Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 926315 keer)

Offline member

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2587
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1245 Gepost op: 17-08-2010, 09:52 »
 :D dat dacht ik ook gelijk..........veel ouwehoeren en weinig rijden  :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1246 Gepost op: 17-08-2010, 09:57 »
We zullen die 690 eens martelen op de drassige binnenlanden van Duitsland. We rapporteren maandag wel oftie het overleefd heeft ;D

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1247 Gepost op: 17-08-2010, 15:37 »
Wat je bijvoorbeeld op Advrider en Motorforum ziet is in de beginpost een index maken met onderwerpen. Dat verhoogt de toegankelijkheid en maakt dit topic meteen DE 690 Bijbel (wat het eigenlijk al was natuurlijk).
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1248 Gepost op: 17-08-2010, 19:06 »
Ja doen.
Noppyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy aaan het werkkkkkkkkkk

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 105
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1249 Gepost op: 20-08-2010, 21:44 »
Heu,

heb er zo'n beetje 1000 km op staan en ook de eerste offroad km's gereden. bevalt super. enige puntje wat me opvalt is dat het lastig is om met een streepje gas een constante snelheid te rijden. Zaterdag reed ik over een pittig knippenpad (korte, diepe knippen) en wilde daar met een streepje gas in de 2 overheen rijden. Het lukt me dan eigenlijk niet een constante snelheid aan te houden. Dit was met mijn TTR nooit een probleem. Ligt dat aan mijn ongecontroleerde gashand of komt het jullie ook bekend voor?

Tuf is nog helemaal origineel en 15 min stationair nog eens gedaan.

Gr
remco

Ik herken dit verhaal.
kep nu bijna 2000 km met mijn 690 gereden en kan er niet echt aan wennen, het blijft vervelend bij langzaam rijden tot ongeveer 50 km/h en nog lastiger bij kruipdoor/sluipdoor werk.
Het lijkt zelfs wel of de motor even (heel kort) dood valt op het moment dat je het gas voorzichtig ietsje open draait!
 
Het zou mooi zijn als dit wat te verbeteren is (zonder meteen een blérpijp te monteren)
 
iemand sugesties?

Post Merge: 20-08-2010, 21:56
Injectie... je wordt er gek van!

Na lang worstelen met een twinair filter en mappings en een 690 die maar niet lekker wilde oppakken, ben ik er achter waarom het ding niet lekker liep met het twinair filter. En je raadt het nooit!

De koppelingsschakelaar!


welnu, hoe?
Ik zal het verhaal hier maar eens uit de doeken doen:
De 690 heeft selecteerbare mappings, via dat mooie standerschakelaartje onder het zadel. Deze mappings hebben NIETS te maken met de brandstofinjectie, of de onsteking.
De 690 heeft namelijk 3 soorten mappings:  een brandstofmapping, een instekingsmapping, en verschillende EPT mappings.

Deze EPT mappings zijn voor de gasresponse. De 690 is namelijk feitelijk drive-by-wire! De EPT (electronic power throttle) mapping vertelt hoever de gasklep echt opengaat, als jij het gas bijv 50% open trekt dan stat in de mapping dat de klep in werkelijkheid bijv 40% open moet. Deze mappings zijn ook nog eens toerental afhankelijk!
Het hele verschil tussen soft en sport setting, is dus niet meer dan de gasrespons!

en wat wil nu het feit.... naast standje 0 voor slechte benzine, 1 voor soft, 2 voor sport en 3t/m9 voor normaal... is er NOG een mapping, namelijk die voor "motor in neutraal/koppeling ingetrokken"

m.a.w.: als de motor vrij kan draaien, dan gebruikt ie een ander EPT mapping zodat die wat rustiger reageert...

En natuurlijk is een van de eerste dingen die ik gedaan heb: Alle interlocks overbruggen, dus ook de koppelingsschakelaar! => De motor denkt dat de koppeling altijd ingetrokken is, en kiest dus deze speciale EPT mapping.  en rijdt beroerd!!

Anyway... Nu gaat ie echt volgas! en ik weet tenminste hoe het echt werkt. Gezien ik nu zowieso een tuneboy heb... kan ik hem lekker zelf instellen zoals ik het wil. en dus onsteking, brandstof EN gasreponse... zelf aanpassen naar wens :-)



Tjeetje Dr Bean, Knap speurwerk.
Zo kom je nog eens iets te weten over de werking van het systeem!
Ik had al eens gezocht naar verschillende vermogensgrafieken voor de standen 1,2 en de rest,
maar naar ik nu begrijp zijn die er niet!
 
Wat ik me nu af vraag is hoe dat nu zit met die vermogens beperking in de lage versnellingen (die gemakkelijk uit te schakelen is door een stekker te overbruggen) wordt er in die versnellingen gekozen voor een andere mapping of wordt er simpelweg een signaal van een sensor "verbogen"
of heeft het net als bij de koppelingsschakelaar alleen invloed op de reaktiesnelheid ept?
 
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1250 Gepost op: 20-08-2010, 23:08 »
Heu,

heb er zo'n beetje 1000 km op staan en ook de eerste offroad km's gereden. bevalt super. enige puntje wat me opvalt is dat het lastig is om met een streepje gas een constante snelheid te rijden. Zaterdag reed ik over een pittig knippenpad (korte, diepe knippen) en wilde daar met een streepje gas in de 2 overheen rijden. Het lukt me dan eigenlijk niet een constante snelheid aan te houden. Dit was met mijn TTR nooit een probleem. Ligt dat aan mijn ongecontroleerde gashand of komt het jullie ook bekend voor?

Tuf is nog helemaal origineel en 15 min stationair nog eens gedaan.

Gr
remco

staat de laatste mapping er al op

ik heb nergens last van en rij op de   sport   stand

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1251 Gepost op: 21-08-2010, 12:13 »
.......en rij op de   sport   stand

Klinkt net zo als een witte schimmel....
 :stupid: 
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 52
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1252 Gepost op: 21-08-2010, 22:02 »
heeft de 690 eigenlijk ook specifieke problemen, te verlgelijken met de waterpomp en koppelingsproblemen van de adventure?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1253 Gepost op: 21-08-2010, 22:35 »
Het fannetje van de radiator schuurt in op de radiator , is simpel op te lossen met een slangetje rond het randje , gedaan voor er problemen zouden ontstaan .
Afsluiting van het lucht filter kan problemen geven ,ik  smeer wat vettigheid rond de randen van filter , nooit geen stof gevonden in het filterhuis tot nu toe .
En een lekkende koppelings gever , leek verkeerde olie in te zitten , 7000km op de klok nu en dat was het .
Rij ook een ADV990R nu 15000km mee gestuurd en geen enkel probleem gehad , behalve een snel slijtende achterband  :D .
Grt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1254 Gepost op: 25-08-2010, 16:18 »
We zullen die 690 eens martelen op de drassige binnenlanden van Duitsland. We rapporteren maandag wel oftie het overleefd heeft ;D

overleeft!

behalve het knipperlicht, nummerplaat en rempedaal.

omvalsensor ook goed getest...


Post Merge: 25-08-2010, 16:20

Ik herken dit verhaal.
kep nu bijna 2000 km met mijn 690 gereden en kan er niet echt aan wennen, het blijft vervelend bij langzaam rijden tot ongeveer 50 km/h en nog lastiger bij kruipdoor/sluipdoor werk.
Het lijkt zelfs wel of de motor even (heel kort) dood valt op het moment dat je het gas voorzichtig ietsje open draait!
 
Het zou mooi zijn als dit wat te verbeteren is (zonder meteen een blérpijp te monteren)
 
iemand sugesties?

na schuimfilter werd het iets beter. na andere (Wings) uitlaat veel beter. volgende week komt de akra mapping er op. hij petst nu af en toe uit.  dit was verwacht met andere uitlaat, loopt ie te mager.

is nu al veel stabieler onderin.


Post Merge: 20-08-2010, 21:56

Tjeetje Dr Bean, Knap speurwerk.
Zo kom je nog eens iets te weten over de werking van het systeem!
Ik had al eens gezocht naar verschillende vermogensgrafieken voor de standen 1,2 en de rest,
maar naar ik nu begrijp zijn die er niet!
 
Wat ik me nu af vraag is hoe dat nu zit met die vermogens beperking in de lage versnellingen (die gemakkelijk uit te schakelen is door een stekker te overbruggen) wordt er in die versnellingen gekozen voor een andere mapping of wordt er simpelweg een signaal van een sensor "verbogen"
of heeft het net als bij de koppelingsschakelaar alleen invloed op de reaktiesnelheid ept?
 
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1255 Gepost op: 25-08-2010, 16:37 »


omvalsensor ook goed getest...



Dus het lag niet aan de motor.....   :-X :P ;)
Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1256 Gepost op: 25-08-2010, 18:28 »
Die motor is gewoon veels te zwaar. Als hij nou 20 kg zou wegen dan had het nog eens zin om een voetje neer te zetten :D

Nijkie kwam heel goed mee hoor met de dartele sportenduro's!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 105
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1257 Gepost op: 25-08-2010, 21:08 »
staat de laatste mapping er al op

ik heb nergens last van en rij op de   sport   stand

Hoi Richard,
3 maanden terug heeft verpalen er een nieuwe software ingezet
en ja, ik rijdt ook in stand 2.
 
 

Post Merge: 25-08-2010, 21:22
na schuimfilter werd het iets beter. na andere (Wings) uitlaat veel beter. volgende week komt de akra mapping er op. hij petst nu af en toe uit.  dit was verwacht met andere uitlaat, loopt ie te mager.

is nu al veel stabieler onderin.

Hallo Nijkamp,
Het schuimfilter heb ik er inmiddels al inzitten, Leverde geen echte verbetering.
 
Die Wings uitlaat is vast niet zo stil als de standaart?
 
groet rens s
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1258 Gepost op: 25-08-2010, 21:31 »
We hebben de Wings uitlaat gemeten en het was keurig binnen de norm.

Hoeveel dB was hij ook weer Rem?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1259 Gepost op: 26-08-2010, 09:26 »
Wings uitlaat met "stille" dB killer was (bij volgas in vrij @ 2 meter) 110 dB.

Is luider dan origineel, maar zeker geen blerpijp.