Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 926312 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1770 Gepost op: 15-09-2011, 08:16 »
Citaat
Wat halen jullie aan topspeed op de snelweg met de enduro's? Ik heb het idee dat de mijne een beetje langzaam is

Poeh, ik heb net de 690 weer drie dagen meegehad voor woon/werk. Ik verbaas me erover hoe lekker dat ding rijdt. De mijne zit echt binnen notime op de 140-150. Harder heb ik er nog niet mee gereden, maar dan kan ie echt nog een stuk harder (14T voor). Maar dat ding loopt zoooo lekker door de toeren heen. Ik vind het motorblok geweldig op toeren en een rammelkist stationair.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1771 Gepost op: 15-09-2011, 10:16 »
154 stopte het, tot 145 wel erg vlot. stond 156 op de gps, dus dat heeft ie wsl. ook een seconde gehaald.
Had het idee dat er meer in zat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1772 Gepost op: 15-09-2011, 11:02 »
En voor de stekkertjes , koop een multimeter bij de gamma voor een tienje ben je er zo achter .
Maar constante plus is  rood/geel , zwart/rood gaat via het contact .
 
 
Grt Olaf

En deze acc stekertjes zitten achter het stuurkapje of ergens bij de accu  :confused:
Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 163
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1773 Gepost op: 15-09-2011, 11:12 »
tjaffel,
achter het koplampje ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1774 Gepost op: 15-09-2011, 14:41 »
Jammer Olaf, dat je last had van dit probleem. Had er al op US fora gelezen, vooral bij SM-ers. Wanneer heb je voor het laatst kleppen gesteld en heb je toen ook naar die lager gekeken? Misschien handiger om dit in het 690 antwoorden.

 
Ik heb de klepspeling nog gemeten voordat ik weg ging , en ook het lager met loopwieltje even gecontroleerd voordat de motor op transport is gegaan , speling was binnen de tolerantie voor in en uitlaat , en dus niets aan gedaan .
De motor heeft tot nu toe ongeveer 11000km gelopen en heeft om de 2500km ongeveer nieuwe olie+filters  gehad , dit doe ik omdat ik eralleen offroad mee rijdt .
Ik zal er een plaatje van plaatsen als mijn spullen terug zijn uit Turkije , maar het lijkt erop dat het asje de boosdoener is die is heel raar in een trechter vorm versleten met uiteindelijk resultaat dat het asje de losse naaldlagertjes naar een kant heeft geduwd , daardoor een hele hoop speling , nu bleef ie wel redelijk lopen totdat de stelplaatje er tussenuit zijn gevlogen , ding liep nog steeds maar denk als ik daar mee was doorgereden de boel helemaal aan gort was gegaan , nokkenas kleppen etc .
Nu alleen tuimelaar vervangen en olie met filters om alle eventuele metaal delen te verwijderen .
 
Dus niks kunnen vinden of gezien tijdens de beurt voor de rally, 500km later stond ik stil , de eerste slijtage zal er ongetwijfel geweest zijn maar niet voelbaar of zichtbaar .
Het asje is geklonken en dus zacht anders gaat dat niet , heeft een gehard opervlak , daar zal wat mis mee zijn geweest denk ik , gebrek aan smering(heeft alleen spatsmering dat loop wieltje ) in de kop lijkt mij niet anders zou de ander ook problemen moeten geven of gaan geven die zal ik nog eens goed na kijken bij thuiskomst .
 
 
Grt
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1775 Gepost op: 15-09-2011, 15:31 »
in of uitlaat tuimelaar Olaf? Ik heb net mijn inlaat besteld. Die was ook bijna stuk, maar nog niet helemaal gelukkig. Wel al flink speling op te voelen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1776 Gepost op: 15-09-2011, 15:40 »
in of uitlaat tuimelaar Olaf? Ik heb net mijn inlaat besteld. Die was ook bijna stuk, maar nog niet helemaal gelukkig. Wel al flink speling op te voelen.

Inlaat

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1777 Gepost op: 15-09-2011, 18:12 »
tjaffel,
achter het koplampje ;)
Thanks, zal eens met mijn bril op kijken  :-\
Gerrit :)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 105
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1778 Gepost op: 15-09-2011, 22:26 »

    Citaat van: Dr_Bean op 22-06-2011, 22:09 Brandstoffilter (zie elders deze enorme thread): is een veel voorkomend probleem. Fijn vuil uit de tank (productiestof!) verstopt het filter en komt na loop van tij er doorheen en gaat dan de injector verstoppen, wat allerlei rare klachten geeft gelijkend op jouw klachten. (dus niet bij vol vermogen, omdat het filter niet echt het probleem is, maar het feit dat het vuil er doorheen komt en dan de injector verstopt)

bij mij begon het met een aantal malen slecht starten en afslaan, direkt na de afspuitbeurt: dus ik dacht aan vocht: Bougiekap had een scheurtje in het rubbertje (kan je voor de zekerheid ook checken en vervangen). maar dat hielp niet... uiteindelijk stond ik stil. Daarna filter vervangen en geen problemen meer gehad.

OK,
Ja Bougiekap had ik idd ook gelezen en gecont. is ok
De motor starte gister en vandaag (met ingeknepen koppeling) zonder al te veel gesputter!?
Bezinefilter ga ik zeker vervangen , echter vanavond gaat de 690 op de aanhangwagen, morgenvroeg naar de franse alpen!, dus maar hopen dat i het blijft doen.
 
bedankt, groet rens s
 
 
Is al weer enige tijd geleden (motor heeft na de alpen enige tijd stil gestaan).
Paar weken terrug het benzinefilter vervangen  en... Startprobleem als sneeuw voor de zon verdwenen!! Paar dagen getest, bleef goed. Daarna nog een reiniger in de benzine en de motor ging duidelijk prettiger draaien bij lage toerentallen.
Nu een paar weken (en 600 km) later lijkt het start probleem weer terug te komen? Ik kan me niet voorstellen dat het filter weer vervuild is (uit het oude filter kwam zwarte meuk). Motor start altijd maar slaat gewoon met moeite aan..  Iemand nog suggesties?
 
groet rens s
 

 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1779 Gepost op: 16-09-2011, 11:11 »
Mijn filter was ook heeeeeeeel vies, volledig bruin van binnen.
Zat al een tijdje zo, en ook de injector zelf wasniet al te schoon meer, dus ook dat filtertje (2mm) even schoon gemaakt zo goed als mogelijk zonder sonic cleaner badje. Zosnel mijn tuimelaars etc. binnen zijn ga ik testen.
 
Kan best zijn dat bij jouw ook wat troep door het filter heen is gekomen en nu in de injector aan het werk is..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1780 Gepost op: 16-09-2011, 11:24 »
Toen ik de eerste keer mijn filtr had vervangen duurde het ook 500km voordat al het gestotter over was.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1781 Gepost op: 16-09-2011, 14:47 »
De afgelopen week heb ik de eer gehad om een weekje de Anatolia rally te rijden op een 690.

Hieronder mijn ervaring.
Ik had een 690 van 2010 of 2011 die al een tijdje in gebruik was bij Yoshimoto.
De eerste dag vond ik het een hele enge fiets.
Bij ieder streepje gas brak hij achter al uit.
Daar kwam bij dat hij aan de voorkant heel zwaar aanvoelt.
Motorisch liep de motor echter fantastisch!
's avonds in het bivak even met Henk Knuiman over deze motor gesproken en die heeft de vering even totaal anders gezet.
Door de hele goede voor rem en de soms onervaren rijders bij Yoshimoto 
hadden ze de voorste demping zo hard gezet dat deze totaal niet meer veerde als je de rem indrukte...... (waardoor je minder snel op je b$%&* gaat).
Na de aanpassingen van Henk ging het de volgende dag al stukken beter!
Topsnelheid met GPS gemeten op die dag was 163km/h en ik had nog over. Dat blokje zit wel snor. Ik verwacht dat 170 met de gebruikte overbrenging wel mogelijk was (weet echter niet welke overbrenging).

Helaas is de motor al snel uitgevallen met een technische storing.
Na een tijdje zelf te hebben gezocht naar een fout kwam ik er toch achter dat deze motor complex is. Het leek alsof de brandstof op was, maar ik had pas getankt.
Dan blijkt het ineens moeilijk om de brandstofleiding los te halen en ook om te checken of de pomp het doet.
Technische assistentie constateerde dat er ook geen ontsteking was.
Met al die elektronica durfde echter niemand te beweren of dit de oorzaak was of het gevolg van een regelunit die de ontsteking blokkeerde omdat de pomp het niet deed.......
Met al die elektronica is het ook lastig om een goede diagnose te stellen zonder onderdelen uit te wisselen (en die waren er niet).
Na drie dagen bleek er gelukkig slechts ergens een kabelbreukje te zitten en kon ik weer rijden (na de andere dagen op een EXC450 te hebben gereden).
Tja en dan blijkt zo'n 690 toch wel een totaal andere fiets dan een EXC.
Vooral het gewicht is een nadeel voor een rally.

Worstelend om deze zware motor door scherpe 180 graden bochten te krijgen met een hoop grind herinnerde ik me dat deze motor met het achterwiel gestuurd moet worden.....
Niet helemaal mijn manier van rijden als je aan één kant steeds een flinke afgrond ziet. Toch werkt het wel.
Jammer dat ik daar zo laat achter kwam en ook jammer dat ik zo weinig talent heb dat ik daar makkelijk mee om kan gaan.

Al met al lijkt mij de 690 een prima motor maar schrikt hij mij af door z'n complexiteit.
Verder moet je denk ik veel tijd besteden om de vering en demping echt goed te zetten. En dan verwacht ik ook dat er nog een stuurdemper nodig is om de motor echt lekker te krijgen.
Wil je een roadbook monteren, dan zou ik dat niet snel op het stuur maar vooral aan het frame doen.

En verder heb ik opvallend vaak mis geschakeld.
Vooral van 2 naar 3 was er vaak helemaal niks. Ook niet een verlate klak als teken dat ie er alsnog in sprong. Maar ook van 3 naar 4 gebeurde het.
Omgekeerd lukte het me vrijwel nooit om de motor in de vrij te krijgen als ik eenmaal stil stond.
En starten in de versnelling maar dan met een ingetrokken koppeling kon mijn motor ook niet :-( 
Ik vraag me af dit met de staat van onderhoud en de gebruikte olie te maken heeft of dat het echt een 690 probleem is. Eigenlijk denk ik dat eerste.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1782 Gepost op: 16-09-2011, 16:51 »
Leuk verslag Fred,
 
Maar jij als LC4 man mag toch alleen positief schrijven over een lc4! :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1783 Gepost op: 16-09-2011, 17:08 »
Het viel mij toch ook wel op dat er tijdens de Transanatolia rally constant een aantal KTM 690 's problemen hadden , van tuimelaars asje tot verstopte injector en electronische problemen , toch lullig voor die deelnemers om elke dag je dure motor op de bezemwagen van Yoshimoto of Memotours voorbij te zien komen en zelf in een auto van bivak naar bivak vervoerd te worden  :( :(
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1784 Gepost op: 16-09-2011, 19:44 »
Tja.. als je een 690 wil, koop er dan een OBD stekker en een minilaptop bij, dan kan je problemen snel uitlezen.

Ik denk dat het grote probleem is: DIe mensen die aan dat soort motoren werken hebben nooit met software en electronika gewerkt. Motor monteur is nu ineens een ander vak geworden!

Alle sensoren hebben een foutmelding en In het WPH staat overigens een behoorlijke beschrijving van hoe je de diverse kabels op shorts en opens moet testen.

Alleen ze hebben wel een spagetti gemaakt van de draadjes bij de 690... dat had ik 3 jaar terug al gezien (en gedeeltelijkt ge-re-route)