Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 926311 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1365 Gepost op: 27-10-2010, 15:36 »
Krijgt 'ie toch te weinig lucht met dubbele filters?

Heb je nog de originele uitlaat? als je mengsel rijker wordt, gaat de CAT meer peut affakkelen en wordt 'ie nóg heterder.

gr
remco

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1366 Gepost op: 27-10-2010, 15:51 »
Pff, gelukkig niet de enige die vreemd vind om twee filters op elkaar te stapelen. ::)
Moet nog even inrijden en kan dan pas voluit uitproberen. Ik heb een akra en de akra mapping. Nu even geen tijd om zelf weer te gaan klooien, dus ik kijk het even aan en gooi mn bevindingen hier wel neer.

Post Merge: 27-10-2010, 15:53
Oh en ik denk niet dat ie nu te weinig lucht krijgt. Snorkel is er natuurlijk nu wel helemaal vanaf. Schat dat er door de totale oppervlak van het schuimfilter meer lucht gaat dan door de originele snorkel?
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1367 Gepost op: 27-10-2010, 16:22 »
hmmmm apart......
 
persoonlijk zou ik zou het toch met origineel spul doen, je hebt nu zelf gemerkt wat er van kan komen als het niet goed gaat..... bij rally raid parts UK kan je zo een adapter bestellen de kosten zijn het niet.

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1368 Gepost op: 27-10-2010, 16:31 »
Zonder research alles veranderen rondom in en uitlaat traject op een injectie fiets is vragen om problemen als je niet toegang hebt tot een dynobank en injectie programma.

Niet gek dat eventuele problemen moeilijk op te lossen zijn...

Meten is weten...

There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1369 Gepost op: 27-10-2010, 16:45 »
Oh en ik denk niet dat ie nu te weinig lucht krijgt. Snorkel is er natuurlijk nu wel helemaal vanaf. Schat dat er door de totale oppervlak van het schuimfilter meer lucht gaat dan door de originele snorkel?
 

Ok maaarrr....
/advocaat van de duivel mode aan/
krijgt 'ie dan niet teveel lucht, te hete kleppen, blaffen en afpetsen bij lage toeren?
/advocaat van de duivel mode uit/

ben benieuwd.

gr
remco

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1370 Gepost op: 27-10-2010, 17:14 »
Jullie hebben allemaal gelijk. Ter correctie:
ik heb de complete kit van twin air, zoals die ook bij rally raid parts UK op de site staat (maar dan gewoon bij JTX vandaan). Instructie van Joep was: snorkel en papierfilter dr af. Onderste rek vastkitten op de airbox. filter drop schroeven en klaar. Met akra en akramap zou injectie al goed moeten staan voor gebruik met twin air.
 
Vervolgens zelf eens aangekeken hoe ik dat zou doen en tot de conclusie gekomen dat 1) er wel een erg grote kier dichtgekit moest worden.
2) dat dat waarschijnlijk makkelijker zou gaan, met de airbox gedemonteerd
 
Maanden laten liggen en nu dat MX aad toch aan het sleutelen ging, gelijk aan hem gevraagd om het twinair setje te monteren. Hij heeft het ook eens goed bekeken en nog aan wat ramenband gedacht icm kit om het zaakje vast en luchtdicht te krijgen. Hij heeft vervolgens toch maar twin air gebeld, en die adviseerden om het als combi te installeren. En dat neem ik dus maar even aan als juist (misschien tegen beter weten in). Totdat ik goed heb kunnen testen. (eerst ff nwe zuiger inrijden)
 
De constructie is nu: papierenfilter dr in, onderste rek van twin air eroverheen ipv de snorkel. En vervolgens het schuimpie op de normale manier op het twin air rek met de vleugelmoer. Maw, de dikke rand van het papierfilter zorgt nu voor de afdichting tussen airbox en twinair rekkie en ik gebruik dus wel de complete kit van twin air.
 
Dan ben ik toch niet eigenwijs dingen aan het verkloten? Ik volg gewoon braaf wat de "experts" adviseren.
 
Gokje van mijn kant: Aad en TWin air hebben elkaar niet helemaal goed begrepen en over een tijdje haal ik zelf mn airbox eruit om e.e.a. gewoon wel aan elkaar te kitten, zonder papierfilter. Als ie dan niet lekker loopt rij ik eens langs bij JTX. Als monteur van 690 dakar rijders moet hij toch echt wel weten waar hij het over heeft.
En als ik daar toch ben, ruil ik hem misschien wel in tegen een 350 sx-f op kenteken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1371 Gepost op: 27-10-2010, 19:09 »
een luchtfilter met kit monteren.. Wat een bende is dat dan! Dit zou ik wel eens willen zien op een foto'tje, wat de visie van twin air dan is hiermee.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1372 Gepost op: 27-10-2010, 20:05 »
Van origine is dit gewoon de filter van de 690 RR. Toevallig past deze met wat hobby-en op de 690R en E luchtfilterdoos. Maar nu wordt het verkocht alsof het ervoor gemaakt is. Volgens mij zit het zo maar ik kan het mis hebben.

De meeste KTM dealers hebben helaas nog geen kaas gegeten van injectie (moet de komende tijd wel gaan komen) en denken dat de injectie zelf-lerend is en de boel zelf wel oplost (zoals ook het gros van de motorrijders zelf)
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1373 Gepost op: 27-10-2010, 20:20 »
en denken dat de injectie zelf-lerend is en de boel zelf wel oplost (zoals ook het gros van de motorrijders zelf)

Is toch ook beetje zo (15 min idle), maar binnen bepaalde grenzen. Ga je te ver van spec, dan loopt 'ie slecht of gaat 'ie stuk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1374 Gepost op: 27-10-2010, 20:51 »
injectie is alleen zelflerend als er een lambda sensor ( O2 sensor ) in de uitlaat zit ,anders gaat ie het gewoon via de kernvelden regelen .
volgens mij heeft een 690 geen 02 sensor
als het mengsel te veel afwijkt zal ie het ook niet meer aankunnen, en gaat ie in de noodloop ,gaat er ook gelijk een mooi lampje aan denk ik  ;D (met o2 sensor)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1375 Gepost op: 27-10-2010, 21:18 »
veel meningen, maar weet iemand hier echt hie het werkt?

Injectie inleer is iig alleen stationair: Dus dat verandert niets aan het mengsel zodra je gas geeft. Hij leert niet terug via de lambda tijdens het rijden (zoals de meeste auto's tegenwoordig doen).

Mijn 690 is op de bank geweest en stond onderin behoorlijk te arm met het twinair filter: Een injectiesysteem hort dat te conpenseren (hij meet immers... ) maar die meting wordt door veel dingen beinvloed en is dus niet altijd even juist.
Afslaan heeft niet te direkt maken met te arm, want dat staat ie zeker niet bij mij. Kleppen stuk zal niet zo snel gebeuren denk ik, want bovenin is het mengsel niet zo veel anders.

Misschien heeft twinair iets aan het rekje veranderd: Bij mij is de 'kier' tussen rekje en plastic boxrand <3mm. Het rekje paste zeker niet met de schuimrand van het originele er bijtussen.
Ik ben benieuwd hoe jullie filter vast zit: op het binnerekje, en hoe dan weer op het basisrek?

Het papierfilter ONDER het schuimfilter lijkt me een slecht idee: Als ook maar iets vettigheid van het schuimfilter doorslaat, zit het papier dicht. Anyway: Je kunt het er altijd uithalen.

PS.: Merk je ook dat die sterker is met het twin-air filter??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1376 Gepost op: 28-10-2010, 09:07 »
Spijker en kop dr Bean,
 
Ik heb er zeker geen verstand van en dat weet ik dan ook van mezelf  ;) . Gek inderdaad dat identieke fiets en twinairsetje toch flinke afwijking kan geven. Bij mij is de kier echt richting 1 cm. Vandaar dat die dikke rand van het pap filter er best tussengaat. Een tochstrippie van de doe t zelfer was in elk geval bij lange na niet genoeg. en een cm kit je ook niet zo ff dicht.
Vermogen moet ik nog gaan beleven. Heb nog rustig aan gedaan vanwege nwe zuiger en nwe enduroband. eerst maar even sm wielen erin en inrijden.
Wat al opvalt: iets wat meer geluid, maar niet storend. ter lering ende vermaeck zal ik later wel eens wat fototjes maken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1377 Gepost op: 31-10-2010, 16:25 »
Gister klein rondje gereden om in te rijden en te 'voelen' hoe de filterconstructie rijdt. Valt niet tegen. Trekt goed, geen hikken iig. Lijkt ook wat sterker in het midden gebied. Hoge toeren en echt doortrekken nog niet geprobeerd. Op gevoel is natuurlijk lastig, maar helemaal van onderuit lijkt ie even te wachten, voordat de power erin komt (kan ook aan gewone standje komen, waar ik eerst altijd op de sportstand reed).
Ik ben wel ergens anders van geschrokken: beide carterdeksels (heet dat zo?) lijken achter de boutjes aangevreten te zijn. Ik krabde met mn nagel zo wat metaal weg naast/achter een boutje en dat verkruimelde gewoon. Ziet er ook erg porreus uit op die plekken. Kijken jullie eens of je wat raars ziet rond de boutjes?
 
Ik ben even mn kabeltje kwijt, zal later wat fotoos erbij zetten. Hoop niet dat dit net zo'n zwakke plek wordt als het zadel.. ik ben in elk geval niet zo onder de indruk van 1) het ppieren luchtfilter 2) het zadel en nu dus 3) afbrokkelende carterdelen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1378 Gepost op: 31-10-2010, 17:06 »
Dat heb ik bij die van mij nog niet gezien , zal is goed kijken , nog een ander ding voor je , mijn velgen daar valt alle verf of wat het dan ook is spontaan :-\ af .
dus nog een half jaartje en dan heb ik gewoon alu kleur velgjes .
Een voordeel ik hoef niet meer voorzichtig te doen met de banden erom te leggen .
 
Grt Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1379 Gepost op: 31-10-2010, 18:13 »
wat plaatjes van de filterconstructie. dicht en met schuimpie wat omhoog, zodat je kan zien dat papier er geheel nog in zit.
En wat plaatjes van de aftakkeling van de carterdeksels. Vreemd heel vreemd. Ik vind het materiaal heel porreus. Het lijkt of iets er invreet. Boutje zijn naar mijn weten nog niet los geweest, en zeker niet onvakkundig lomp vastgedraaid.. even aankijken wat daar mee gebeurt. Het lijkt of eerst de verf eraf gaat en daarna langzaam het materiaal zelf. Giet alu, of iets anders?? lijkt meer op het gietijzer van een potkachel als je het mij vraagt. hard en breekbaar.



oh filterfotoos zijn nog te groot