Heu,
heb er zo'n beetje 1000 km op staan en ook de eerste offroad km's gereden. bevalt super. enige puntje wat me opvalt is dat het lastig is om met een streepje gas een constante snelheid te rijden. Zaterdag reed ik over een pittig knippenpad (korte, diepe knippen) en wilde daar met een streepje gas in de 2 overheen rijden. Het lukt me dan eigenlijk niet een constante snelheid aan te houden. Dit was met mijn TTR nooit een probleem. Ligt dat aan mijn ongecontroleerde gashand of komt het jullie ook bekend voor?
Tuf is nog helemaal origineel en 15 min stationair nog eens gedaan.
Gr
remco
Ik herken dit verhaal.
kep nu bijna 2000 km met mijn 690 gereden en kan er niet echt aan wennen, het blijft vervelend bij langzaam rijden tot ongeveer 50 km/h en nog lastiger bij kruipdoor/sluipdoor werk.
Het lijkt zelfs wel of de motor even (heel kort) dood valt op het moment dat je het gas voorzichtig ietsje open draait!
Het zou mooi zijn als dit wat te verbeteren is (zonder meteen een blérpijp te monteren)
iemand sugesties?
Post Merge: 20-08-2010, 21:56
Injectie... je wordt er gek van!
Na lang worstelen met een twinair filter en mappings en een 690 die maar niet lekker wilde oppakken, ben ik er achter waarom het ding niet lekker liep met het twinair filter. En je raadt het nooit!
De koppelingsschakelaar!
welnu, hoe?
Ik zal het verhaal hier maar eens uit de doeken doen:
De 690 heeft selecteerbare mappings, via dat mooie standerschakelaartje onder het zadel. Deze mappings hebben NIETS te maken met de brandstofinjectie, of de onsteking.
De 690 heeft namelijk 3 soorten mappings: een brandstofmapping, een instekingsmapping, en verschillende EPT mappings.
Deze EPT mappings zijn voor de gasresponse. De 690 is namelijk feitelijk drive-by-wire! De EPT (electronic power throttle) mapping vertelt hoever de gasklep echt opengaat, als jij het gas bijv 50% open trekt dan stat in de mapping dat de klep in werkelijkheid bijv 40% open moet. Deze mappings zijn ook nog eens toerental afhankelijk!
Het hele verschil tussen soft en sport setting, is dus niet meer dan de gasrespons!
en wat wil nu het feit.... naast standje 0 voor slechte benzine, 1 voor soft, 2 voor sport en 3t/m9 voor normaal... is er NOG een mapping, namelijk die voor "motor in neutraal/koppeling ingetrokken"
m.a.w.: als de motor vrij kan draaien, dan gebruikt ie een ander EPT mapping zodat die wat rustiger reageert...
En natuurlijk is een van de eerste dingen die ik gedaan heb: Alle interlocks overbruggen, dus ook de koppelingsschakelaar! => De motor denkt dat de koppeling altijd ingetrokken is, en kiest dus deze speciale EPT mapping. en rijdt beroerd!!
Anyway... Nu gaat ie echt volgas! en ik weet tenminste hoe het echt werkt. Gezien ik nu zowieso een tuneboy heb... kan ik hem lekker zelf instellen zoals ik het wil. en dus onsteking, brandstof EN gasreponse... zelf aanpassen naar wens :-)
Tjeetje Dr Bean, Knap speurwerk.
Zo kom je nog eens iets te weten over de werking van het systeem!
Ik had al eens gezocht naar verschillende vermogensgrafieken voor de standen 1,2 en de rest,
maar naar ik nu begrijp zijn die er niet!
Wat ik me nu af vraag is hoe dat nu zit met die vermogens beperking in de lage versnellingen (die gemakkelijk uit te schakelen is door een stekker te overbruggen) wordt er in die versnellingen gekozen voor een andere mapping of wordt er simpelweg een signaal van een sensor "verbogen"
of heeft het net als bij de koppelingsschakelaar alleen invloed op de reaktiesnelheid ept?