Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 926159 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1335 Gepost op: 13-10-2010, 16:20 »
DRC?




Te bestellen bij www.snelmotoren.nl


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1336 Gepost op: 13-10-2010, 23:18 »
mbt compressie testen: Zal je niet lukken zo, want hij heeft een auto-decompresseur om te starten. Daar zou overigens ook heel goed je probleem kunnen liggen!

Zo'n decompresseur is meestal een slingergewichtje op de nokkenas, die de uitlaatklep heel iets open zet: Als ie net gelopen heeft zit daar vrij veel olie, als ie een week stil heeft gestaan is het bijna droog... dus verschillend gedrag.


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 79
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1337 Gepost op: 14-10-2010, 10:47 »
De decompresseur is inderdaad een centrifugaal gewicht.
Deze werkt echter goed, als we de decompresseur dicht zetten (dealer handmatig) dan is de startmotor te zwak om de motor rond te gooien.
Wat je wel eens in de gaten zou kunnen houden is erop letten hoe 'snel' de motor rond gaat.
Als de decompresseur door olie meer of minder opengaat (wat ik me niet kan voorstellen, daar de decompresseur aan de buitenkant van de nokkenas zit, hier blijft geen olie staan) zou je het verschil moeten merken in het starttoerental.
Heb gister ook een mail met de klacht naar KTM (dit is dan de tweede melding door de dealer) gestuurd, degene die de after-sales doet heeft momenteel nog vakantie, dus verwacht voor volgende week geen reactie. (dus ook allroadforum moet weer even wachten)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1338 Gepost op: 14-10-2010, 12:45 »
Gaan er nog 690 ers richting de Simako-BDM Allroad rit 17 okt 2010? Een KTM 690 enduro (R) dag zou ook best leuk zijn!

Offline member

  • KTM LC8/690 Enduro-Rally/450excSD
  • *****
  • Berichten: 1152
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1339 Gepost op: 14-10-2010, 13:44 »
nope, ga de offroadrit rijden in Lichtevorduh (is wat uitdagender :-X  )
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1340 Gepost op: 14-10-2010, 14:07 »
Gaan er nog 690 ers richting de Simako-BDM Allroad rit 17 okt 2010? Een KTM 690 enduro (R) dag zou ook best leuk zijn!

Hoi, top idee een 690 event. BDM rit heb ik over gedacht, maar motor vereist nog wat werk, en daar kom ik niet aan toe. en het lijkt een beetje tam ritje te zijn (noppen optioneel). Ik ben wel van plan om zsm eens met een enduro of off road rit mee te rijden. Dan kan het leuk zijn om samen op te rijden,
ernaar toe vanuit Z-H en voor zover dat gaat ook tijdens de rit zelf.
 
 

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1341 Gepost op: 14-10-2010, 14:16 »

Hoi, top idee een 690 event. BDM rit heb ik over gedacht, maar motor vereist nog wat werk, en daar kom ik niet aan toe. en het lijkt een beetje tam ritje te zijn (noppen optioneel). Ik ben wel van plan om zsm eens met een enduro of off road rit mee te rijden. Dan kan het leuk zijn om samen op te rijden,
ernaar toe vanuit Z-H en voor zover dat gaat ook tijdens de rit zelf.
 
 

 
Ik ga ook gewoon met een standaard 690 enduro R (op TKC 80 dus). Mijn roadbook is niet op tijd binnen dus moet ergens aanpikken. Ben er nog niet echt aan toe om vol enduro te gaan met de 690. Voorlopig even blijven oefenen in Baarle Nassau en dit soort ritjes. Ben bang dat ik anders in de weg ga rijden bij een offroad event.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1342 Gepost op: 17-10-2010, 19:31 »
De mijne slaat bij het kruipdoorsluipdoor nu ook continu af: maar meestal met een backfire.

De 1 is te agressief, en de 2 gaat net te hard (en steeds koppeling erbij is ook niet alles): Jammer dat de 1 en 2 zo ver uit elkaar liggen, maarja, voor rally is dat wel weer prima. Ik moet maar eens een andere tandwiel-verhouding gaan proberen. (14 voor lijkt me wel wat voor de OTR).

Daarnaast de onsteking wat later zetten in het hele lage toerenbereik, dan wordt ie misschien wat smeuiger



Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1343 Gepost op: 18-10-2010, 10:34 »
Dr Bean,
 
inderdaad in sportstandje lijkt het vaker voor te komen,  op standje 6 (willekeurig-standaard volgens mij, hij stond op 6 toen ik hem van JTX kreeg) een stuk minder maar ook dan slaat hij nog wel eens af. BAckfire heb ik niet zo op gelet nog, ik schrik elke keer wel erg van het mechanische geweld waarmee ie afslaat. Verwacht af en toe mn drijfstang op de grond te zien liggen na zo'n klap.
Laatste training van Carlo in Utrecht wel geleerd om tegen hem te blijven praten (met t gas) remmend bocht in. Dat scheelt ook al wat, maar dat hoef ik jou waarschijnlijk niet uit te leggen. Ben benieuwd hoe jij vordert met analyse van het afslaan.
Mijne gaat straks naar MXAad voor beurtje en plaatsen twinairfilter/afstellen. Dan nieuw rempook en achterbandje en kan ik eens gaan kijken hoe het in Hellendoorn of op de KTM dag gaat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1344 Gepost op: 18-10-2010, 20:58 »
ok wel effe de feiten op een rijtje: De mijne:

- staat in "standaard" mode: standje 3 (3 t/m 9 is gelijk !!!)
- de mappingselector selecteerd ALLEEN de gasklepmapping (EPT), niet de onsteking of inspuiting
- Ik rij met twinair en
- een andere onstekingsmapping
- een fors aangepaste brandstofmapping

mijne is in sportstand eigenlijk niet echt meer rijbaar :-) dan is ie echt TE agressief op het gas.

Ik ga zelf een soort softmap maken, die wel op volgas uitkomt: De originele softmap geeft volgas namelijk maar 40% gasklepopening (en dus gewoon veel minder maximaal vermogen)

kan MXAdje dat ding 'afstellen' ?? maw: heeft hij toegang tot de mappings? en zoja: KTM programma of Tuneboy of nog wat anders??


Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1345 Gepost op: 18-10-2010, 22:32 »
Klopt, jij hebt al veel meer dingen aangepast. Je hebt ook al eens aangeboden om jouw injectieinstellingen over te nemen voor gebruik met twin air filter.
Dat filter gaat er bij mij nu pas op. JTX vertelde me dat ik twin air in principe zo kan gebruiken in combi met de akra en akra mapping. Dat probeer ik eerst. MX Aad heeft de spullen in huis,  in elk geval KTM dealerspul om via de pc op de 690 te kunnen kijken. Geen idee in hoeverre (en met welke methode) hij de settings aan kan passen en of hij al veel 690's onder handen heeft genomen?? We zullen het zien.
Maar lijkt erop dat het afslaan er nog niet zo makkelijk uit te halen is als ik jou zo hoor. Ik ben pas kort weer terug gegaan van standje 2, naar standaard. Dat scheelde zoals jij ook zegt al veel. Even aankijken of het straks voor mij nog heel storend is.
Blijf wel benieuwd naar wat voor verbeteringen jij allemaal nog voor elkaar gaat krijgen..
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1346 Gepost op: 18-10-2010, 22:49 »
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om het koplampje door HID 50 te vervangen.
Is dit mogelijk  voor een enduro R?

Groet Hans

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1347 Gepost op: 18-10-2010, 23:30 »
Ik lees wat ervaringen over het Twin Air filter en de mapping. Ik heb dit luchtfilter onlangs pas geplaatst omdat ik had gelezen dat Dr. Bean's 690 er slecht mee liep (maar we weten nu allemaal waarom...) Ik had de PowerParts foam filters gekocht voor de Breslau, maar die zijn onhandig om schoon te maken en sluiten slecht af op de luchtfilterkast. Met de Akra map loopt de motor in alle gasrespons- standen prima met het Twin Air filter, maar hij slaat soms af en start moeilijk als hij warm is. Tevens maakt hij een enorm heftig inlaatgeluid wat zelfs de (absorpsie-) uitlaat overstijgt. Vorige week heb ik de nieuwe 'open map' van de 690 SMC laten uploaden en het inlaatgeluid is helemaal weg (jammer) maar hij start goed, loopt goed en slaat niet meer af. Het is niet voelbaar beter dan met de akra map, maar het lijkt nu beter te "kloppen".
 
 
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1348 Gepost op: 18-10-2010, 23:57 »
welke "open map" bedoel je?? ktm/tuneboy nummer ?

en is het aanzuiggeluid nu weg terwijl je nog wel het twinair filter erop hebt????
dat zou ik raar vinden, immers verandert die mapping niets aan het aanzuigen van de lucht, tenzij de EPT map verandert is en je gas veel minder ver open gaat, maar dan mis je ook vermogen

Aanzuiggeluid is idd wel luid. Maar dat hoor je vooral zelf, omdat je er vlak boven hangt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 777
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1349 Gepost op: 19-10-2010, 13:02 »
oops, er viel ergens een bitje om (verkeerde topic)