Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 926248 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1350 Gepost op: 19-10-2010, 17:12 »
ben ook wel benieuwd naar welk nr die open mapping is voor de smc.
Dan geef ik dat deze week nog mee aan MX AAD. Heb vorige keer met hem meegekeken op de laptop, maar toen konden we geen nieuwere versie vinden via het KTM netwerk. Waar op internet wel al gesproken werd over een nieuwere mapping (kan niet meer vinden waar??)
Anyway, begin zal toch zijn de laatste versie (akra) van het KTM net afhalen en erop zetten en proberen hoe dat uitpakt met TWINAIR.
Anders zal ik ook eens bellen met Joep van JTX. Die moet zeker veel weten over het afstellen van de 690's met schuimfilter.

Post Merge: 19-10-2010, 19:02
Slecht nieuws van MXAad: zand doorgeslagen tot in de carb. Injector lijkt vernaggeld (verklaart gelijk een stuk het onregelmatig lopen en afslaan?) en stelt voor om cilinder te bekijken en mogelijk te vervangen. Ik ga morgen even langs om de schade te bekijken en plan te maken. Heb af en toe wel zand in de filterbak zien liggen (in de olie geplakt), maar had dit niet verwacht. Slechte constructie dan zo met het standaard luchtfilter. Ben toch niet zuinig geweest op het tijdig vervangen :-[
vreemd en duur geintje zo..
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1351 Gepost op: 19-10-2010, 21:25 »
Je hebt doorslag door je standaard filter, of door de schuimfilter?

Post Merge: [time]di 19 okt 2010 20:31:23 GMT-1[/time]
Om code groen te vriend te houden heb ik een extra dB killer gemaakt die in de normale insert van de Akra past. Dikwandig (~ 1.5mm) buis van ongeveer 30mm lang aan 1 uiteinde 4x ingezaagd en 2 flappen naar binnen gevouwen. Aan de andere kant 3 gaatjes geboord en schroefdraad getapt. Hiermee kan je hem vastzetten mbv 3 imbusboutjes en een afgezaagde imbussleutel.


Bij de meting kwam ik op 93dB terwijl een andere 690 met Akra boven de 96 kwam en ik vorig jaar boven de 100.
Hier nog wat foto's
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1352 Gepost op: 19-10-2010, 21:47 »
zand was door/langs papierenfilter gekomen. Eigenlijk elke keer wel wat zand in de bak als ik filter nakeek.
Knap staaltje knutselwerk trouwens.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1353 Gepost op: 19-10-2010, 23:27 »
Citaat
en is het aanzuiggeluid nu weg terwijl je nog wel het twinair filter erop hebt? ???
dat zou ik raar vinden, immers verandert die mapping niets aan het aanzuigen van de lucht, tenzij de EPT map verandert is en je gas veel minder ver open gaat, maar dan mis je ook vermogen

Aanzuiggeluid is idd wel luid. Maar dat hoor je vooral zelf, omdat je er vlak boven hangt.


Ik weet het KTM nummer niet, het is de nieuwste 690 SMC map die hoort bij het nieuwe luchtfilter 76506102000 (staat op ergens in dit draadje) Mijn dealer in Antwerpen had het twee weken geleden net binnen gekregen. Al bij stationair draaien viel me op dat hij weer "normaal" klonk (met Twin Air ja), geen inlaatgeluid meer en zeker evenveel vermogen, hij voelt eerder nog iets sterker aan. En alle gasrespons-standen werken. Ik heb een schakelaar op het stuur waarmee ik (met contact uit) de gasrespons kan wijzigen, zodat ik hem snel op "soft" kan zetten voor kruip door sluip door paadjes, dat was met de af fabriek map nodig omdat de injectie nukkig reageerde. Met de Akra map was dat al over en nu nog steeds.
 
 

 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1354 Gepost op: 20-10-2010, 17:35 »
heb je het zelf gedaan?? en niet stiekem door de dealer de snorkel weer gemonteerd??

Ik kan hetnog steeds niet begrijpen dat door mapping het inlaatgeluid zo sterk zou wijzigen.

Helaas zie ik bij Tuneboy ook nog geen nieuwe SMC mappings staan.

Nadeel van de EPT-softmap is dat het maxvermogen zo sterk teruggeschreof is. Ik ben bezig zelf een betere softmap te maken: Smeuig onderin, maar wel vol vermogen bovenin.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 105
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1355 Gepost op: 20-10-2010, 22:09 »
 
ben ook wel benieuwd naar welk nr die open mapping is voor de smc.
Dan geef ik dat deze week nog mee aan MX AAD. Heb vorige keer met hem meegekeken op de laptop, maar toen konden we geen nieuwere versie vinden via het KTM netwerk. Waar op internet wel al gesproken werd over een nieuwere mapping (kan niet meer vinden waar??)
Anyway, begin zal toch zijn de laatste versie (akra) van het KTM net afhalen en erop zetten en proberen hoe dat uitpakt met TWINAIR.
Anders zal ik ook eens bellen met Joep van JTX. Die moet zeker veel weten over het afstellen van de 690's met schuimfilter.
  Post Merge: 19-10-2010, 18:02[/color][/size]
  Slecht nieuws van MXAad: zand doorgeslagen tot in de carb. Injector lijkt vernaggeld (verklaart gelijk een stuk het onregelmatig lopen en afslaan?) en stelt voor om cilinder te bekijken en mogelijk te vervangen. Ik ga morgen even langs om de schade te bekijken en plan te maken. Heb af en toe wel zand in de filterbak zien liggen (in de olie geplakt), maar had dit niet verwacht. Slechte constructie dan zo met het standaard luchtfilter. Ben toch niet zuinig geweest op het tijdig vervangen :-[
vreemd en duur geintje zo..
 

Zoo, dat is een raar grapje Plarina, ik ben benieuwt hoe dit afloopt.
Het lijkt me echter dat een injector vooral schade oploopt van zand/vuil in de tank.?
 
 
 
Ik heb een gebruikte ico kunnen overnemen echter zonder wielsensor.
Weet iemand hier welke sensor in het draadgat onder de remklauw past, en waar ik diekan kopen?
 
groet rens s

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1356 Gepost op: 21-10-2010, 09:32 »
De originele van KTM, zit oa op de 520's werkt prima en past dus ook in het M8 gaatje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1357 Gepost op: 21-10-2010, 10:33 »
Tussenstandje van de "schade":
Zand rotsooi in elk geval tot in mn carb.veel te veel olie in de luvhtfilterbak. olieverbruik kwam ik laatst bij mc utrecht al achter. stationair loopt ie onregelmatig plus het afslaan.
wat gaat er gebeuren: injector wordt schoongemaakt/doorgespoeld, cilinder wordt bekeken en waarschijnijk zuiger vervangen. dan zou olieverbruik opgelost moeten zijn en zou die weer perfect moeten lopen. Met dan straks ook het twin air filter om het zand echt buiten te houden.
 
Ik begin in elk geval sterk te denken aan een exc450 of 530, of misschien wel een 350sxf met kenteken (JTX heeft er 1 staan) en dan lekker enduro's gaan rijden en de crossbanen onveilig maken.

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1358 Gepost op: 21-10-2010, 10:58 »
Citaat
350sxf met kenteken (JTX heeft er 1 staan)

Wat kost zoiets?

Post Merge: 21-10-2010, 10:59
Oops... zie het al..

http://www.jtxracing.nl/ktm.php

Citaat
JTX Racing heeft de KTM 350 SXF 2011 ENDURO op voorraad leverbaar.
De ideale Enduro motor, voorzien van startmotor.
Prijs incl. verlichting en KM teller, incl. kenteken rijklaar voor € 11.400,-
Bel of mail voor meer info !!
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1359 Gepost op: 21-10-2010, 12:35 »
pffff, dat is niet leuk Plarina....
 
Kijk even goed of de inserts van de luchtfiltterbak er niet toevallig los in zaten.... Dan zuig je zo lucht en zand langs je filter naar binnen.

edit: maakt niet veel meer uit, je zou toch een ander type filter plaatsen zie ik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1360 Gepost op: 21-10-2010, 22:02 »
Als je je schuimfilter kwijt wilt heb ik wel interesse. Bij mij werkt ie perfect.Olie in de luchtdoosheb ik ook wel eens, denk bij snelwegritten en/of op z'n kop leggen.

Post Merge: 22-10-2010, 08:56
Als we weer een lange winter krijgen:
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1361 Gepost op: 22-10-2010, 09:17 »
heb je het zelf gedaan?? en niet stiekem door de dealer de snorkel weer gemonteerd??

Ik kan hetnog steeds niet begrijpen dat door mapping het inlaatgeluid zo sterk zou wijzigen.

Helaas zie ik bij Tuneboy ook nog geen nieuwe SMC mappings staan.

Nadeel van de EPT-softmap is dat het maxvermogen zo sterk teruggeschreof is. Ik ben bezig zelf een betere softmap te maken: Smeuig onderin, maar wel vol vermogen bovenin.

Ik vond het ook opmerkelijk. Mijn verklaring: Er is met het Twin Air filter veel te veel lucht en te weinig luchtstroom, en daardoor veel inlaatgeluid (resonanties). Door de nieuwe mapping staat de  luchtklep verder minder ver open, maar niet zo dicht dat er minder vermogen vrij komt. Ik merk (buiten het inlaatgeluid) echt geen verschil, behalve dat hij niet meer plotseling stilvalt en moeilijk start als hij warm is.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 105
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1362 Gepost op: 24-10-2010, 11:40 »
De originele van KTM, zit oa op de 520's werkt prima en past dus ook in het M8 gaatje.

Hoi StevenD,
Bedankt voor de tip!
de dealer heeft 'm vooradig. Binnenkort ga ik m'n nieuwe dashbordje halen (eindelijk binnen), dan neem ik er 1 mee.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1363 Gepost op: 27-10-2010, 15:09 »
Brommer weer opgehaald. nwe zuiger en flinke beurt gehad. Twin air zit er nu ook op. Wel op een aparte manier. Mx Aad heeft na overleg met Twin Air oliefilter bovenop papierfilter gemonteerd.?? Zo is er geen kit nodig en het lijkt netjes aan te sluiten. Ik kan me niet voorstellen dat de 690's zo ook dakar rijden, maargoed. Zo maar even aankijken en ik moet toch nog een beetje inrijden. Hij loopt iig weer mooi en klinkt lekker van onder uit.
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1364 Gepost op: 27-10-2010, 15:19 »
Lijkt me een beetje overbodig, andersom zou het je schuimfilter langer schoonhouden maar dit heeft geen zin.
None of us is as strong as all of us.