Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 688871 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3847
  • Adventure is my middle name
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4155 Gepost op: 16-11-2019, 13:37 »
bij de lc8 is het moment zelfs 150nm. die blokkeer ik altijd met de bout. Losdraaien zal zelfs een stuk meer zijn. Het is gewoon de fabriek voorgeschreven methode ook, ik maak me er niet druk om.
staat letterlijk zo in de werkplaats handboeken voor de lc8 en rc8. 690 heb ik geen werkboek van die ik kan specifiek die niet bevestigen maar het systeem is volgens mij gelijk.

Met een honda kom je er wel, maar met de KTM ook nog eens met fun en snel!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3685
  • Rustig rijden en genieten
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4156 Gepost op: 17-11-2019, 10:06 »











Offline member

  • *****
  • Berichten: 1142
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4157 Gepost op: 17-11-2019, 12:37 »
Slagmoer sleutel heb ik
Op lucht.
En pas 1tje op accu makita 1050nm.
Die wil je echt niet loslaten op je ktm.
Dat is meer voor de auto.
Maar poetsdoeken ertussen is wel een goeie.

Als KTM zegt dat je die sleutel moet gebruiken, gewoon doen dan.
Ik heb hem (nog*) niet, gebruikte altijd een boutje.
Die 100 Nm is niet zo heel veel.
Wielbouten van je Auto zet je doorgaans vast met 100 tot 120 Nm.
Ik weet niet welk type Makita slagmoer sleutel je heb, maar 1050 Nm lijkt me erg veel voor een accu slagmoer sleutel.

Poets doeken tussen de tandwielen laten lopen lijkt me geen goed plan.
Gebruik dan liever een stuk zacht koper of aluminum.

*) deze week effe maken....
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3685
  • Rustig rijden en genieten
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4158 Gepost op: 17-11-2019, 14:17 »

Van links naar rechts.
Schroefmachine 14.4v
Slagmoer sleutel 14.4v 230nm
En de grote knoepert 18v 1000nm
Tis wel  een beste brok.
Heb helemaal geen kracht meer in m.n armen.
En met sleutelen aan de subaru was ik dat zo zat dat ik deze heb aangeschaft :)

Heb zelf een tegenhoud sleutel gemaakt.
En die werkt.

Heb de kop maar aangetrokken met de oude M10 cilinderbouten.
Zal eens informeren of de garage dat ook doet??

Nu eerst Valencia GP kijken en dan weer beetje klungelen.

Wil ook het SAS gedeelte eraf slopen maar het is me nog niet helemaal duidelijk waar de kopbeluchting voor is en ik dat straffeloos kan dichtzetten met alu. Plaatje

Post Merge: 17-11-2019, 18:48


Post Merge: 17-11-2019, 18:49


Post Merge: 17-11-2019, 18:50


Post Merge: 18-11-2019, 08:40
Hoonsteen erdoor gehaald.


Post Merge: 18-11-2019, 08:43

Snij olie eruit gewassen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 83
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4159 Gepost op: 18-11-2019, 09:11 »
mooi, voor zo een klussen zou ik het motorblok eruit halen, werkt gemakkelijker

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3847
  • Adventure is my middle name
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4160 Gepost op: 18-11-2019, 11:16 »
uuuuhm... wie heeft je verteld dat het een goed idee is een hoonsteen door een nicasil cyllinder te halen? een flex ball hone (kort) om te de-glazen kan wel maar wat is dit? het lijkt wel een abrassieve honesteen? zoeentje waar je een cylinder groter mee maakt om een .25 oversize zuiger te plaatsen (voor een ijzeren cylinder dus).
Met een honda kom je er wel, maar met de KTM ook nog eens met fun en snel!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3685
  • Rustig rijden en genieten
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4161 Gepost op: 18-11-2019, 14:21 »
Zeker niet.
Hiermee trek je hooguit wat krasjes die je ziet zoals er horen te zitten in je nikasil.
Tis geen korrel 100 ;D

Post Merge: 18-11-2019, 14:24
mooi, voor zo een klussen zou ik het motorblok eruit halen, werkt gemakkelijker

Smaken verschillen.
Ik vind dit juist weer makkelijk.
Heb geen motorbok waar ik het blok in kan hangen.
Om bv iets op moment vast te zetten moet ik dus het motorblok tegen houden.
En je hebt echt ruimte genoeg om cilinder blok er in te laten zakken.
En daarna de kop.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1142
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4162 Gepost op: 18-11-2019, 21:53 »
Mooi verhaal!
Ben benieuwd wat er gezegd werd over het éénmalig gebruik van de kop-bouten.
Ik vervang ze altijd wel, als dit wordt voorgeschreven.
Alhoewel ik bij oude bouten nooit afwijking heb kunnen meten t.o.v. nieuwe, lengte/diameter.
En het aanhaal moment is ook niet spectaculair...….

Hoe strak zet je de mechanische nokken-as ketting spanner?
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3685
  • Rustig rijden en genieten
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4163 Gepost op: 18-11-2019, 22:04 »
Andre motors gebeld.
Ze wisten het niet zeker.
Ze kwamen meestal niet zo ver in een blok.
Denk dat ze het uitbesteden anders te duur schat ik in.
Monteur dacht ook niet nodig.
Ik ga het ook niet doen laat ze zitten.

Nu stront chagrijnig.
Had het o ringetje van de spanner eruit moeten wippen.
Toen de cilinder nog los lag nu kom ik er niet bij.
Ding zit bijna bij ketting tunnel.
Heb wel nwe. Liggen  de oude hij zal eruit.




Post Merge: 18-11-2019, 22:07
Spanner druk je leeg en dan op een 2mm schijf indrukken.
En dan monteren en ontspannen met 8mm stift.
Wat bedoel je precies?

Op El haar 690 had ik een handmatige spanner gebouwd.
Weet niet of de nwe. Eigenaar die af en toe wel naspant??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1142
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4164 Gepost op: 18-11-2019, 22:17 »
Ik bedoelde een mechanische spanner.

Ik heb zo'n ding liggen, maar nog nooit zo'n ding gemonteerd.
Ik heb verder ook geen klachten over/met de hydraulische spanner.

Deze winter m'n versnellingsbak vervangen......

Post Merge: 19-11-2019, 01:38
uuuuhm... wie heeft je verteld dat het een goed idee is een hoonsteen door een nicasil cyllinder te halen? een flex ball hone (kort) om te de-glazen kan wel maar wat is dit? het lijkt wel een abrassieve honesteen? zoeentje waar je een cylinder groter mee maakt om een .25 oversize zuiger te plaatsen (voor een ijzeren cylinder dus).
Dit lijkt me een hoon-steen om boel een beetje mee "op te poetsen".
Hier ga je geen "honderdsten millimeters" mee weg halen.
Zeker niet icm met REMS snij-olie.
Krassen in de cilinder waren "ooit" om de zuigerveren in te laten lopen op de cilinder.
Nikacil was van nieuw af aan "glad".
Blijkbaar is/was men in staat de zuigerveren exact op maat te maken.
Iets wat mij nog nooit gelukt is.
De vraag is of het verstandig is om in een ingelopen nikacil cilinder/zuiger nieuwe zuigerveren te zetten.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3685
  • Rustig rijden en genieten
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4165 Gepost op: 19-11-2019, 08:00 »
Tja maar je blijft ook niet doorrijden met een gebroken schraapveer.
En een nwe. Cilinderset met zuiger.
Is je 690 economisch niet waard.
We gaan het een kans geven.
Anders maak ik hem mooi en verruil hem voor wat anders :P
Maar ben nog steeds beetje verliefd op de 690.
Dat heeft nog geen enkele motor voor elkaar gekregen van de 30.


Post Merge: 19-11-2019, 19:25
O ring eruit.
Viel wel in kettingtunnel maar propje wist dat tevoren en had nog niet dynamodeksel erop :D



Post Merge: 19-11-2019, 19:28
Bovenste haakje deed het grapje.
Man is langdradig van Pirate racing toch steek ik er wat van op.
Oa. Dit haakje ;D


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2995
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4166 Gepost op: 19-11-2019, 21:50 »

De vraag is of het verstandig is om in een ingelopen nikacil cilinder/zuiger nieuwe zuigerveren te zetten.
Verstandig? geen idee maar wel gedaan bij mn 640, niet gehoond maar de gebroken veren vervangen en rijden, olie wordt iets bruin nu maar loopt prima, naar mijn idee geen merkbaar vermogen verlies
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1142
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4167 Gepost op: 19-11-2019, 23:09 »
Maar ben nog steeds beetje verliefd op de 690.
Dat heeft nog geen enkele motor voor elkaar gekregen van de 30.

Mijn idee, ik heb er twee, een SMC en een Enduro.
Die SMC is om mee te gooien.
Die Enduro vindt ik eigenlijk de lekkerste.
Vandaar dat ik er een WR versnellingsbak in ga frommelen.
Hoezo economisch onverantwoord???
Voor €900,00 koop je een compleet blok uit de schade...……...
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3685
  • Rustig rijden en genieten
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4168 Gepost op: 20-11-2019, 14:06 »
Dat bedoel ik nu juist.
Voor 900 weet je ook niet wat je hebt.
En wil je nwe cilinder set ga je richting 1500.

Daarom denk ik dat het toch prima zal gaan als je alleen nwe. Set zuigerveren koopt.
Ik zal het fatsoenlijk inrijden.
Op de oude cilinder.
Moet dacht ik toch prima mogelijk zijn?
Maar ik ben niet zo thuis in de
NIKASILERLARIJ.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3743
  • NC750X; FE570; 950SE
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4169 Gepost op: 20-11-2019, 18:18 »
Ik heb ook ooit nieuwe zuigerveren in m'n xt660z gezet. Zuigerspeling was niet te groot dus geen nieuwe zuiger. Was bij 130.000km en een olieverbruik van 1:1000. Daarna geen verbruik meer en nog 30.000km doorgetuft.
None of us is as strong as all of us.