Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 926611 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1545
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1875 Gepost op: 01-02-2012, 20:56 »
Voor mij was de ervaring (op de 2012 SMC weliswaar) zo goed dat ik m'n HP2 Enduro heb verkocht en vandaag de 2012 KTM 690 Enduro R heb besteld bij Verpalen. Meteen wat spullen erbij om het compleet te maken. Nu nog 3 a 4 weken wachten...

De extra's:
 - Akra slip on demper met EC keuring (scheelt tegen de 4 kilo)
 - KTM stuurdemper
 - Schuim luchtfilter
 - Radiator beschermingsframe
 - Neoprene vork beschermers
 - Touring windschermpje
 - Kofferframe voor de softbags (ook hier moet de tent meekunnen!)
 - En van die kekke handmoffen. Lekker warm  ;D )

Aangezien de SMC e
n de Enduro in de basis geheel gelijk zijn aan elkaar heb ik een goede indruk van de machine gekregen en ik moet zeggen dat ik zeer positief ben verrast door deze KTM.
 
 Allereerst het blok:
 De 67pk 690cc eencilinder is enorm sterk. En dan bedoel ik ook echt sterk. Ik wist niet dat zo'n blok zo'n acceleratievermogen had! Verder valt de nagenoeg trillingvrije loop en zeer soepel oppakken op. Vanuit te lage toerentallen met een beetje gebok (dat pakt de HP2 beter op) maar als je het toerental een beetje in de gaten houd, aanvoelt, loopt het als een zonnetje. In combinatie met de in- en uitlaat bromt het allemaal lekker en brult het als je de sporen geeft.
 
 De geometrie:
 De WP vering is bijzonder fijn, (durf het bijna niet te zeggen) voelt zelfs beter aan dan de dure Hyperpro's onder m'n  HP2. Op een voor mij bekend weggetje met harde asfalt richels vlakte de vering alles mooi weg, mooier nog dan met de HP2.  De remmen zijn werkelijk subliem. Zo'n 320mm schijf met een radiale 4-zuiger klauw is gewoon top. Zit echter niet op de Enduro. Maar goed ook trouwens... Windbescherming is er niet maar daar is een ruitje voor beschikbaar. Van KTM of aftermarket. Bagagerekje of zelfs een kofferrek kan er ook op dus er is vrij gemakkelijk een Adventure-achtige fiets van te maken. Alleen de tank is wel erg minimaal. 12 liter. Maar met een verbruik van 1:25 kom je nog een heel eind. Misschien een 3-liter fles in de tanktas bewaren?
 Ik heb ook een echt minpunt ontdekt: de stuuruitslag. Die is nogal beperkt. Op een smal dijkje draaien betekend 2x steken. En op zo'n kleine, lichte fiets had ik meer uitslag verwacht. Nu ik erover nadenk lijkt het op de uitslag van onze Duc 696, die is ook al zo gering!
 
 Het rijgevoel, gewicht:
 De machine is niet heel groot maar zeker niet zo klein als een 450 of lichter. Echter, hij is een heel stuk kleiner dan de HP2, een stuk minder 'imposant'. Opstappen gaat gemakkelijk, de zithouding en hoogte zijn prima, zadel nog net weer wat smaller dan gewend maar op zich wel OK. Daar is trouwens een 'comfort' zadel de oplossing voor. Wegrijden is een eitje. Niet wennen, ja 200 meter, gewoon gaan. Stuur is fijn, de Enduro nog net even hoger, de hele fiets is dan trouwens 1 cm hoger maar de fiets voelt veel lager aan dan de HP2. Komt waarschijnlijk omdat ie een stuk slanker is. Oh ja, wheelies. Ik heb een wheelie gemaakt. M'n eerste ooit!
 
 Het gewicht daar kan ik kort over zijn. Dat ding is licht man! Ik bedoel, als de HP2 op z'n kant ligt moet je echt wel even kracht zetten om 'm overeind te krijgen en 3x achter elkaar is echt niet te doen. Deze pak je met 1 hand aan het stuur en je zet 'm overeind. Ik heb ze natuurlijk niet gewogen maar ik schat in dat de HP2 en 690 volledig afgetankt zo'n 60-65 kilo uit elkaar liggen. En dat merk je wel. Ik heb een stukje gravel gepakt met de SMC en ben gaan staan, zoals ik ook met de HP2 doe en dan speel je toch een heel stuk makkelijker door het gewicht.
 
 Eindoordeel, conclusie:
 Tja, de 690 voelt aan als een HP2 van 140 150 kilo.  Tijdens de rit voelde ik veel overeenkomsten in zithouding, (acceleratie)vermogen, gevoel. Als ik de HP2 weg is, ga ik die dan missen? Waarschijnlijk wel, want het is gewoon een gave fiets. Krijg ik er spijt van? Geen idee maar ik ga veel lol hebben van weer een een-cilinder na 15 of 16 jaar!


2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1876 Gepost op: 02-02-2012, 09:57 »
Gefeliciteerd! Je heb een super motortje gekocht. Ik ben er ook errrrrug blij mee. Het is zo'n enorm hebbe ding :)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 105
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1877 Gepost op: 21-02-2012, 08:56 »
Eind april ga ik de "raid de lamite" rijden in Marroko met de 690.
Wat voor reserve-delen zou ik mee moeten nemen, en zou ik nog dingen aan de motor moeten aanpassen?
 
Banden heb ik bij RBC gebruikt (1 dag dakar volgens de berichten) gekocht dunlop rr met mouse.
 
groet rens s
 

Offline member

  • KTM LC8/690 Enduro-Rally/450excSD
  • *****
  • Berichten: 1152
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1878 Gepost op: 21-02-2012, 15:22 »
heb geen bijzondere dingen extra meegenomen buiten de breek en val dingen.
dus:
rem en koppelingshendel (zelfs mee op de motor)
reserve lampje
paar kettingschakels en visjes
 
wel een paar reserve bouten voor "door" de achtertank. Die schijnen wel eens gebroken te zijn.
 
wat je mee MOET nemen op de motor (zie lijstjes in allerlei topics)
kneedbaar metaal
kettingschakels
zekeringen (die kleine)
tyrips
tape
boutjes moertjes
spanbanden
 
 
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1879 Gepost op: 21-02-2012, 19:30 »
setje dunne binnenbanden
plakspullen

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 105
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1880 Gepost op: 24-02-2012, 10:43 »
Hee mannen, bedankt voor de reakties
De meeste algemene dingetjes had ik wel op mijn lijstje staan, het gaat me meer om de specifieke ktm 690 delen die in de rally zouden kunnen sneuvelen ,zoals die tankbouten bijvoorbeeld.
 
Rem en koppelingsheldels orgineel? of is er aftermarked iets voordeligers wat past?
 
groet rens s
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1881 Gepost op: 24-02-2012, 11:12 »
Ik zou een koppelings hendel meenemen, een schakelpook ook.
Origineel is het beste denk ik. Tankbouten kan je versterkt kopen zodat ze niet meer kapot gaan.
 
Verder misschien wat bouten om je stuur vast te zetten oid.

Offline member

  • KTM LC8/690 Enduro-Rally/450excSD
  • *****
  • Berichten: 1152
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1882 Gepost op: 24-02-2012, 13:09 »
Origineel is het beste denk ik. Tankbouten kan je versterkt kopen zodat ze niet meer kapot gaan.
 
ok waar kan ik die vinden?
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1884 Gepost op: 24-02-2012, 15:09 »
ok waar kan ik die vinden?
je kunt er ook een lange bout inzetten met een roestvrije bus  dat heb ik ook gedaan van de benedenburen gezien vriend van roos
en veeeel sterker dan die bouten

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1885 Gepost op: 24-02-2012, 15:40 »
je kunt er ook een lange bout inzetten met een roestvrije bus  dat heb ik ook gedaan van de benedenburen gezien vriend van roos
en veeeel sterker dan die bouten

Plaatje aub.  ;)
Gerrit :)

Offline member

  • KTM LC8/690 Enduro-Rally/450excSD
  • *****
  • Berichten: 1152
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1886 Gepost op: 24-02-2012, 15:54 »
inderdaad, Voor die prijs kan ik denk ik een hele set bouten kopen voor de KToem
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1887 Gepost op: 24-02-2012, 15:59 »
En door die rallyraid troep kunnen de zijkapjes niet normaal gemonteerd worden waardoor ik wel eens met mijn laars hieronder vast klem (gevaarlijk dus...)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1888 Gepost op: 24-02-2012, 16:29 »
Plaatje aub.  ;)

daar ben ik nou niet zo goed in  de plaatjes
2 onderste bouten links en rechts haal je eruit ook de bus met schroefdraad  rubbers laten zitten dan effe opmeten hoelang de bout moet zijn en daartussen een roestvrije pijp (bus)maken die er tussen past  en klaar is klara
sukses

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1889 Gepost op: 24-02-2012, 18:08 »
Ja niet dat ik die "troep" van rally raid heb hoor. Meende dat het enkel gebeurt als je met bepakking en/of duo rijdt....