Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 927448 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2070 Gepost op: 09-07-2012, 20:22 »
Naijlen hangt heel erg van de mapping af. In 'normal' of in 'performance' ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1304
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2071 Gepost op: 09-07-2012, 20:58 »

Plunjer van de kettingspanner gaat idd wat haperig als je die los in de hand hebt, maar mij is verzekerd dat dat normaal is. Na installatie (zie WPH van de het MOTORBLOK over de procedure 'hoe kettingspanner opnieuw spannen en installeren'). Bij mij werkt edit prima, en hij loopt nu weer mooi.
kleppen moeten op 0.1 staan (=0.07-0.13, want de klepstelplaatjes gaan per 0.05 ..); meer dan 0.15 is dus zeker te ruim, en JA dat hoor je.
Meer olie geeft niet meer oliedruk. Zolang de pomp olie krijgt is er altijd oliedruk (afhankelijk van toerental, dikte van de olie, sllijtage van de pomp, en het drukregel/overdruk-ventiel (die kun je eens loshalen en reinigen).



Post Merge: 08-07-2012, 15:05
UPDATE van mijn 690:


Laatste dag van Albanie rally ben ik dus stil komen te staan: Bij een zeer rustig stukje sloeg de motor af, waarbij ik eigenlijk dacht dat ik hem gewoon te laag in de toeren had. Dus grijp je direkt naar de koppeling en start je weer: niets dan een droge 'klak', bijna alsof de accu leeg was...
Nee dus: de motor stond geblokkeerd! -> Gezien het duidelijk ' van binnen'  zat ben ik er (gelukkig) ook direkt mee gestopt en heb de bezemwagen gebeld.


Inmiddels: Thuis het klepdeksel los en toen was het snel duidelijk: INLAAT Tuimelaar gebroken! (gebroken bij de passing van de nokvolger-rol)



Natuurlijk verdere schade gaan bekijken:
- nokkenasketting: stond op tijd, dus niet overgesprongen ofzo.
- Rolletje, afgebroken stuk en ALLE 15 naaldjes uit het lagertje ongeschonden terug gevonden: Nergens doorheen gemaald of gesleten, omdat de zaak echt in 1x gestopt is bij zeer lage toeren: geluk dus!). Het meeste lag boven in de kop, enkele naaldjes aan de magneet van de pick-up sensor geplakt, onderin de nokkenas-ketting-schacht.
Het lagertje zelf, de naaldjes, het rolletje en het asje hebben GEEN slijtage, geen speling (als je het terug in elkaar druk) etc.: dus geen gevolg van een gesleten of uitgelubberd asje...
- Kop er af:
 INlaatkleppen onbeschadigd, hebben niets geraakt. (daarmee valt de hypothese dat de tuimelaar gebroken zou kunnen zijn door een tik van de zuiger ook echt af).
 UITlaatkleppen: deze hebben de zuiger net iets geraakt (zeker niet hard, maar wel zichtbaar in de koolafzetting); gelukkig raken ze redelijk 'in het midden' van de klep, op de rand van de (standaard)'klep-uitsparing'  in de zuiger. Geen verdere schade. Kleppen getest: alles dicht nog goed af, niet krom etc.
ERGO: De enige redenering die voor mij stand houd is: De tuimelaar is gewoonweg gebroken (materiaalfout). Hierdoor is het rolletje onder de uitlaat-tuimelaar gekomen (zoals ik het ook aantrof), waardoor de uitlaatkleppen open zijn blijven staan en de motor geblokkeerd hebben.


NU: Nieuwe IN en UIT-laattuimelaar (zekere voor het onzekere: nieuwe types, met kruisje in het asje!)), nieuwe pakkingen , alles gecontroleerd en weer in elkaar: Loopt weer als een zonnetje.


kortom: veel geluk gehad dat het bij heel laag toerental ging, en dat het ook in 1x over was. Uiteraard schade bij KTM ingelegd.
(ps.: natuurlijkheb ik een volledige foto-reportage gemaakt voor het archief)


en dan.... Zet ik hem te koop! Maar dat was ik echt al voor de rally van plan hoor :-).
Ha dr.dean,
ik ben erg geinteresseerd in deze foto reportage.Ik heb namelijk ook een 2009 model. Maar hoe heb je het afgebroken deel gerepareerd/of vervangen? Hoe heeft ktm Nederland dit opgelost?????
Orange is the color.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2072 Gepost op: 09-07-2012, 21:10 »
Dat staat er toch duidelijk ??? :
Ik heb de gebroken inlaat-tuimelaar EN de uitlaattuimelaar (preventief, omdat ie misschien ook een tik gehad heeft) vervangen door nieuwe (gewoon nieuwe bestellen, dan krijg je het nieuwe type). Daarnaast uiteraard pakkingen etc die daarbij nodig waren.
De dealer heeft de onderdelen terug gestuurd naar KTM ter beoordeling, dat duurt altijd even. Daar kan ik weinig meer over zeggen.




Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 114
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2073 Gepost op: 10-07-2012, 06:27 »
Naijlen hangt heel erg van de mapping af. In 'normal' of in 'performance' ?
In performance. stand 2
Maar het naijlen komt niet vaak voor, meestal is het zoals het in stand 2 moet zijn, beetje aan/uit.
Akra mapping zit erin (heb ik tenminste gevraagt bij koop ) open luchtfilter en leovinci uitlaat, gashendel en ecu opnieuw "ingeleert"

Vanmorgen  (5:50 ) ook weer, recht op een haakse bocht af, motorrem erbij en bijna een bocht missen  :-X
Je leert dan wel hoe je haaks moet insturen  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1304
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2074 Gepost op: 10-07-2012, 08:40 »
Dat staat er toch duidelijk ??? :
Ik heb de gebroken inlaat-tuimelaar EN de uitlaattuimelaar (preventief, omdat ie misschien ook een tik gehad heeft) vervangen door nieuwe (gewoon nieuwe bestellen, dan krijg je het nieuwe type). Daarnaast uiteraard pakkingen etc die daarbij nodig waren.
De dealer heeft de onderdelen terug gestuurd naar KTM ter beoordeling, dat duurt altijd even. Daar kan ik weinig meer over zeggen.

het gebroken gedeelte is toch van gietijzer welke aan de blok vast zit. hoe heb je dat dan vervangen?
Orange is the color.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2075 Gepost op: 10-07-2012, 09:44 »
Is de bevestiging van de tuimelaar-rol die is afgebroken. En volgens mij pak je die er redelijk gemakkelijk uit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2076 Gepost op: 10-07-2012, 10:05 »
Is de bevestiging van de tuimelaar-rol die is afgebroken. En volgens mij pak je die er redelijk gemakkelijk uit.

Ofwel, dat gebroken ding IS de tuimelaar!
Maar dat staat ook allemaal in de text ;-)
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4390
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2077 Gepost op: 10-07-2012, 12:37 »
In performance. stand 2
Maar het naijlen komt niet vaak voor, meestal is het zoals het in stand 2 moet zijn, beetje aan/uit.
Akra mapping zit erin (heb ik tenminste gevraagt bij koop ) open luchtfilter en leovinci uitlaat, gashendel en ecu opnieuw "ingeleert"


Klinkt alsof je het niet zeker weet. Als je bedoeld met open luchtfilter die van de Rally dus schuimfilter op rekje dan heb je kans dat ie te arm loopt. Laat je dealer (of zelf met TuneECU) controleren of idd beide mappings (EFI en EPT) zijn aangepast.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1304
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2078 Gepost op: 10-07-2012, 15:15 »
Kleppendeksel eraf:


1 Inlaatklep te krap andere nog oke (0.07 -0.13mm). Tuimelaar as verwijderen door 2 bouten te verwijderen en met de langste via de zijkant de as eruit trekken.


Nieuwe shim gehaald (0.05 mm dunner) en speling weer oke.


Zijn dit de befaamde tuimelaars welke zijn afgebroken. Dan begrijp ik het. Ik dacht dat deze aan het blok vast zaten. Maar dat is niet het geval. Wat kosten deze tuimelaars ongeveer dan? 100,200 euro?
Orange is the color.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2079 Gepost op: 10-07-2012, 18:25 »
5 a 6 tientjes geloof ik. Het is al weer lang terug dat ik mijn inlaat vervangen heb. Ik had 'gewoon' speling op het lagertje gekregen, de harding in de roller was niet zo best.
 
Waar is dat befaamde kruisje op de nieuwe asjes te zien? Ik zal bij de volgende stelbeurt eens kijken of mijn nieuwe tuimelaartje al een nieuw type was.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2080 Gepost op: 10-07-2012, 20:08 »
Ja, 1 van die tuimelaars dus (inlaat).  dat uitlopen van het lagertje schijnt bijj een bepaalde serie voor te komen. Maar bij mij was het gewoon een breuk, en dat heb ik nog nergens kunnen vinden.


PLaatje van de nieuwe tuimelaars, met kruisjes voor Steven :-)
[URL=http://maniacsmedia.nl/imagehost/?pm=C9AY][/url]

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 114
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2081 Gepost op: 10-07-2012, 20:28 »

Klinkt alsof je het niet zeker weet. Als je bedoeld met open luchtfilter die van de Rally dus schuimfilter op rekje dan heb je kans dat ie te arm loopt. Laat je dealer (of zelf met TuneECU) controleren of idd beide mappings (EFI en EPT) zijn aangepast.
Wat weet je zeker bij een dealer, :-X akra mapping erin gevraagt, omdat ik met een andere uitlaat en zo'n orgineel open gewerkt deksel rijdt, dus niet het schuimfilter.
Akra mapping zou dan voldoende moeten zijn, en voor mijn gevoel loopt hij erg sterk, maar ik ben nog een beetje aan het inrijden, eerst de oude olie er maar eens uit en dan volgas rijden.
Heeft iemand nog een verloop liggen van OBDII naar KTM stekker, de OBD stekker heb ik al.
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4390
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2083 Gepost op: 11-07-2012, 16:17 »
jahoor SOT, te leen in Amsterdam.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 114
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2084 Gepost op: 11-07-2012, 19:59 »
Kopen is beter ;)  is ook goedkoper als naar A dam, daar kom ik 19 augustus pas weer.

Post Merge: 12-07-2012, 17:42
Rijden er mensen met een 14 tands voortandwiel ?
Ik heb er eentje verkeerd besteld, of zou het wat voor op de weg zijn  :-X