Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 925535 keer)

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #690 Gepost op: 10-12-2009, 15:06 »
Nog een leuke update!


http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=11586970&postcount=10525

Citaat
We are at present working towards having 10 team bikes ready for the Tuareg rally in March. This will be used as an extensive test for the kit, with each bike covering 2000 km + it should show up any problems before release. If all goes well finished kits will be on sale early April.

Price for the tanks / fairing + fitting kit will be approx £1600 inc tax (sterling), dependent on final specification. There will be different options available ( ie clear or solid screen, lights etc that will alter the final price)

Will post new website address as soon as its finished.
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #691 Gepost op: 14-12-2009, 11:17 »
ervaring tot nu toe:
Power komt er af en toe wat te heftig in zetten. Zelfs al een arm uit te kom getrokken tijdens een lullig sprongetje. Dan blijkt 140 kilo in de lucht lastig te corrigeren. Waarschijnlijk 101 % te wijten aan te weinig spierballen in combinatie met geen techniek en conditie, maar toch.
 
Paar onderwerpen hier even in de groep gooien:
-Wiebelend kontje. Ik heb al vaak aan mn achterbrug staan trekken omdat ik tijdens het rijden dacht dat er speling te voelen was. Zaterdag kwam ik er achter dat de achterbrug/wiel combi nog prima strak in het frame hangt. Het losse gevoel lijkt te komen door speling tussen onderste ophanging tank op het frame. Aangezien je 'zit' op de tank, kan dat wellicht de oorzaak zijn. Iemand ervaring hiermee en is dat op te lossen? Er lijkt niks strakker aan te draaien omdat er rubbers zitten tussen de bouten en de tank. wanneer ik op straat rij in SM setup valt het natuurlijk meer op dan in het terrein.
-Sm setup: ik dacht simpel voortandwiel te vervangen door een 17 tand exemplaar om ongeveer de goede overbrengverhouding te krijgen. Dat bevalt nog niet zo best. 17 tands past eigenlijk net niet lekker tussen de geleiding. Beter lijkt het om voor en achter tegelijk te vervangen. Dat zou dan 16 om 42 moeten zijn vermoed ik, waar de enduro het doet met 15 om 45. Voor wie het ook van plan is: 17 om 45 werkt in de praktijk in ieder geval niet zo lekker.
-Rox risers erop, dat werkt wel prima.
-Injectie: ben in september langs een ktm dealer geweest om mapping na te laten kijken, er zou nieuwe beschikbaar zijn, maar hij kon het niet vinden. Het leek geen dagelijkse kost voor deze dealer, dus ik vraag me af of hij de nieuwere versies niet over het hoofd heeft gezien. Ondertussen vind ik de gasreactie af en toe nog verrassend (haperen op natte rotonde vind ik geen succes) dus ik vraag me af of iemand wel ervaring heeft met de mapping updates (akra) en of het de moeite loont om bij een andere dealer langs te gaan met meer (computeruitlees)ervaring.
-Iemand al een ideale vering instelling gevonden voor SM gebruik bij een bestuurder van 80- 85 kilo (beetje speling vanwege de kerst die er nog aan komt) Voor in het terrein staat hij eigenlijk perfect afgesteld, dus daar zou ik niks aan veranderen.
-Voor het handmatig aanpassen van de voorwieldiameter in de boordcomputer zou ik een draadje los moeten knippen/koppelen. Met de uitleg die ik hier vond (engelse link) lukte het nog niet. Iemand de meest simpele instructie paraat? Iets met een draadje doorknippen, maar welke kleurtje was dat precies? En blijft je invoer dan wel staan, als je de motor aan en uit zet, of moet je dan voor elke rit opnieuw de wielomtrek invoeren?
 
Hoop knullige vragen dus eigenlijk, terwijl de totaal ervaring uiteraard zeer positief is. Vering kan waarschijnlijk nog een stuk beter, maar daar merk ik met mijn niveau voorlopig toch niks van.
 
 Tot zover, en alvast bedankt voor nuttige tips.
 
Robbert
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #692 Gepost op: 14-12-2009, 13:54 »
ervaring tot nu toe:
-Wiebelend kontje. Ik heb al vaak aan mn achterbrug staan trekken omdat ik tijdens het rijden dacht dat er speling te voelen was. Zaterdag kwam ik er achter dat de achterbrug/wiel combi nog prima strak in het frame hangt. Het losse gevoel lijkt te komen door speling tussen onderste ophanging tank op het frame. Aangezien je 'zit' op de tank, kan dat wellicht de oorzaak zijn. Iemand ervaring hiermee en is dat op te lossen? Er lijkt niks strakker aan te draaien omdat er rubbers zitten tussen de bouten en de tank. wanneer ik op straat rij in SM setup valt het natuurlijk meer op dan in het terrein.

bekend probleem, volgens mij alleen op te lossen door nieuwe rubbers te monteren. even langs de dealer dus  8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4388
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #693 Gepost op: 14-12-2009, 15:10 »
Heb je een R of een "gewone", dat maakt uit voor het draadje.
Dit is voor de R:
Reading the post within this forum it mentions to cut the 18th connector wire... instead simply remove the black retainer that holds the pins in place, remove the 18th pin, turn the ignition on, change to the trip 1, hold in the mode for a few seconds, change to 2205 (21 inch rim), turn off ignition, replace the pin into socket and put the retainer back on. This pin simply locks the display.

Ik heb ook speling op m'n tank, Dr. Bean ook terwijl die nog niet zoveel km als ik heb gereden (7500km). Zolang het niet erger wordt laat ik dat zo anders idd andere rubbers monteren.

Gasreactie kan heftig zijn bij regen op rotondes, maar een genot off-road. Direct power wanneer jij het wilt. Misschien is een andere trottle cam (weet het NL woordt er niet voor) wel iets voor jou.

Vering heb ik ook geen verstand van (alles op 17 klikken uit, behalve rebound achter die op 15 meen ik). Dr Bean weet er meer van.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #694 Gepost op: 14-12-2009, 16:16 »
Ik had een 'extreem wiebelend' kontje tijdens de OER rallye, de 4 (2 grote en 2 kleintjes) allemaal eens los gehad en netjes opnieuw vast gezet, bijna geen speling meer en inmiddels 1500 offroad km's verder.

Heb zelf ook SM wielen, gebruik std vertanding dus hij trekt lekker op :)

Op de E versie kun je een roze draadje los peuteren (incl het pennetje) uit de grote witte connector, et voila. Klaar.

Haperen gebeurde bij mij na het oversteken van een bergruggetje en de vernadering van warm naar koud weer. Motor helemaal uit zetten en waar aandoen hielp voor mij. Je kunt tevens even naar de luchtsensor onder het luchthuis kijken, die wil weleens los komen schijnt.

Als je meer een 'aan uit' gevoel hebt op rotonden is het vaak 'gewoon' wennen aan FI... Andere map kan helpen, hoeft niet.
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #695 Gepost op: 15-12-2009, 09:11 »
voor het aan/uitgevoel op de weg
ff op de standaard mapping zetten
in het terrein is de sportstand prettiger
zelf rij ik ook op de weg op sportstand en bevalt mij prima

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #696 Gepost op: 15-12-2009, 10:52 »
Bedankt mannen, ik heb inmiddels 15 min stationair laten lopen en hij lijkt weer wat beter te lopen.
Was niet zo zeer aan/uit. Ook wel, maar dat vind ik niet zo erg. HEt was meer een hik, -gas-, -van t gas voor rotonde-, -weer op t gas- , en daar verslikte ie zich. Dus eerst een schijnreactie, hik (en dan raak je zo lekker van je lijn af) en dan te bruusk weer power. Lijkt nu weer weg.
 
Pinnetje ga ik zo opzoeken, moet nu lukken.
 
Tank ga ik ook even loshalen en weer vastzetten, kijken of dat scheelt (en kan ik gelijk zien hoe het met de toestand van de rubbers is gesteld)
 
Ja trekt zeker heftig met SM wielen in originele vertanding. Toch was dat iets te kort voor t praktische. Volg gas gaat dan eigenlijk bijna niet omdat je dan geen tijd overhoud om over te schakelen. (wat een raar probleem eigenlijk ::) )
 
Oh, ik heb trouwens de gewone. Die langere veren van de R, heb ik nog niet gemist, maar goed ik weet dan ook niet beter. Dit is mn eerste moderne KTM ervaring en daarvoor alleen KLX en DR gereden. Dus dan is een 690 al een enorme stap vooruit.
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1304
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #697 Gepost op: 15-12-2009, 10:59 »
let wel op , dat je de connectors goed aandrukt. Anders krijg je van die foutmeldingen waar je je wezenloos naar zoekt. heb ik namelijk onlangs gehad. Uiteindelijk gevonden. Maar het blijft een mooi machientje.
Orange is the color.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #698 Gepost op: 15-12-2009, 22:03 »
Ik ben overigens bezig om met http://shocktherapy.nl/ de offroad vering/demping setup van de 690 (R) fatsoenlijk te maken.

Als je 1 keer een serieus offroadritje ermee gereden hebt, dan weet je dat het origineel een soepje is: ik weet helaas wel beter, mijn EXC is als eens door hem aangepast... en zelfs die werd er een stuk beter van!

Eerste setup is nu gemaakt: Nu moet ik eens een tijdje testen en kijken of het bevalt, danwel waar het nog anders moet. 

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #699 Gepost op: 15-12-2009, 23:51 »
Ik ben overigens bezig om met http://shocktherapy.nl/ de offroad vering/demping setup van de 690 (R) fatsoenlijk te maken.

Als je 1 keer een serieus offroadritje ermee gereden hebt, dan weet je dat het origineel een soepje is: ik weet helaas wel beter, mijn EXC is als eens door hem aangepast... en zelfs die werd er een stuk beter van!

Eerste setup is nu gemaakt: Nu moet ik eens een tijdje testen en kijken of het bevalt, danwel waar het nog anders moet. 

Zolang ik niet beter weet  ;D :D
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #700 Gepost op: 15-12-2009, 23:52 »
ik heb de vering bij jan droog aan laten passen en is perfect 8)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 79
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #701 Gepost op: 16-12-2009, 09:14 »
en nu is de vraag "wat is perfect", dus graag de setup vermelden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #702 Gepost op: 16-12-2009, 11:35 »
en nu is de vraag "wat is perfect", dus graag de setup vermelden.

de "standaard" soft setting volgens boek
maar met zwaardere vering en de demper aangepast(achter)
settings zijn dus niet te vergelijken
bv,mijn uitgaande demping is al ruim 2x zo zwaar als standaard(standaard is die erg licht)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #703 Gepost op: 16-12-2009, 11:50 »
en nu is de vraag "wat is perfect", dus graag de setup vermelden.

Die perfecte setup is per rijder anders. Hangt van je gewicht af. Volgens mij worden de meeste fietsen standaard op een rijder van 80kg afgesteld. En dan telt het terrein waar je gaat rijden ook weer mee. Zand en rotsachtige paden rijden weer heel verschillend, dus vereisen verschillende setup.
Ik heb er verder ook weinig verstand van..... op Google levert meestal wel wat links op met tips.

Zie bv. http://www.werproducts.net/Suspension-Setup-Tips.html
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #704 Gepost op: 16-12-2009, 14:41 »
ik ben dus niet bezig de vering af te stellen met de knopjes.. dus de "setting" vertellen kan ik je niet:

Der komt een heel ander shimpakket  en nog wat dingen in.  De standaard veer van de R is overigens voor mijn 80kg prima (dat kan je zelf ook makkelijk nameten)

De demping aan de voorkant is trouwens ook niet veel waard: Als je de poot los inveer voel je al dat er zowat een 1/2 seconden is voordat de returnvale in komt... tegen die tijd is de poot al zowat uitgeveerd!

Daar zit dus nu ook een compleetn andere setting in. Wel originele veer!