ervaring tot nu toe:
Power komt er af en toe wat te heftig in zetten. Zelfs al een arm uit te kom getrokken tijdens een lullig sprongetje. Dan blijkt 140 kilo in de lucht lastig te corrigeren. Waarschijnlijk 101 % te wijten aan te weinig spierballen in combinatie met geen techniek en conditie, maar toch.
Paar onderwerpen hier even in de groep gooien:
-Wiebelend kontje. Ik heb al vaak aan mn achterbrug staan trekken omdat ik tijdens het rijden dacht dat er speling te voelen was. Zaterdag kwam ik er achter dat de achterbrug/wiel combi nog prima strak in het frame hangt. Het losse gevoel lijkt te komen door speling tussen onderste ophanging tank op het frame. Aangezien je 'zit' op de tank, kan dat wellicht de oorzaak zijn. Iemand ervaring hiermee en is dat op te lossen? Er lijkt niks strakker aan te draaien omdat er rubbers zitten tussen de bouten en de tank. wanneer ik op straat rij in SM setup valt het natuurlijk meer op dan in het terrein.
-Sm setup: ik dacht simpel voortandwiel te vervangen door een 17 tand exemplaar om ongeveer de goede overbrengverhouding te krijgen. Dat bevalt nog niet zo best. 17 tands past eigenlijk net niet lekker tussen de geleiding. Beter lijkt het om voor en achter tegelijk te vervangen. Dat zou dan 16 om 42 moeten zijn vermoed ik, waar de enduro het doet met 15 om 45. Voor wie het ook van plan is: 17 om 45 werkt in de praktijk in ieder geval niet zo lekker.
-Rox risers erop, dat werkt wel prima.
-Injectie: ben in september langs een ktm dealer geweest om mapping na te laten kijken, er zou nieuwe beschikbaar zijn, maar hij kon het niet vinden. Het leek geen dagelijkse kost voor deze dealer, dus ik vraag me af of hij de nieuwere versies niet over het hoofd heeft gezien. Ondertussen vind ik de gasreactie af en toe nog verrassend (haperen op natte rotonde vind ik geen succes) dus ik vraag me af of iemand wel ervaring heeft met de mapping updates (akra) en of het de moeite loont om bij een andere dealer langs te gaan met meer (computeruitlees)ervaring.
-Iemand al een ideale vering instelling gevonden voor SM gebruik bij een bestuurder van 80- 85 kilo (beetje speling vanwege de kerst die er nog aan komt) Voor in het terrein staat hij eigenlijk perfect afgesteld, dus daar zou ik niks aan veranderen.
-Voor het handmatig aanpassen van de voorwieldiameter in de boordcomputer zou ik een draadje los moeten knippen/koppelen. Met de uitleg die ik hier vond (engelse link) lukte het nog niet. Iemand de meest simpele instructie paraat? Iets met een draadje doorknippen, maar welke kleurtje was dat precies? En blijft je invoer dan wel staan, als je de motor aan en uit zet, of moet je dan voor elke rit opnieuw de wielomtrek invoeren?
Hoop knullige vragen dus eigenlijk, terwijl de totaal ervaring uiteraard zeer positief is. Vering kan waarschijnlijk nog een stuk beter, maar daar merk ik met mijn niveau voorlopig toch niks van.
Tot zover, en alvast bedankt voor nuttige tips.
Robbert