Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 926165 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1170 Gepost op: 08-07-2010, 22:51 »
de 690 enduro is dezelfde motor als de 690 SMC. De Duke heeft een iets andere setup en is dus slechter te vergelijken.

Kom gewoon een keertje naar Cuijk JTX (een half uurtje verder dan Venlo).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1171 Gepost op: 08-07-2010, 22:58 »
Het verschil tussen met of zonder het plaatje is (erg) groot, vooral de souplesse onderin. Persoonlijk vind ik het geluid met alleen de db-killer erin perfect, maar volgens meting van Noppy (codegroen) is dat wel 102 db. Dus als ik aan een ritje meedoe, neem ik het plaatje altijd mee voor het geval er een geluidskeuring is en de motor afgekeurd zou worden. Paar weken terug (mollenrit) overigens nog zonder het plaatje (maar met db-killer) 94,1 db, terwijl de LeoVince toch echt niet minder geluid is gaan produceren. Eén van de twee metingen is dus onjuist uitgevoerd.
 
Ik rijd tegenwoordig enkel nog in mapping stand 2, de sportstand. Ik heb ergens op het forum gelezen dat dat zou moeten als je met een leovince rijdt. Andere mapping is volgens mij en voor zover ik weet ook volgens LeoVince nergens voor nodig.
Ik heb nu de akra mapping erin en het plaatje eruit , nu loopt het weer als een zonnetje , eerlijk gezegd met het plaatje was ie niet meer vooruit te branden vond ik .
En zonder de akra mapping vond ik hem bovenin ook niet echt lekker lopen , bij volgas hield ie gewoon in , reed een stukje over een zandpad , ongveer een 90km per uur draai het gas vol open , ging ie gewoon langzamer , met de akra mapping loopt ie weer mooi door .
Geluid is meer maar wel acceptabel vind ik , db killer zit erin /
Vermogen onderin is wel een stuk beter vind hem nu veel minder aan/uit .
Heb hem ook op stadje 2 staan .
 
Olaf
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1172 Gepost op: 10-07-2010, 15:59 »
Vanmorgen korte proefrit gemaak op de 690 van XToon. (Toon bedankt!). Da's lekker zeg. Onderin wat chagrijnig vergeleken met mijn TT600R, maar als 'ie een beetje op toeren komt...

En die remmen!

Leuk, leuk leuk.

gr
remco

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1173 Gepost op: 10-07-2010, 17:43 »
Vanmorgen korte proefrit gemaak op de 690 van XToon. (Toon bedankt!). Da's lekker zeg. Onderin wat chagrijnig vergeleken met mijn TT600R, maar als 'ie een beetje op toeren komt...

En die remmen!

Leuk, leuk leuk.

gr
remco
Dat is nu het woord waar ik naar zocht chagrijnig  8) , wel met de leovince en de akra mapping , is ie minder chagrijnig .
 
Groeten Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1174 Gepost op: 10-07-2010, 17:49 »
Tis gewoon een motor die lekker van toeren houd uds wel wat anders dan de XT varianten.

Vandaag nog ff naar de kleppen gekeken want ik vond ze wat hard tiken en heb op advrider wat gelezen over stuklopende rollagers. Maar beide rolletjes liepen nog mooi soepel zonder speling. Een inlaat stond wat ruim dus gecorrigeerd. Uitlaat kleppen ben ik nog niet aan geweest, inlaat volgens mij heen en terug gesteld (wil ze netjes in het midden van marge hebben). Nu dik over de 10.000km.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 91
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1175 Gepost op: 10-07-2010, 22:11 »
Vanmorgen korte proefrit gemaak op de 690 van XToon. (Toon bedankt!). Da's lekker zeg. Onderin wat chagrijnig vergeleken met mijn TT600R, maar als 'ie een beetje op toeren komt...

En die remmen!

Leuk, leuk leuk.

gr
remco
Dat is nu het woord waar ik naar zocht chagrijnig  8) , wel met de leovince en de akra mapping , is ie minder chagrijnig .
 
Groeten Olaf
Dat plaatje is volgens mij de enige oorzaak van dat 'chagrijn'. Zonder plaatje (maar wel met absorptiedemper) is de 690 ook onderin erorm soepel en vergeeflijk, alles behalve chagrijnig dus.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1176 Gepost op: 11-07-2010, 10:22 »
We hebben tegenwoordig een dB-meter met minder deviatie en we weten nu dat we beter niet met een verharde ondergrond kunnen controleren.

Bij HGS hebben we geleerd dat één en dezelfde motor, binnen het half uur gemeten, op één lokatie kan lijden tot lage meting en op den tweede lokatie tot goedkeuring. Alles hangt er vanaf van wat er in de buurt staat van die meting: busjes, bosjes, mensen, motoren etc.

Daarom staat ook in de FIM-instructies dat degene die het gas bedient aan de andere zijde van de uitlaat moet staan.

Complex hoor!

Een dynamische test, zoals in Nederland motorfietsen gehomologeerd worden, lijkt zoveel beter.

Bij 50 km/u in 2, 3 en 4 tussen twee punten doorrijden en het geluid meerdere malen meten.

Nadeel is dan dat de snelheid niet representatief is voor wat wij doen in het terrein. 70 km/u zou veel representatiever zijn. Een knippenpad bij 70 zou nog beterder zijn ;D

De FIM 2 meter @ max is dan vanuit stilstand gezien een betere test. 115 dB door drie maal abrupt gas te geven tot in het allerbovenste toerental. Hoeft niet noodzakelijk de toerentalbegrenzer in te duiken hoor voor een codegroentest, toerentalbegrenzer is meer voor de cross. De motoren moeten echter wel warm gedraaid zijn en dat geeft weer onwenselijk achtergrondgeluid.

Maar afijn, of je bent de hele dag aan het testen of je doet een minder representatieve test in een korte periode.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1454
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1177 Gepost op: 11-07-2010, 11:49 »
Dat plaatje is volgens mij de enige oorzaak van dat 'chagrijn'. Zonder plaatje (maar wel met absorptiedemper) is de 690 ook onderin erorm soepel en vergeeflijk, alles behalve chagrijnig dus.

Zit geen plaatje in. Ik vind 'm zowel met de huidige als de standaard uitlaat onderin wat "ondeugend" in vergelijking met andere motoren.
Rij L-vinci op sportstand zonder  z.g. Akra mapping.
Ik heb allerlei experimenten met de demper uitgehaald,t/m een katalysator aan toe.
Immers, nog niemand had toen een LV demper op z,n 690R.
Het resultaat van het karakter onderin bleef in alle gevallen onveranderd.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1178 Gepost op: 12-07-2010, 01:59 »
Zit geen plaatje in. Ik vind 'm zowel met de huidige als de standaard uitlaat onderin wat "ondeugend" in vergelijking met andere motoren.
Rij L-vinci op sportstand zonder  z.g. Akra mapping.
Ik heb allerlei experimenten met de demper uitgehaald,t/m een katalysator aan toe.
Immers, nog niemand had toen een LV demper op z,n 690R.
Het resultaat van het karakter onderin bleef in alle gevallen onveranderd.
Ik weet niet meer zeker waar ik de grafiek gezien heb maar dacht op adv rider of zo iets , liet een wat gelijkmatiger en hoger kopppel zien in de lage  toeren , vind hem nu met de akra mapping echt beter , met dat plaatje erin vind ik het echt dramatisch slecht rijden , onderin en bovenin .
Maar goed dat is mijn mening , zag daar ook wisselende ervaringen , maar is vaak een persoonlijke kwestie , meten is weten , en dat heb ik niet gedaan en gaat denk ik ook niet gebeuren loopt goed zoals het nu is .
 
olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1179 Gepost op: 12-07-2010, 09:07 »
Citaat
met dat plaatje erin vind ik het echt dramatisch slecht rijden

Ben ik met je eens Olaf, iemand op Advrider schreef, het lijkt wel of je met een dooie muis in je uitlaat rijdt. Maar sommige mensen hebben er blijkbaar minder last van. Ik heb dan weer nog nooit last gehad van inhouden in de hoge toeren. Hij trekt als een beer en ook in de lage toeren trekt ie als een beer.... alles met standaard mapping en zonder plaatje. Hij loopt gewoon super mooi.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1454
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1180 Gepost op: 12-07-2010, 17:28 »
Het betreft bij mij slechts het kleine likkie gas vanaf stationair,net even een streepje zeg maar.
Daarna alleen maar pomp :D
Ik heb gisteravond nog even wat duitse bladen opengeslagen,en inderdaad,bij elke test het kommentaar over dat eerste stukje vanaf stationair.
Ik ben het gewend en merk het niet meer.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 140
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1181 Gepost op: 13-07-2010, 18:28 »
Vraagje:
Ik heb hier in België tot nu toe nog geen dealer gevonden waar ik de 690 E kon test rijden. Ik heb nu bij toeval wel een 690 duke gekregen als vervangmotor voor mijn 990 adventure. In hoeverre zijn deze 2 motoren (duke en enduro) met elkaar te vergelijken qua motor? Iemand die al op beiden gereden heeft. Ik vond, buiten het feit dat de rijwind niet verdraagbaar is, het blok best wel goed op een lange snelwegrit. Kan ik dan stellen dat ik mij zal kunnen vinden in de 690E met een kuipje op?
Ik heb een duke 690  200 km meegehad bij de eerste beurt, duke was er een met akra mapping en complete akra uitlaat.
Een enduro loopt veel mooier door zijn toeren door de kortere gearing, het is zoals er al meer schreven geen vergelijk, de enduro is een veel fijnere motor, zelfs op asfalt vond ik de enduro beter.!
einde van een tijdperk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1182 Gepost op: 18-07-2010, 13:09 »
Merk op dat ik het draaien onderin vergelijk met mijn TT600R trekker.

Verder: Is er iemand die de PowerPartsPijp eronder heeft?
Part NumberPart Name
76505099100with  EC and catalytic converter
76505099200only  for racing
Hoe bevalt dat?

gr
remco

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1183 Gepost op: 20-07-2010, 17:16 »
Vandaag even de fan van de radiateur afgehaald , en had ook al de eerste verschijselen van inschuren op de radiator , niets ernstig nog maar met de tijd zou het wel problemen  gaan geven .
Heb nu een siliconen slangetje in de lengte doorgesneden en over de rand geplaatst , eerst een beetje kit in het slangetje gedaan zodat hij netjes vast op zijn plaats blijft zitten .
Dacht eerst buig hem wat van de radiateur weg , maar dan gaat ie lucht door die spleet aanzuigen en vermindert de werking van de fan, nu zit het mooi afgesloten tegen de radiator , en het zachte silconen slangetje voorkomt het invreten op de radiateur .
 
Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1184 Gepost op: 27-07-2010, 20:41 »
And now... for something completely different:

zouden "we" al groot genoeg zijn voor www. lc4.nl?

gr
remco