Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 925281 keer)

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #810 Gepost op: 06-02-2010, 12:24 »
Voor de alantalia heb je trouwens geen extra tanks nodig hoor, je kunt sowieso rond de 200km op een tank halen met de 690. Meeste spul waar je op rijd is toch hard, weinig diep zand in Turkije denk ik.

Andere optie is een bagagerekje achterop, met een tankje erop.

Auqaline tanks heb je inmiddels gezien? 14 liter extra (uit mijn hoofd).
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 481
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #811 Gepost op: 06-02-2010, 13:38 »
Misschien een ietwat simpele tip maar het heeft bij mij in de praktijk erg goed gewerkt. Ik heb 2 stuks anderhalve liter Primus brandstoflessen meegenomen. Die dingen kosten niet veel, zijn ongelooflijk sterk en je kan ze overal en nergens in of tussen stoppen of zelfs aan je frame hangen in een pvc-buis. Ik had ze op mijn endurofiets naast elkaar in een kleine platte tanktas zitten waar ik niks van merkte tijdens het rijden. Eentje in de rugzak kan ook. Het geeft  een wat relaxter gevoel tijdens het rijden om te weten dat je net die 30 of 60 km meer kunt halen als je tank echt droog staat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #812 Gepost op: 06-02-2010, 13:49 »
met de standaard 690 haal je makkelijk 200km op de 12 liter tank, ook als je flik aan het gassen bent.

Dus voor de standaard amateurrallies hoef je niks te doen mbt tanks.

Een sterke fles in je rugzak stoppen wil ik sterk afraden: Als je valt kan je beter geen harde dingen op je rug hebben!!  en dat risico zit er altijd in.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #813 Gepost op: 06-02-2010, 14:50 »
Hallo
 
Bedankt voor het meedenken , ik weet dat ik de tanks niet nodig heb voor de anatolia rally , maar heb ook nog wat toekomst plannen en om te voorkomen dat ik dingen twee keer moet aanpassen , wil ik het dus in en keer goed doen .
Ik heb wel de optie in mijn hoofd om eerst alleen het navigatie en instrumentarium in orde te maken .
Maar een kuip erop en dan later blijkt dat de tanks weer niet aansluiten etc probeer ik te vermijden .
Nog een ander vraagje ico of imo voor en nadelen ? welke van de twee heeft de voorkeur .
Zie ook dat de meeste het orginele tellerunit gebruiken , klopt dit en zo ja waarom , injectie?
 
Olaf
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4388
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #814 Gepost op: 06-02-2010, 15:50 »
Aan die originele teller heb je niks aan bij rally's. Met afstandsbediening kan je hem alleen maar stilstaand bijstellen, en de cijfers zijn wel erg klein.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #815 Gepost op: 06-02-2010, 20:57 »
zolang je niks doet aan de inlaatsnorkel is de injectie wel aardig (aangenomen dat je met een akra en akramapping rijdt in sportstand).
vrij zuinig en redelijk soepel.

Als je wat meer oempf wil onderin kan je hem laten afstellen. Ikkan je vertellen dan Ruud F. het goed kan!.

Ik heb dus het twin-air rally filter, geen snorkel en hij is opnieuw afgesteld op de bank bij Ruud.

ICO doet wat ie moet doen, is vrij klein en werkt (en helaas duur.. maar in principe hoef je er maar 1 te kopen in je leven... en zie je ze dus ook nooit gebruikt aangeboden.)

Ik heb ICO en originele teller naast elkaar staan. Originele teller zou ik wel ergens laten zitten, je kunt er namelijk de foutcodes op aflezen mocht er wat zijn!, tevens handig voro tank en dag-tripmeter, maar idd niet geschikt voor rallywerk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #816 Gepost op: 07-02-2010, 13:10 »
Oke , dat is duidelijk , ga ik voor een ico die is redelijk bullet proof begrijp ik , orginele unit laten bestaan is dus handig , dat doe ik dan ook maar .
Even over de originele mapping en dito uitlaat , heel simpel dit wordt mijn eerste rally , en heb met mijn AT redelijk wat offroad gereden , ook de 990adv veel gravel dit jaar , nooit last  gehad van te weinig vermogen(spreek ik over de AT) , in het terrein bedoel ik dan .
Vraag dus , voldoet de orginele mapping en uitlaat niet , geeft dit problemen ?
Of is de sportmapping met een akra een wereld van verschil .
En waarom het aanpassen van luchtfilterhuis(snorkel) , alleen voor het vermogen/soepeller ? of ook om de viezigheid buiten te houden ?
Komt ook nog bij dat ik nog geen meter op een 690 heb gereden , schijnt een beetje traditie te worden bij mij om ongezien en gereden motorfietsen te kopen , het leuke is wel dat ik nog nooit spijt heb gehad , zekerde 990adv r is een genot om mee van en naar het werk te rijden .
Feit is dus dat ik geen idee heb hoe het rijdt , behalve alles wat ik gelezen heb op dit en andere fora .
 
 
 
 
Groeten Olaf
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #817 Gepost op: 07-02-2010, 13:59 »
origineel papierfilter van de 690: Suckt!  :-X (bij de 950/990 is ie prima!, maar bij de 690 slaat het fijnstof er gewoon doorheen: Waarschijnlijk is de luchtsnelheid hoger, en bij de 950 gaat de lucht opwaards ipv neerwaards.
Ga je de woestijn in: Neem dan iig het schuimfilter (TT/KTM), past gewoon in originele filterhuis met snorkel).

Sportstand is geen speciale mapping, maar een stand van de selectieschakelaar die onder je zadel zit (3 mapping standen, zie handboekje)

Akra-mapping hoort bij een 'sport'uitlaat zonder katalysator.

Waarom geen originele uitlaat: Gewicht (6kg katalysator....) en hitte: Die kat-pot wordt gevaarlijk heet en maakt ook de motor heter. Maar der zijn best mensen die er mee rond komen, dus probeer gewoon eerst een tijdje de originele als je in nederlnad nog wat kunt proefrijden.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #818 Gepost op: 07-02-2010, 14:58 »
Dank voor de uitleg .
Zal inderdaad eerst eens wat gaan rijden voor ik er een andere uitlaat opschroef , maar inderdaad zo'n kat wordt erg heet en als je eronder komt te liggen geen pretje .
Zijn er ook koeling problemen ?
Dat andere filter moet er dan maar bij komen , ben toch wel van plan om het stof in te gaan .
En het gewicht van de uitlaat , dat is dan twee vliegen in een klap als er een ander uitlaatje onder komt .
Zal ook het boekje eens doorspitten als ik de motor in de schuur heb donderdag , het is een 2009 model met 3500km op de klok .
 
Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4388
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #819 Gepost op: 07-02-2010, 17:13 »
Richard heeft volgens mij nog een Akra te koop.

Stond net bijna droog, met schudden en uitrollen het tankstation gehaald, maar er ging maar 11.6 liter in ???
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 493
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #820 Gepost op: 08-02-2010, 16:04 »
laten we weer eens een plaatje jatten van advrider



voor de niet-r

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #821 Gepost op: 08-02-2010, 22:26 »
Zoiets krijg ik te testen van de engelse rally adventure jongens. Ik laat wel weten of het wat is.
 
Toch nog een andere vraag, ik maak me een beetje zorgen over dat standaard luchtfilter icm stof. Zoals bijvoorbeeld te verwachten is in de Baja Saxonia. Is mijn zorg terecht ?? of valt het allemaal wel mee, stof in de motor vind ik echt een naar idee
 
Nu zie ik dus zon twinair filter op de powerparts lijst staan. Is dat nou het filter dat Dr Bean bedoelt of heb jij nog weer iets anders. En als ik het goed begrijp moet je je mapping veranderen als je met dat KTM filter rijdt.....

of kan ik beter een schuim/olie VOORfilter gebruiken voor de keren dat het stoffig is ? ??? dan lijkt me mapping aanpassing overbodig.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #822 Gepost op: 08-02-2010, 22:47 »
Origineel papierfilte zou ik gewoon NIET aanbevelen om te laten zitten als je ook maar een beetje offroad gaat rijden in stof.

Maar:

Je kunt het gewoon vervangen door het Unifilter , o.a. te koop bij TT. gezwindespoed heeft ie ook en voldoet prima: Het is een uitwasbaar schuimfilter wat je gewoon moet inolien.
Met dat filter blijft de snorkel gewoon zitten en kanje gewoon met de originele (akra) mapping rijden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #823 Gepost op: 09-02-2010, 08:39 »
Aha, dus de snorkel bepaalt de maximale luchtflow en niet het filter achter die snorkel. Je maakt het systeem dus niet meer "open" dan met papierfilter. Pas als je met een volledig open filter rijdt zonder snorkel moet je andere mapping hebben omdat je meer lucht inneemt. Ik wil het altijd graag snappen, vandaar dat ik er even over doorzeur.
 
Maar goed, het TT filter moet ik dus hebben. Dat in oilen moet ik nog leren, maar zal vast een makkie zijn  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #824 Gepost op: 09-02-2010, 09:12 »
Richard heeft volgens mij nog een Akra te koop.

Stond net bijna droog, met schudden en uitrollen het tankstation gehaald, maar er ging maar 11.6 liter in ???

klopt 8)