Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 925420 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2610 Gepost op: 14-07-2014, 20:50 »
Ben toch maar gegaan voor de dure optie...





een rib uit m'n lijf, maar ik had op m'n Tenere ook een Kahedo en op m'n R1200RT ook ... en het is z'n geld wel waard.


Nu dus een KTM ergo gel zadel te koop (zie de rommelmarkt). Het origineel houd ik voor als ik me eens echt vies wil maken.


HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2611 Gepost op: 30-07-2014, 16:09 »
Hij's binnen!












Hij is dikker, ronder en iets steviger dan het orginele zadel. Niet hoger. Vooraan is ie maar heel iets breder.


Deze week maar eens een dagje op pad om te proberen.


HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Honda Africa Twin, Honda dominator, KTM lc8 950 adventure, 990 adventure, L300 4x4, lc4 690
  • *****
  • Berichten: 489
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2612 Gepost op: 30-07-2014, 16:25 »

Lekker zitten.


Zie je spiegel oplossing, waar gekocht?
Groet Marc

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Honda Africa Twin, Honda dominator, KTM lc8 950 adventure, 990 adventure, L300 4x4, lc4 690
  • *****
  • Berichten: 489
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2614 Gepost op: 30-07-2014, 19:33 »
THX


Zie een stekker hangen zonder aansluiting en / of dop erop, waar dient deze voor?
Aansluiten om mapping te laden, storingen uitlezen????


Groet Marc

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2615 Gepost op: 30-07-2014, 20:18 »
Volgens dit bedradingsdiagram zou daar de "Fuel evaporation valve" op aangesloten moeten zijn... "USA version only"


Y1 in het diagram (de kleuren zij bij het uploaden van oranje naar bruin verschoten...)


uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4388
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2616 Gepost op: 31-07-2014, 08:11 »





Doet me denken aan dit   ;D

Ben benieuwd hoe het rijdt
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2617 Gepost op: 31-07-2014, 11:52 »
Ik hoop dat het ook zo zit! In september 1200km naar zuid-frankrijk rijden, dan via zoveel mogelijk onverharde bergpassen door de Alpen terug richting Geneve en dan nog zo'n 1000km terug naar huis. Dat ga ik met het standaard zitcomfort zeker niet redden!


HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4388
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2618 Gepost op: 31-07-2014, 13:45 »
Da's een mooi ritje!
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2619 Gepost op: 01-08-2014, 17:49 »
Dat hoop ik toch ook!


Vandaag even een rondje gereden en Kahedo doet weer wat ik had verwacht: zitcomfort leveren.





Vergeleken hierbij is het origineel gewoon een ...






uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 143
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2620 Gepost op: 01-08-2014, 19:54 »
Nou.. mijn ervaringen met de KTM 690 Enduro zijn nog niet zo heel best eerlijk gezegd.

Heb em dus sinds ongeveer 2 maanden en de motor maakte altijd al wel veel herrie (ook toen ik hem kocht), maar mensen met ervaring met KTM zeiden dat dat er altijd wel bij hoorde bij KTM. Vlak voor m'n vakantie leek het wel alsof de herrie meer werd, dus ik nog even naar motorcentrum Eibergen. Die hebben uitvoerig geluisterd, maar 't blok niet open getrokken. De monteur zei ook dat 't normaal was en dat ik er prima mee op vakantie kon voor 4500 km. Op de 2e dag start de motor slecht, lijkt het alsof het lawaai nog wat meer wordt en ik rij dus even naar de Dekra in de Eifel om een adres van een KTM dealer te vragen in de buurt. Een man die daar toevallig aanwezig was en zelf ook KTM reed en er veel aan sleutelt luistert ook even en zegt dan dat ik er absoluut niet mee verder moet rijden en dat hij me morgen wel naar de KTM dealer brengt met de motor op de aanhangwagen..

Bij de KTM dealer aangekomen luisteren er daar 4 monteurs naar en die zeggen ook allemaal 't zelfde: niet mee verder rijden.. Ik een huurmotor gekregen en na een week krijg ik een offerte voor reparatie van de motor. Blijkt dat bij 690 blokken tot (of tot en met, niet helemaal goed onthouden) er speling op de nokkenas kan ontstaan omdat de nokkenas niet genoeg gehard is. Reparatie van € 720, terwijl het volgens de KTM dealer in Duitsland gewoon een productiefout is en ze hiermee meer blokken terug hebben gehad.

Mijn motor is overigens van december 2008 (modeljaar 2009) en heeft 11000 km gelopen.

Nu is m'n vraag of er meer mensen hier dit probleem kennen? De dealer in Duitsland noemde dit probleem met de nokkenassen namelijk als een typisch probleem van 690 blokken. Ik had er nog niet eerder van gehoord of over gelezen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2621 Gepost op: 01-08-2014, 23:27 »
Ook nog nooit van gehoord, maar verbazen doet het me niet...
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Honda Africa Twin, Honda dominator, KTM lc8 950 adventure, 990 adventure, L300 4x4, lc4 690
  • *****
  • Berichten: 489
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2622 Gepost op: 01-08-2014, 23:37 »
Balen.
Voor service altijd voorgeschreven olie gebruiken, motorex, en hier niet op bezuinigen.
In jouw geval weet je niet wat er gebruikt is en kan hier een rol in gespeeld hebben.
Smering niet optimaal is geweest bij nokkenas.



Groet Marc

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2623 Gepost op: 02-08-2014, 12:23 »
Als ik nog eens kijk naar je bj.2008, modeljaar 2009, motor: http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=5708.msg247465#msg247465





dan valt me wel op dat er kuipdelen, stickers en handkappen van modeljaar 2012/ 2013 aan zitten. Hoewel ze de sticker om de koplamp vergeten zijn.


Op zich niks mis mee, maar je vraagt je af waarom? De originelen kuipdelen waren waarschijnlijk niet zo mooi meer? Heeft de verkoper je dit ook verteld?


Het afdekkapje voor het voortandwiel ontbreekt. Spiegels en duo voetsteunen ontbreken ook. En er liggen grove noppen op. Hoe is deze motor gebruikt? Zijn er gebruikssporen te zien? Bv. het frame? Is het echt een 2008/2009 Enduro R? Dan zou hij wat hoger op de poten moeten staan (langere veerwegen). Of zijn het alleen de stickers? Een echte 2008/2009 Enduro R heeft idd een oranje frame. Maar is dit de originele lak?

Zijn wat vragen die bij me op komen. Ik ken natuurlijk niet de verkopende partij, weet ook niet wat je er voor betaald hebt of wat de KM-stand was toen je 'm kocht.

Ter vergelijking: dit was de mijne toen ik 'm kocht in 2011. Ook een Enduro R uit 2009, toen met 19.000km op de klok:




HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2624 Gepost op: 02-08-2014, 14:13 »
Balen.
Voor service altijd voorgeschreven olie gebruiken, motorex, en hier niet op bezuinigen.
In jouw geval weet je niet wat er gebruikt is en kan hier een rol in gespeeld hebben.
Smering niet optimaal is geweest bij nokkenas.

Dat olie gedoe is dacht ik kritisch en van toepassing bij EXC zover ik weet en daar is het essentieel. Dus beslist niet bij een 690.

Ieders eigen dealer kan je helpen, hij kan zien of die dingen daadwerkelijk  geclaimt hadden kunnen worden en of ze wel of niet vervangen zijn binnen de claim.
En dat binnen de spelregels uiteraard.
En hij kan aan de hand van het framenummer vaststellen of jouw motor valt binnen die reeks waarop deze klachten van toepassing zijn geweest.

Als hij tenminste deze fabrieksfout erkent.
Internet sprookjes gedijen ook in Dld.

Ervan uit gaand dat het oorspronkelijke blok erin zit en er niet 3x de wereld mee is rondgereden.



Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.