Vroegtijdig de MS1000 moeten staken ivm lekkende radiateur. M'n KTM lijkt nu op een stoomstrijkijzer
Een lek tgv van de klassieke 690 kwaal: plastic radiator beschermer is sterker dan aluminium v.d. radiator zelf:
had ik natuurlijk kunnen voorkomen ...
Maar deze is raar:
een gaatje op een plek waar niets tegenaan rammelt of schuurt, a.d. achterkant, dus ook geen steentje of zo...
Afijn die twee gaten had ik gedicht met daarvoor geschikte 2 componenten lijn; goed laten uitharden en na 2 uurtjes weer proefdraaien.
NOG STEEDS een stoompluim, maar aan de linkerkant.
http://youtu.be/N66gDwnhVi0 Ik dacht meteen aan het andere bekende kwaaltje: de fan die tegen de radiator schuurt. Dus heel de boel gedemonteerd en geïnspecteerd en hoewel de van al wel sporen had gemaakt zag ik geen gaatjes. Voor de zekerheid de radiator afgedicht, afgevuld met demi-water en toen met de compressor onder druk gezet (via de overdruk/expansietank aansluiting op de vuldop)... geen lek te zien. Vreemd.
De boel er weer losjes onder gehangen en proefgedraaid... gaat steeds harder stomen en dampen naar mate hij heter wordt, maar nergens een straaltje water te zien, wel water tussen de lamellen a.d. voorzijde. Moet ergens tussen de lamellen vandaan komen...
Godsgloeiende... Op internet zo gauw geen 2e hands te vinden, nieuw €450,- exl. verzending...
Ga er maar eens van dat spul in mikken en ondertussen zoeken naar een vervangend exemplaar...
Vergeleken met de Tenere is de KTM een stuk gevoeliger / lijkt eerder stuk te gaan. Niet echt kapot, maar dit soort dingetjes waardoor je toch strandt. Ready to race klinkt mooi, maar racen doe ik niet en heb er ook geen monteur bij gekregen. Als je zelf niet kunt/wilt/durft te sleutelen wordt het een dure hobby.
Het is eigenlijk gek: bij de Tenere gaf ik het eerder op dan de motor (is hard werken met zo'n ding en ik ben niet zo fit/groot/sterk/zwaar/technisch begaafde rijder). Bij de 690 geeft de motor het eerder op dan ik...
Tegelijkertijd reed ik de Tenere al aardig op de grens van wat mogelijk was (vooral qua vering) en zit ik daar bij de 690 nog een heeeeeel eind van af... terwijl het tempo nog wat verder om hoog is gegaan.
Zou de robuustheid van de Yamaha willen hebben met de vering en gewicht v.d. 690 ...