Gepost op: 22-02-2011, 21:30 »
denk ook dat de slijtage van een off road ketting veel meer bepaald wordt door de hoeveelheid bagger en zand ipv de krachten....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1552 Gepost op: 23-02-2011, 21:22 »
@ dr bean: precies deelgetal als in steeds zelfde tandjes op zelfde schakel?

Gr
Remco

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1553 Gepost op: 23-02-2011, 21:39 »
nee, want dat hangt van de kettinglengte af. maar iedere 3 omweltelingen van het vtw is het atw (en dus ook het achterwiel) precies 1x rond. Dus  je vtw blijft altijd precies in die pas met het achter(tand)wiel lopen.

Bij 1 op 1  zou dit waarschijnlijk echt fout gaat.. bij 3 op 1 lijkt het niet zo schokkend, en de praktijk bvestigd dat ook.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 493
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1554 Gepost op: 26-02-2011, 17:50 »
heb al rond lopen bellen maar ben er nog niet achter, namelijk het volgende:

assen van de tuimelaars hebben op de zijkant (dwz: te zien door tandwielgaten bij TDC) een stipje aan één kant.

bij demontage is te zien dat dit stipje de (naar alle waarschijnlijkheid) kant aangeeft waar het olie kanaaltje zit (klein gaatje ong. halverwege de as)

Mijn gevoel zegt dat de stippen (en het oliekanaaltje) naar boven moeten staan.
Het vreemde is, bij de uitlaat zat ie onder en bij de inlaat boven gemonteerd.

niets te vinden in manuals... :S

bvd

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1555 Gepost op: 26-02-2011, 19:54 »
Manual zegt:

Make sure that the tapped hole of the rocker arm shaft is positioned facing outwards
The small drill hole and flat surface must point upwards



pagina 139 van Repair manual....
rtfm ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 493
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1556 Gepost op: 26-02-2011, 19:58 »
da's duidelijk, bedankt.

zat er dus een verkeerd om blijkbaar :confused:

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 9
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1557 Gepost op: 26-02-2011, 22:23 »
toch leuk om nu de foto's van m'n KTM op de italiaanse site van SC Project te hebben...
zie http://www.sc-project.com/ktm_690_smc_e.htm
 
Helemaal blij  :D  met mijn nieuwe KTM 690 Enduro R!
...én een unieke vette legale (?) uitlaat van SC-Project titanium oval (1.7kg) i.p.v. de originele zware uitlaat (4.8kg).
 
 

 


Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1558 Gepost op: 27-02-2011, 11:36 »
Sponsor is een sticker bedrijf?? :)





Grappig tankje...
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1559 Gepost op: 27-02-2011, 19:31 »
Citaat
Sponsor is een sticker bedrijf??

LOL