Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 926783 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1905 Gepost op: 01-03-2012, 13:32 »
Starten met zijstandaard uit werkt nu.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 112
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1906 Gepost op: 06-03-2012, 12:01 »

De 690 als lange afstands reisenduro?Heb een tijdje geleden op de 690 gereden en vondt het een erg fijn fietsje (deed me een beetje denken aan m'n ouwe 500GS), lijkt me leuk om met zo'n ding een lange reis te maken naar ver afgelegen gebieden, wat zijn over het algemeen de ervaringen en dan met name hoe bedrijfszeker is de motor, en wat zijn de onderhoudsintervallen (olie verversen en kleppen stellen) ? en is dit eventueel zelf te doen?
Heb al een beetje rondgekeken naar de prijsen en wat me opvalt is dat de kilometerstanden allemaal wel aan de lage kant zijn, bijvoorbeeld vergeleken met een 640 adventure?
Hoe doet de motor het in zware omstandigheden, offroad in mul zand of modder bepakt en extreme hitte?
Is deze fiets voorbeeldig onder dit soort omstandigeheden of zijn er net zoals bij elke motor ook zwakke puntjes?
 


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1907 Gepost op: 06-03-2012, 13:56 »
Wat bedoel je met juffy overbrug ding?
En zit er veel schade op de motor?
Heb je hem daar ook gekocht?


Er was nog wel eens een probleem met het magneet van de standaard. dan dacht íe dat de standaard uit was en ging de motor uit. Dit kan bij 'mijne' niet meer voorkomen. verder is het een perfecte fiets zonder schade. Ik heb 'm bij Brouwer gekocht. Mocht je 'm kopen, dan wil ik de Tubliss (ff googlen) die er nog in zit er wel voor je uit halen en vervangen door Biba's als je dat wil.


PM me even als je nog vragen hebt.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 194
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1908 Gepost op: 12-03-2012, 21:19 »
De kogel is door de kerk... Na lang wikken wegen de knoop doorgehakt en een nieuwe 2012 KTM 690 Enduro R gekocht bij Dipi Moto. Afscheid nemen van mijn heerlijke 1200 GS, maar goed... Ik heb de volgende extra's meebesteld:
Akrapovic demper
Schuimluchtfilter
Pivotpegz voetsteunen
Radiateurbescherming
Aluminium engine bescherming
Ergoseat zadel
Foamrubber voor tankdeksel
Windscreen
Fork bleeder valveset
Brake bleeder screws voor en achter
Houder voor Zumo 660


Verder wil ik ook een stuurdemper bestellen, liefst van Scotts. Of heeft iemand betere suggesties? Ik twijfel namelijk aan de originele KTM stuurdemper.


Ook wil ik nog tassen gaan bestellen, maar twijfel over welke. Op mijn BMW gebruikte ik met veel plezier een topkoffer, maar op de KTM denk ik meer aan een tanktas in combinatie met bijvoorbeeld zadeltassen. Ook hierbij ben ik benieuwd naar jullie ideeën hierover.


Ik heb overigens dit forum al redelijk doorgespit en ben al een boel wijzer geworden ;-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1545
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1909 Gepost op: 12-03-2012, 21:58 »
Gefeliciteerd, dan heb je zo ongeveer hetzelfde gedaan, en besteld, als ik.
De KTM stuurdemper doet z'n werk goed (maar ik kan niet vergelijken met bv Scotts). Andre van Verpalen rijd er z'n rally's e.d. mee en is erg tevreden (maar ja, hij verkoopt natuurlijk wel KTM).
Ik heb de Wolffman Expedition Saddlebags gekocht (in combi met het KTM kofferrek) en met wat modificaties aan de riempjes (anders monteren en wat weglaten) past het nu prima. En nog de wolffman tanktas en toolbag. Die komt op het Touratech rekje dat deze week in de post komt (hoop ik).



Ben benieuwd wat je van het ergo zadel gaat vinden. Het 2012 zadel is al verbeterd (maar het kan vast nog beter).

Bij mij verdwijnt de tankdop compleet over 2 weken en komt er een hoge rally dop op. Ik heb nog amper gereden en er zit volgens mij nu al zand in de tank. Wat een klote ontwerp zeg!
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 163
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1910 Gepost op: 13-03-2012, 06:57 »




Ben benieuwd wat je van het ergo zadel gaat vinden. Het 2012 zadel is al verbeterd (maar het kan vast nog beter).



ergo zadel is toch wel een verbetering tov 2011 standaard zadel,
harder/ronder afgewerkt, en zwaarder kunstleer gebruikt wat ook meer anti-slip is.
en...let op, want van bij veel 2011 modellen (misschien wel alle) raakt de onderrand van het zadel
de tank aan weerskanten en kerft zo het kunstleer door.
weet dus niet of dat bij de 2012 is opgelost.
mijn doorgekerfde zadel geclaimd voor garantie, wat geld bijgelegd en metteen dus ero seat genomen.
en wat blijkt....ergo seat raakt ook met de onderrand de tank, dus als ik niet ingegrepen had was hetzelfde weer gebeurd >:(
(opgelost door  afdekplaat van accu 3 mm op te hogen  waar de zadeldopjes op rusten,
en nu "zweeft" de rand net een paar mm boven de tank.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1545
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1911 Gepost op: 13-03-2012, 08:06 »
Het 2012 zadel, dat ik dus heb op mijn 2012 690, is al en hele verbetering tov 2011. Ik vraag me dus af of het ergo zadel de investering waard is...
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • KTM LC8/690 Enduro-Rally/450excSD
  • *****
  • Berichten: 1152
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1912 Gepost op: 13-03-2012, 09:19 »
De 690 als lange afstands reisenduro?Heb een tijdje geleden op de 690 gereden en vondt het een erg fijn fietsje (deed me een beetje denken aan m'n ouwe 500GS), lijkt me leuk om met zo'n ding een lange reis te maken naar ver afgelegen gebieden, wat zijn over het algemeen de ervaringen en dan met name hoe bedrijfszeker is de motor, en wat zijn de onderhoudsintervallen (olie verversen en kleppen stellen) ? en is dit eventueel zelf te doen?
Heb al een beetje rondgekeken naar de prijsen en wat me opvalt is dat de kilometerstanden allemaal wel aan de lage kant zijn, bijvoorbeeld vergeleken met een 640 adventure?
Hoe doet de motor het in zware omstandigheden, offroad in mul zand of modder bepakt en extreme hitte?
Is deze fiets voorbeeldig onder dit soort omstandigeheden of zijn er net zoals bij elke motor ook zwakke puntjes?
Lees het hele topic door en je weet het...
ps. je zal hierna makkelijk kunnen kiezen
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1545
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1913 Gepost op: 18-03-2012, 23:18 »
Dit weekend 700 km op de 690 gereden (Ardennen) en ik tot m'n verbazing kwam ik na een hele dag over kleine binnenwegen en zoveel mogelijk offroad tracks uit op 1:25,6 / 8.6l op 220km! Helemaal niet verkeerd. De eerste 200km deed ie ongeveer 1 op 20. Hij loopt nu ook al wat lekkerder, schakelt zeker soepeler en hij gaat nu al redelijk makkelijk in z'n vrij. Fijne fiets, ik zal morgen wat foto's plaatsen!
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1914 Gepost op: 19-03-2012, 08:15 »
haha, een 690 kan ook heeeeel gemakkelijk 1 op 10 rijden  :D :D  moet je wel een beetje doorrijden.
 
Maar inderdaad, een 690 kan op de weg en harde zandopaden echt heeeel zuinig rijden, was ik ook achter gekomen. Best goed in deze tijden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 163
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1915 Gepost op: 19-03-2012, 08:30 »
woon/werk loopt de mijne zo 1 op 23,
op de snelweg rij ik dan meestal zo 100/110 kmh
lampje gaat dan branden rond de 210 km.
met diezelfde rijstijl kom je dan nog max 50 km verder,
maar dan is het ook echt op (weet ik uit ervaring :-\ ).
 
gisteren een otr wedstrijdje gereden, en over de weg heen en terug,
maar dan gaat het lampje eerder branden ;)
 
open luchtfilterdeksel/papier filter/standaard vertanding/standaard banden/akra incl mapping.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1916 Gepost op: 19-03-2012, 09:10 »
Mijn 390 loopt niet zo zuinig hoor; eerder 1:15 bij een beetje vlot doorrijden. Zou toch het zelfde injectiesysteem moeten zijn als de 690, als ik 't goed heb?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4390
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1917 Gepost op: 19-03-2012, 10:14 »
Volgens mij heeft de 690 veel meer (overbodige) sensoren vanwege milieu eisen. Ik denk dat jouw systeem vergelijkbaar is met de nieuwe EXC's
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1918 Gepost op: 19-03-2012, 10:22 »
Mijn husa blaft er ook veel meer benzine doorheen, maar dat is motorisch toch compleet iets anders. De 690 is veel soepeler en zo'n Husa of KTM 3-4-500 enduro gooit alles er veel aggressiever uit, dat zal zo zijn impact hebben op het benzine gebruik denk ik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1919 Gepost op: 19-03-2012, 13:22 »
Husa en 690 EFI zijn verschillend.