Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 926391 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 105
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1785 Gepost op: 16-09-2011, 19:55 »
Mijn filter was ook heeeeeeeel vies, volledig bruin van binnen.
Zat al een tijdje zo, en ook de injector zelf wasniet al te schoon meer, dus ook dat filtertje (2mm) even schoon gemaakt zo goed als mogelijk zonder sonic cleaner badje. Zosnel mijn tuimelaars etc. binnen zijn ga ik testen.
 
Kan best zijn dat bij jouw ook wat troep door het filter heen is gekomen en nu in de injector aan het werk is..

 
Begrijp ik hieruit dat er een filtertje in de injector zit??
 

Post Merge: 16-09-2011, 19:05

Inlaat

toch wel een rare grap, die asjes. helemaal klote als je dat net in een rally op moet lopen!
Is dus aandachtpuntje als het klepdeksel eraf gaat. Asjes even demonteren ter controlle dan maar?
 

Post Merge: 16-09-2011, 20:17
Tja.. als je een 690 wil, koop er dan een OBD stekker en een minilaptop bij, dan kan je problemen snel uitlezen.

Ik denk dat het grote probleem is: DIe mensen die aan dat soort motoren werken hebben nooit met software en electronika gewerkt. Motor monteur is nu ineens een ander vak geworden!

Alle sensoren hebben een foutmelding en In het WPH staat overigens een behoorlijke beschrijving van hoe je de diverse kabels op shorts en opens moet testen.

Alleen ze hebben wel een spagetti gemaakt van de draadjes bij de 690... dat had ik 3 jaar terug al gezien (en gedeeltelijkt ge-re-route)


Ik ben toch wel benieuwd naar wat voor kabeltje je daarvoor hebt, en is de software vrij verkrijgbaar?
 
Ik heb zelf wel een obd stekker voor volkswagen (of eigenlijk alle vag auto's) stekker bevat een interface (moet je kopen) en de software is vrij te downloaden. Hiermee kun je dan foutcode's uitlezen en wissen, allerlei dingen programeren, output tests doen en zelfs log's maken van veel sensoren en actuatoren.
 
idd. de draadboom heb ik ook hier en daar wat gefratsoeneerd.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1786 Gepost op: 16-09-2011, 21:49 »

Maar jij als LC4 man mag toch alleen positief schrijven over een lc4! :)

Ja eigenlijk wel hè?. Vooral als het goed!
Maar als het niks is hoor je mij ook hoor.

De oude LC4 heeft vele jaren evolutie doorgemaakt waardoor het uiteindelijk een gepolijste machine was.
De 690 was een revolutie en is daarna stil blijven staan. 
Op een heel hoog niveau overigens.
Ik denk dat de 690 de potentie heeft om veeeeeel beter te worden dan de oude 640. Maar voorlopig is ie dat naar mijn mening niet.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1787 Gepost op: 16-09-2011, 22:41 »
Ik zie een patroon...
 
De LC8 adventure (de eerste) is 90% dakar gelijk. Juist die 10% is zwaar, fragiel of niet betrouwbaar genoeg..
 
Bij de 690 is helaas nog veel meer veranderd tov. de dakar fiets.... Vooral die electra die problemen geeft..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1788 Gepost op: 17-09-2011, 10:34 »
eigenlijk heb ik weinig electra problemen met de 690 hoor. (ja hij heeft wel veel electra, maar problemen heb ik er niet mee gehad)

690 is toch wel een stuk lichter en makkelijker dan de oude 640 kwa rijden vind ik (ja.. de oude 620 zonder startmotor etc was ook al een boel in de richting...)
ontwikkeling is weldegelijk doorgegaan: De hele EXC serie heeft nu een nieuw blok met injectie.

wat ik jammer vind is dat KTM de 690 als een 'weg'/allroad model beschouwd. (terwijl ze het als hard-enduro posten)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 163
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1789 Gepost op: 20-09-2011, 11:21 »
Ook ik nu doorgeschuurd zadel :(
daar waar de rand net vrij zou moeten hangen boven de tank is het skai doorgeschuurd op de tank.
 
zijn er garantie-ervaringen mbt dit probleem?
of gaat ktm dan moeilijk doen?
 
ik vind dat dit niet mag gebeuren na een paar maanden straat-kilometers en een paar keer terrein-rijden >:(
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1790 Gepost op: 20-09-2011, 20:36 »
bekend probleem wat (bijna) iedereen heeft en in de constructie zit (de rand er onder is te hard)

http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=5708.msg150480#msg150480

Offline member

  • *****
  • Berichten: 163
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1791 Gepost op: 21-09-2011, 09:49 »
bekend probleem wat (bijna) iedereen heeft en in de constructie zit (de rand er onder is te hard)

[/quote]
 
rand zal ook wel te hard/scherp  zijn ja,
maar mijn zadel is echt doorgesleten omdat hij te dicht boven de tank "zweeft" op die plek,
ga je er dan op zitten (zeker ik :D ), dan rust het zadel niet alleen op de rubberen doppen, maar ook op het skai.
als ik het van te voren geweten had zou ik de doppen ophogen met een paar mm, dan hangt hij net vrij.
 
vrijdag ben ik bij de dealer ivm beurt, ik zal het toch eens aankaarten, want ik vind het gewoon zonde
 

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 105
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1792 Gepost op: 21-09-2011, 22:51 »
Ook ik nu doorgeschuurd zadel :(
daar waar de rand net vrij zou moeten hangen boven de tank is het skai doorgeschuurd op de tank.
 
zijn er garantie-ervaringen mbt dit probleem?
of gaat ktm dan moeilijk doen?
 
ik vind dat dit niet mag gebeuren na een paar maanden straat-kilometers en een paar keer terrein-rijden >:(
 
 

Hoi Daan ,
Ik heb dezelfde schade aan het zadel.
Om erger te voorkomen heb ik 2 stukjes rubber plaat van 4 mm dik op de alu plaat (die over de accu zit) geplakt,op de plaats waar de rubber dopjes steunen. zadel slijt nu niet meer verder. Gaat al 6000 km goed.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1793 Gepost op: 28-09-2011, 17:49 »
Update betreft de kleptuimelaar .

Op de foto is duidelijk te zien dat het asje de boosdoener is geweest , is raar afgesleten , heb me laten vertellen dat het een zacht soort metaal is met een geharde buitenkant omdat het nog geklonken moet worden nadat de boel in elkaar is gezet .



Hier een foto van de nieuwe tuimelaar , deze is duidelijk anders dan  de originele , anders geklonken en ook (niet zichtbaar op de foto) lijkt de buitenste laag van het asje uit een ander metaal te bestaan , met het oog goed te zien op de foto zie je het niet . lijkt er dus op dat ze toch de boel aangepast hebben .



Bij Andre motors hebben ze er op mijn verzoek een garantie claim van gemaakt , en nu is het afwachten wat ze er mee doen , ik vond dat dit eigenlijk niet kapot mag gaan in zo een korte tijd .

Grt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 163
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1794 Gepost op: 28-09-2011, 18:38 »
lijkt er dus op dat ze toch de boel aangepast hebben .
 
mmm, ik heb nog even op fichefinder de bestelnummers zitten vergelijken (2008/2011) maar die zijn ondanks dat de tuimelaars aangepast zijn hetzelfde.  http://cyclehuttktm.com/FicheFinderNew/FicheFinder.aspx
 
ik hoop dat die geupdate tuimelaars al in mijn 2011 zitten ;)
 
 




Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1795 Gepost op: 28-09-2011, 19:13 »
Wat voor een nummer staat er op de nieuw tuimelaar?
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1796 Gepost op: 28-09-2011, 19:49 »
Wat voor een nummer staat er op de nieuw tuimelaar?
ik hoop dat die geupdate tuimelaars al in mijn 2011 zitten ;)

Het ktm nr is exact hetzelfde , ik heb de getallen/Nr's op de tuimelaar ook vergleken die zijn anders , maar kunnen ook gewoon giet cijfers zijn(productie NR/datum zoiets) en hebben niks met onderdeel nr te maken , de tuimelaar zelf is ook niet anders , alleen het asje wat er ingezet wordt .
 
Andre maakte de opmerking ook , dat het Nr hetzelfde was en dat bij eventuele problemen en dus een aanpassing van het onderdeel het Nr wordt veranderd .
Kan dus zijn dat het toch zelden voorkomt (niet vaak genoeg ) om er anders mee om te gaan .
Nu kun je er andere dingen van denken , maar ik denk dat als ze tuimelaar vergoeden ze toch wel weten dat ze niet helemaal pluis zijn .
Nu weet ik uit ervaring , dat er soms en in dit geval een lager van enkele duizenden euro's , en het motortje waar ie in zit kost een 8 miljoen of zo iets , deze wordt de eerste duizend draaiuren bij elke terugkomst op zijn basis station olie afgenomen , en op metaal deeltjes nagekeken van dit lager , die gaat namelijk alleen in de eerste duizend uur kapot en daarna niet meer .
Wie weet is dit ook zo een geval wat indien goed ingelopen na een bepaalde tijd geen probleem meer geeft .  Grt
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1797 Gepost op: 28-09-2011, 20:39 »
zo zag mijne er ook uit. alleen iets minder ver gesleten.
 
Het is mij niet opgevallen dat mijn nieuwe tuimelaar anders was dan de oude. dat kruisje heb ik niet zien zitten, zou er eens op letten als ik weer kleppen stel.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 105
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1798 Gepost op: 28-09-2011, 22:37 »
Yess, inmiddels een Wings uitlaat geleverd gekregen (mooi spul trouwens) ,en de standaard bakplaat kan dus op zolder!
Het geluid is mooi maar luid zat, ik heb snel de stilste db killer gemonteerd (er zitten er 2 bij).
Daarmee klinkt i redelijk zolang je het gas niet echt open gooit.
De motor loopt er wel een stuk beter mee. Bij lage toerentallen loopt i mooier en van onderuit is i een stuk sterker! echt een verbetering . het eindschot lijkt gevoelsmatig wat minder.
Volgens de site van Wings is het niet nodig om de mapping aan te passen, maar Verpalen bood aan er een acra mapping in te zetten.
Dus nu is mijn vraag. wat is het verschil tussen de standaart en de acra mapping?
Wat doet die met het vermogen?
Heeft het ook gevolgen voor het verbruik bv?
 
wie heeft ervaring?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1799 Gepost op: 28-09-2011, 22:39 »
mijne loopt veel en veel te arm met de akra zonder akra mapping.