Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 926567 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 105
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1860 Gepost op: 28-12-2011, 19:55 »
Hallo....
Wat is het stil hier.
Ik heb verder nog geen studie gemaakt van het mapping gebeuren.
Wel heb ik inmiddels al voor de 2e keer het benzine filter moeten wisselen (verstopt filter uit zich in slecht aanslaan, bij starten)
1e (orginele filter) bij 8000 km
2e bij 9300 en nu bij 9700  alweer problemen (laatste keer wel imitatiefilter gemonteerd met zichtbaar kleiner oppervlak).
Het verhaal van oplossende tanks gaat volgens de dealer niet op voor de 690.
Het zou iets te maken hebben met de biobrandstof die tegenwoordig bijgemengt wordt door onze benzine.
 
Iemand hier vergelijkbare ervaringen mee?
 
groet rens s

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1861 Gepost op: 28-12-2011, 20:15 »
Het is stil omdat ze zo goed blijven rijden  ;) .


Mijn eerste filter heb ik vervangen omdat deze helemaal dicht zat na een jaar ~8000km. Hij liep toen nauwelijks stationair en startte slecht, vol gas liep ie wel goed. Het jaar daarop preventief vervangen maar dat was niet nodig geweest, nog helemaal schoon. Dus ik denk dat er tijdens de fabricage stof achter blijft die zich gedeeltelijk in de filter ophoopt maar ook voor een deel door de injectie gaat. Als de tank eenmaal schoon is gebeurd dit niet weer. Ik kan me niet voorstellen dat bij jou de filter na 1000km weer dicht zat. Heb je de benzineleiding wel zonder knikken terug in de tank gekregen, is lastig en kan ook die symptomen geven denk ik.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 105
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1862 Gepost op: 28-12-2011, 21:31 »
Hoi gezwinde spoed,
Bedankt voor je reactie.
Het is idd even wroeten om al die slangen met dat filter terug in de tank te krijgen, maar een knik zat er zeker niet in.
Het starten ging hierna ook een poos perfect!
Beide filters heb ik na de wissel uitgespoeld en beide keren kwam er gitzwarte benzine uit, verder geen grof spul of zo.
Wellicht wordt de pomp wat minder, die heeft tenslotte al een hele poos brandstof door een (bijna) verstopt filter moeten persen?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1863 Gepost op: 29-12-2011, 07:29 »
Oke, dan lijkt me het duidelijk wel zo bij jou. Als je de filter eruit haalt komt er dan ook veel prut mee met het laatste restje benzine?
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1864 Gepost op: 29-12-2011, 08:29 »
GEVONDENwie weet er nog een stuurdemper te koop 2e hands voor een 690 enduro zonder R 2008 anders een adresje voor nieuw graag
alvast bedankt
gr

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 105
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1865 Gepost op: 29-12-2011, 22:37 »
Oke, dan lijkt me het duidelijk wel zo bij jou. Als je de filter eruit haalt komt er dan ook veel prut mee met het laatste restje benzine?

Als je bedoelt wat er onderin de tank zit? Helemaal niets als benzine, Ik heb de tank steeds tot en met het laatste restje leeg geveegd, en daar op een enkel rommeltje na, geen vuil gevonden. Brandschoon dus.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1866 Gepost op: 31-12-2011, 22:36 »
Als je bedoelt wat er onderin de tank zit? Helemaal niets als benzine, Ik heb de tank steeds tot en met het laatste restje leeg geveegd, en daar op een enkel rommeltje na, geen vuil gevonden. Brandschoon dus.

bij mij ook schoon,nog ff gecheckt bij 30000km
nu bij 41000 km nog steeds geen probleem met de brandstof gehad
wel de eerste keer restjes(boorkrulletjes) en zand onder uit de tank gehaald,daarna gelijk een andere tankdop gemonteerd en geen zand oid meer tegengekomen ::) 8) 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 376
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1867 Gepost op: 02-01-2012, 16:25 »
Heeft er hier iemand ervaring mee?
http://www.ebay.com/itm/ktm-690-ENDURO-RALLY-Front-top-fairing-/250956825650?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item3a6e314432
zijn er nog andere (degelijkere) op de markt?
Ik wil mijn standaard 690e er een beetje meer Rally laten uitzien 8)
Niet dat ik ga rallys rijden ... vindt het gewoon mooi ;)

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1868 Gepost op: 02-01-2012, 16:29 »
Is een copietje van Alberto Dottori..
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 376
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1869 Gepost op: 02-01-2012, 21:49 »

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1870 Gepost op: 02-01-2012, 22:58 »
Yuk!


Er is ook nog een 690 rally replica ergens, volgens mij van wat zweden, google eens rallyraiddesigns ... Ie waren het dacht ik.. Of anders Www.rally-raidproducts.co.uk
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1871 Gepost op: 03-01-2012, 00:35 »
Is een copietje van Alberto Dottori..

Hier veel foto's van de Dottori kuip: http://www.albertodottori.net/ktm%20690.htm
Mecasystem uit Frankrijk maakt er ook: http://www.mecasystem.fr/recherche/?iso2=fre&filtre[1]=&filtre[4]=2&filtre[5]=40&filtre[3]=&filtre[2]=&rechercher=Rechercher&form_rechercher_multi=&page=2
 Je kan ook de kuip van een 640 adventure of die van een 950 adv monteren, ziet er best wel graaf uit en bij de 950/990 kuip heb je't voordeel dat je er verschillende aftermarket ruiten op kan plaatsenhttp://www.onewheeldrive.net/2010/09/26/ktm-“hard-adventure”-690-enduro-r-project-protective-thoughts/

Veel plezier met het 'pimpen' Johan!
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1872 Gepost op: 05-01-2012, 16:44 »
In de rommelmarkt wordt een mooie reis/rally klare KTM690 aangeboden (van ktmboven). Ik rijd nu op een reis/rally klare Tenere.  M’n motor wordt intensief gebruikt; woon-werk het hele jaar door, off-road ritjes, Marokko trip. Ik heb ‘m niet gespaard, maar ook niet op het onderhoud: hij moet betrouwbaar zijn om me iedere dag naar m’n werk te rijden. In mei ga ik de OER rijden en dat moet met de Tenere te doen zijn... maar het oranje aanbod is verleidelijk.

Punt is wel dat ik de Tenere door en door ken, dat ik er enorm veel vertrouwen in heb, dat hij bewezen heeft zo goed als onverwoestbaar te zijn en dat ik zeker weet dat ik er de OER mee uit kan rijden zonder noemenswaardige technische problemen. Bovendien hoef ik er niet meer zuinig op te zijn...

De KTM is een hele mooie machine maar vrijwel zeker minder robuust. Als voordeel natuurlijk dat ie zo’n 20 kilo lichter zal zijn en het extra vermogen kan handig zijn.

Dusss... noem 5 goede redenen waarom ik op de KTM zou moeten stappen. En 5 goede redenen om het niet te doen!


HJ

   
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 376
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1873 Gepost op: 05-01-2012, 19:03 »
In de rommelmarkt wordt een mooie reis/rally klare KTM690 aangeboden (van ktmboven). Ik rijd nu op een reis/rally klare Tenere.  M’n motor wordt intensief gebruikt; woon-werk het hele jaar door, off-road ritjes, Marokko trip. Ik heb ‘m niet gespaard, maar ook niet op het onderhoud: hij moet betrouwbaar zijn om me iedere dag naar m’n werk te rijden. In mei ga ik de OER rijden en dat moet met de Tenere te doen zijn... maar het oranje aanbod is verleidelijk.

Punt is wel dat ik de Tenere door en door ken, dat ik er enorm veel vertrouwen in heb, dat hij bewezen heeft zo goed als onverwoestbaar te zijn en dat ik zeker weet dat ik er de OER mee uit kan rijden zonder noemenswaardige technische problemen. Bovendien hoef ik er niet meer zuinig op te zijn...

De KTM is een hele mooie machine maar vrijwel zeker minder robuust. Als voordeel natuurlijk dat ie zo’n 20 kilo lichter zal zijn en het extra vermogen kan handig zijn.

Dusss... noem 5 goede redenen waarom ik op de KTM zou moeten stappen. En 5 goede redenen om het niet te doen!


HJ

 

Deze twee motoren zijn totaal niet vergelijkbaar!
Ik kan het weten... had voordien ook een Tenere ;)
 
Dat lichter... scheelt echt wel een pak!!!
Qua betrouwbaarheid zit je met de ktm ook wel oke.
Ging vorig jaar met gelijkgezinde vrienden (en dan nog met een droge periode) naar de Alpen (off-road ritten )
Denk wel dat ik mag stellen dat ik de meeste rijervaring had van ons allen :-[
Maar... ik was de enige met een zware Tenere!
Was vaak leuk rijden ginder ... maar als het technische pistes waren raakte ik toch achter en heb ik vaak afgezien >:(
's Avonds was ik elke keer totalos ;D  aangezien het besturen van de tenere toch wel meer moeite vraagt.
Alle andere motoren waren KTMs 690 of een X-challenge.
Ben thuisgekomen en heb dus Tenere ingeruild voor de toch wel merkelijk lichter bestuurbare 690 en ben best tevreden nu!!!
 
 
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1874 Gepost op: 06-01-2012, 15:31 »

Deze twee motoren zijn totaal niet vergelijkbaar!
Ik kan het weten... had voordien ook een Tenere ;)
 


je kan natuurlijk alles vergelijken...
Naar mijn mening gaat de KTM verder waar de Tenere op houdt. Ik sta voor de keuze om nog meer te verspijkeren aan m'n Tenere om hem te 'upgraden' of direct te 'upgraden' naar een KTM. Er zijn echter ook een paar goede eigenschappen aan de Tenere waar ik nogal aan hecht...
Qua gebruiksgebied zit er best overlap tussen die twee denk ik; de mate waarin is o.a. afhankelijk van de skills en het lef van de berijder...

Qua betrouwbaarheid heb ik zo m'n twijfels t.a.v. de KTM t.o.v. de Yamaha.

HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!