Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 925379 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 155
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2370 Gepost op: 13-06-2013, 09:05 »
ach ja, nu heeft het nog de schijn van legaal !!


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2371 Gepost op: 15-06-2013, 16:56 »
Ben een vers setje tandwielen aan het monteren, maar geen orgineel KTM delen. Nou is het voortandwiel een paar mm smaller dan het orgineel. Het orgineeel is nl. gevat rubber (waarschijnlijk om het kettinggeruis/gerammel wat te dempen?).

Hierdoor kan het nieuwe tandwiel verder op de as schuiven en zit het dus niet op dezelde plek als het orgineel. De uitlijning met het achtertandwiel is daardoor ook niet helemaal zoals het hoort, wat natuurlijk de levensduur van de ketting niet ten goede gaat komen.
Geval van jammer... denk dat ik alsnog maar een orgineel op de kop probeer te tikken ...


Verder kom ik een lekkende voorvorkkeerring tegen: best rap na 23000 voornamelijk asfalt km's...


HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2372 Gepost op: 15-06-2013, 17:11 »
stevenb heeft tandwiel in de rommelmarkt. ik heb er misschien ook nog 1 liggen, zal even kijken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4388
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2373 Gepost op: 15-06-2013, 18:05 »
Ik heb ook nog een 14 tands in de rommelmarkt. Dat rubber doet niks aan dikte van het tandwiel, maar het moet natuurlijk wel even dik zijn. Tandwiel bestellen van oude LC4's.


Voorvorkkeering is wsl niet lek maar zit vuil onder. Even met dun plastic een rondje tussen de poot en ring door. Of zo'n ding kopen.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2374 Gepost op: 15-06-2013, 19:35 »
Of ontluchten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2375 Gepost op: 15-06-2013, 19:48 »
Oops lees net dat het om de voorvorkkering gaat en niet om de kering bij het voortandwiel  :-X
Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2376 Gepost op: 15-06-2013, 19:59 »
Heb de keerringen schoongemaakt: lijkt idd verholpen, maar om het zeker te weten zal ik eerst een proefritje moeten maken... als ik een ander tandwiel heb.


14 tands lijkt me niet wat: ding trekt al hard genoeg en langzaam, kort technisch werk kom ik zelden tegen.


HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4388
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2378 Gepost op: 22-06-2013, 16:47 »
 Vroegtijdig de MS1000 moeten staken ivm lekkende radiateur. M'n KTM lijkt nu op een stoomstrijkijzer  :(
Een lek tgv van de klassieke 690 kwaal: plastic radiator beschermer is sterker dan aluminium v.d. radiator zelf:


had ik natuurlijk kunnen voorkomen ...
Maar deze is raar:





een gaatje op een plek waar niets tegenaan rammelt of schuurt, a.d. achterkant, dus ook geen steentje of zo...


Afijn die twee gaten had ik gedicht met daarvoor geschikte 2 componenten lijn; goed laten uitharden en na 2 uurtjes weer proefdraaien.
 >:(  NOG STEEDS een stoompluim, maar aan de linkerkant.
http://youtu.be/N66gDwnhVi0
Ik dacht meteen aan het andere bekende kwaaltje: de fan die tegen de radiator schuurt. Dus heel de boel gedemonteerd en geïnspecteerd en hoewel de van al wel sporen had gemaakt zag ik geen gaatjes. Voor de zekerheid de radiator afgedicht, afgevuld met demi-water en toen met de compressor onder druk gezet (via de overdruk/expansietank aansluiting op de vuldop)... geen lek te zien. Vreemd.


De boel er weer losjes onder gehangen en proefgedraaid... gaat steeds harder stomen en dampen naar mate hij heter wordt, maar nergens een straaltje water te zien, wel water tussen de lamellen a.d. voorzijde. Moet ergens tussen de lamellen vandaan komen...  :-\


Godsgloeiende... Op internet zo gauw geen 2e hands te vinden, nieuw €450,- exl. verzending...


Ga er maar eens van dat spul in mikken en ondertussen zoeken naar een vervangend exemplaar...


Vergeleken met de Tenere is de KTM een stuk gevoeliger / lijkt eerder stuk te gaan. Niet echt kapot, maar dit soort dingetjes waardoor je toch strandt. Ready to race klinkt mooi, maar racen doe ik niet en heb er ook geen monteur bij gekregen. Als je zelf niet kunt/wilt/durft te sleutelen wordt het een dure hobby.
Het is eigenlijk gek: bij de Tenere gaf ik het eerder op dan de motor (is hard werken met zo'n ding en ik ben niet zo fit/groot/sterk/zwaar/technisch begaafde rijder). Bij de 690 geeft de motor het eerder op dan ik...
Tegelijkertijd reed ik de Tenere al aardig op de grens van wat mogelijk was (vooral qua vering) en zit ik daar bij de 690 nog een heeeeeel eind van af... terwijl het tempo nog wat verder om hoog is gegaan.


Zou de robuustheid van de Yamaha willen hebben met de vering en gewicht v.d. 690 ...









uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2379 Gepost op: 22-06-2013, 17:42 »
Gek zeg.. na hoeveel km heb je dit nu? Raar op zoveel plaatsen, geen nare vretende kvs gebruikt ofzo?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2380 Gepost op: 22-06-2013, 18:22 »
Staat nu zo'n 26000 km. Heb zelf nog nooit koelvloeistof vervangen (gekocht bij 19000km)... tot nu toe...
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2381 Gepost op: 22-06-2013, 20:17 »
de eerste lek: had je kunnen voorkomen: daar is de radiatorbeschermer goed voor. dat die er standaard niet op zit bij KTM... tja, dar bij alle merken helaas zo. De beste bescherming is eigenlijk gewoon een tank er om heen...

De andere gaatjes: Meestal idd loshangende draden e.d. die tegen je radiator aan tikken of schuren: dat soort dingen moet je oplossen voordat het stuk is. en dat gebeurt echt niet van vandaag op morgen.

tenzij er idd een rare kvs in zit of zo... Maarja, daarom vervang ik ook alles als ik een gebruikte motor koop waarvan ik niet zeker weet of het goed gedaan is door de vorige eigenaar.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2382 Gepost op: 22-06-2013, 20:47 »
er zit ook een tank omheen. Dit is een rallyraid kit allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=15828.msg215705#msg215705
en ik zit nog even weer naar de fotos vd ombouw te kijken en zie op die plekken ook niks in de buurt vd radiator zitten dat zou kunnen schuren.


Motor heb ik gekocht bij 19.000km. Ding had alleen nog asfalt gezien. Reguliere beurten bij dealer (Andre motors). Koelvloeistof heb ik nooit geen omkijken aan gehad. Wel is de motor de laatste 6000km ... uhm ... wat steviger bereden .... denk ik ... met een flink deel op onverhard... krijgt gewoon wat meer op z'n kl*ten, maar niks waar ie niet voor gemaakt zou zijn (en nog niet eens erg extreem).


HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4388
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2383 Gepost op: 22-06-2013, 20:50 »
Die aan de achterkant had ik op exact dezelfde plek!
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2384 Gepost op: 22-06-2013, 21:00 »
Hoe ken dat?


Die zit inmiddels wel dicht, was een gaatje en een scheurtje. Net als dat waar de radiatorbescherming aan vast zit.


Die andere lekkages kan ik niet traceren.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!