Voor mij was de ervaring (op de 2012 SMC weliswaar) zo goed dat ik m'n HP2 Enduro heb verkocht en vandaag de 2012 KTM 690 Enduro R heb besteld bij Verpalen. Meteen wat spullen erbij om het compleet te maken. Nu nog 3 a 4 weken wachten...
De extra's:
- Akra slip on demper met EC keuring (scheelt tegen de 4 kilo)
- KTM stuurdemper
- Schuim luchtfilter
- Radiator beschermingsframe
- Neoprene vork beschermers
- Touring windschermpje
- Kofferframe voor de softbags (ook hier moet de tent meekunnen!)
- En van die kekke handmoffen. Lekker warm
)
Aangezien de SMC e
n de Enduro in de basis geheel gelijk zijn aan elkaar heb ik een goede indruk van de machine gekregen en ik moet zeggen dat ik zeer positief ben verrast door deze KTM.
Allereerst het blok:
De 67pk 690cc eencilinder is enorm sterk. En dan bedoel ik ook echt sterk. Ik wist niet dat zo'n blok zo'n acceleratievermogen had! Verder valt de nagenoeg trillingvrije loop en zeer soepel oppakken op. Vanuit te lage toerentallen met een beetje gebok (dat pakt de HP2 beter op) maar als je het toerental een beetje in de gaten houd, aanvoelt, loopt het als een zonnetje. In combinatie met de in- en uitlaat bromt het allemaal lekker en brult het als je de sporen geeft.
De geometrie:
De WP vering is bijzonder fijn, (durf het bijna niet te zeggen) voelt zelfs beter aan dan de dure Hyperpro's onder m'n HP2. Op een voor mij bekend weggetje met harde asfalt richels vlakte de vering alles mooi weg, mooier nog dan met de HP2. De remmen zijn werkelijk subliem. Zo'n 320mm schijf met een radiale 4-zuiger klauw is gewoon top. Zit echter niet op de Enduro. Maar goed ook trouwens... Windbescherming is er niet maar daar is een ruitje voor beschikbaar. Van KTM of aftermarket. Bagagerekje of zelfs een kofferrek kan er ook op dus er is vrij gemakkelijk een Adventure-achtige fiets van te maken. Alleen de tank is wel erg minimaal. 12 liter. Maar met een verbruik van 1:25 kom je nog een heel eind. Misschien een 3-liter fles in de tanktas bewaren?
Ik heb ook een echt minpunt ontdekt: de stuuruitslag. Die is nogal beperkt. Op een smal dijkje draaien betekend 2x steken. En op zo'n kleine, lichte fiets had ik meer uitslag verwacht. Nu ik erover nadenk lijkt het op de uitslag van onze Duc 696, die is ook al zo gering!
Het rijgevoel, gewicht:
De machine is niet heel groot maar zeker niet zo klein als een 450 of lichter. Echter, hij is een heel stuk kleiner dan de HP2, een stuk minder 'imposant'. Opstappen gaat gemakkelijk, de zithouding en hoogte zijn prima, zadel nog net weer wat smaller dan gewend maar op zich wel OK. Daar is trouwens een 'comfort' zadel de oplossing voor. Wegrijden is een eitje. Niet wennen, ja 200 meter, gewoon gaan. Stuur is fijn, de Enduro nog net even hoger, de hele fiets is dan trouwens 1 cm hoger maar de fiets voelt veel lager aan dan de HP2. Komt waarschijnlijk omdat ie een stuk slanker is. Oh ja, wheelies. Ik heb een wheelie gemaakt. M'n eerste ooit!
Het gewicht daar kan ik kort over zijn. Dat ding is licht man! Ik bedoel, als de HP2 op z'n kant ligt moet je echt wel even kracht zetten om 'm overeind te krijgen en 3x achter elkaar is echt niet te doen. Deze pak je met 1 hand aan het stuur en je zet 'm overeind. Ik heb ze natuurlijk niet gewogen maar ik schat in dat de HP2 en 690 volledig afgetankt zo'n 60-65 kilo uit elkaar liggen. En dat merk je wel. Ik heb een stukje gravel gepakt met de SMC en ben gaan staan, zoals ik ook met de HP2 doe en dan speel je toch een heel stuk makkelijker door het gewicht.
Eindoordeel, conclusie:
Tja, de 690 voelt aan als een HP2 van
140 150 kilo. Tijdens de rit voelde ik veel overeenkomsten in zithouding, (acceleratie)vermogen, gevoel. Als ik de HP2 weg is, ga ik die dan missen? Waarschijnlijk wel, want het is gewoon een gave fiets. Krijg ik er spijt van? Geen idee maar ik ga veel lol hebben van weer een een-cilinder na 15 of 16 jaar!