Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 926951 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1950 Gepost op: 02-04-2012, 09:24 »
Tussen de 2009 enduro en de enduro r zit wel enig verschil. De eerste heeft een veerweg van 250 mm en de R 275 mm. Ok heeft de R geen toerenteller en een ander koplamp. Motorisch gelijk.

Maar goed, maatje (Luipaard) heeft ook een Enduro (zonder R) Op ons niveau merk je het verschil in vering/veerweg niet zo. Voor Paul is het handiger omdat hij wat kortere beentjes  :-X heeft dan ik.
Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1951 Gepost op: 02-04-2012, 11:20 »
dit werkte bij mij, even oude post opgezocht:


Ik heb twee veringsettings die ik voor je op zal zoeken. Voor off road en 1 voor sm. Met off road setting sm rijden was erg raar rijden. Toen ik de juiste setting had, was t messcherp, zonder zenuwachtig te worden. Moet het even opzoeken. Heb je de sm wielen al? Anders bij jtx misschien mijn oude sm wielen set nog los te koop.
Post Merge: 14-04-2011, 06:33Ok, onderstaande settings werkte erg goed voor 'mijn geval':690E, standaard veren (mn gewicht: 82 kg) shims beetje aangepast voor off road met een beetje springen erbij.Off road:Voor, compressie: 16 open, rebound 24 openAchter, lowspeed: 12 open, highspeed: 1 omw., rebound: 12 open.Sm:Voor, comp: 6 open, rebound: 8 openAchter, lowspeed: 4 open, highspeed 2,5 (!), rebound: 4 open.Waar zit wat:Voor comp zit onder, rebound bovEn.Achter lowspeed is met schroef boven, highspeed is de 15 moer bovEn, rebound zit onder.Eye opener voor mij was highspeed meer open voor sm gebruik en de overige settings juist strakker. Succes met experimenteren.
Merge: 14-04-2011, 07:59even checken of ik het goed heb ingetypt vanaf mn telefoon.. ja t klopt zo.Toen ik nog zonder aanpassiging aan de vering en de settings met sm wielen reed, was ie echt niet lekker te rijden. achter zwalkte ie(te weining demping) en als er dan een hopje in de weg zat in de bocht kreeg je een rare zwieper (high speed te strak).met boventaande sm settings ging alles wel superstrak zonder zenuwachtig te worden.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 86
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1952 Gepost op: 02-04-2012, 19:49 »
Bedankt voor de reactie.
Denk dat ik maar eens wat moet uit gaan proberen als ik er een heb.
Er staat bij jtx nu ook een 690 enduro r uit 2009 te koop.
Weet er hier iemand misschien wat over deze fiets?
Ik heb de zaterdag op een 690 smc uit .2012 test gereden.
Weet iemand of er veel verschil zit kwa rijden met een enduro r uit 2009

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 37
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1953 Gepost op: 02-04-2012, 20:49 »
Was mijn motor tot dat ik hem inruilde voor een 2012 exemplaar.Er is niets mis mee, maar ik wilde graag een nieuwe met ruimere service-intervallen. Ik ben van plan om er een reismotor van te maken mbv Rally-Raid onderdelen. Ik heb lang  gewacht op een 690 Adventure en heb besloten om er nu maar zelf een op te bouwen. 

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 86
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1954 Gepost op: 02-04-2012, 21:09 »
Wat zijn van deze de service-intervallen? Zijn de intervallen van het model 2012 anders dan?
En heeft hij zijn 10.000 beurt al gehad? Of is dit geen intervalbeurt?
Ik weet niet of er andere dingen aan gedaan zijn, b.v. voor de uitlaat  en modificaties? En b.v staat van de banden enz.
 

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 21
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1955 Gepost op: 03-04-2012, 18:31 »
effe een vraagje over de intervallen voor de 690R, ik heb ook ergens gelezen dat de 690R 2012 om de 10000 een onderhoudsbeurt zou moeten hebben. de modellen van 2009 t/m ( :) 2011 heb ik zelf) om de 5000 km. kan iemand mij vertellen waarom dit verschilt, hetzelfde blok, uit het 2012 model wordt zelf nog een aantal extra pk,s geperst. Dit lijkt mij de reinste flauwekul of zit er een verschil tussen de blokken?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1956 Gepost op: 03-04-2012, 20:12 »
Citaat
Dit lijkt mij de reinste flauwekul of zit er een verschil tussen de blokken?
Deels met je eens, sowieso die service intervallen vastpinnen op exacte km standen kan je toch niet doen... als je alleen off road rijdt en cross banen dan zou ik er echt geen 5000 km mee doen hoor met die olie.

Alleen 90 km/u op de weg op reis, kan ie vast 10000 mee. Maar zoveel verschil tussen 2011 en 2012, nee gaat er bij mij ook niet in

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1957 Gepost op: 03-04-2012, 20:57 »
effe een vraagje over de intervallen voor de 690R, ik heb ook ergens gelezen dat de 690R 2012 om de 10000 een onderhoudsbeurt zou moeten hebben. de modellen van 2009 t/m ( :) 2011 heb ik zelf) om de 5000 km. kan iemand mij vertellen waarom dit verschilt, hetzelfde blok, uit het 2012 model wordt zelf nog een aantal extra pk,s geperst. Dit lijkt mij de reinste flauwekul of zit er een verschil tussen de blokken?
Kan zijn dat ze op basis van ervaringen opgedaan bij het onderhouden van het rijdende motorpark het aandurven om de intervallen te verlengen. Zie je ook wel eens bij bv. Ducati.


HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 163
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1958 Gepost op: 03-04-2012, 21:11 »
ik meen toch echt dat volgens mijn onderhoudsboekje
(690 end-R 2011) de service intervallen om de 7500 zijn.
as vrijdag krijgt hij dus "groot" onderhoud.
(15000km= ook kleppenstellen voor het eerst).
verder heeft hij daarvoor ( 1000 en 7500) alleen maar 2 kleine beurten
(olie en filters) gehad.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1959 Gepost op: 03-04-2012, 22:53 »
ik meen toch echt dat volgens mijn onderhoudsboekje
(690 end-R 2011) de service intervallen om de 7500 zijn.
as vrijdag krijgt hij dus "groot" onderhoud.
(15000km= ook kleppenstellen voor het eerst).
verder heeft hij daarvoor ( 1000 en 7500) alleen maar 2 kleine beurten
(olie en filters) gehad.

bij de mijne de eerste keer kleppen gesteld bij +-30000
wel iedere keer gecheckt bij de beurten

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1545
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1960 Gepost op: 03-04-2012, 23:49 »
effe een vraagje over de intervallen voor de 690R, ik heb ook ergens gelezen dat de 690R 2012 om de 10000 een onderhoudsbeurt zou moeten hebben. de modellen van 2009 t/m ( :) 2011 heb ik zelf) om de 5000 km. kan iemand mij vertellen waarom dit verschilt, hetzelfde blok, uit het 2012 model wordt zelf nog een aantal extra pk,s geperst. Dit lijkt mij de reinste flauwekul of zit er een verschil tussen de blokken?


Dit komt elke keer hardnekkig terug. het is NIET hetzelfde blok.

Niet alleen de boring en slag is veranderd, ook de lagering is veranderd waardoor er veel minder interne slijtage optreed. Er is uitgebreid getest en KTM claimt met een aantal fietsen 80.000 test kilometers te hebben gereden(per blok) zonder noemenswaardige slijtage.
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 86
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1961 Gepost op: 04-04-2012, 07:02 »
80.000 voor een 1 cilinder? En welke fietsen zijn dat dan van KTM?
 :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1962 Gepost op: 04-04-2012, 07:52 »
dat zijn aangename getallen, vooral voor als eindelijk die adventure 690 komt. zijn ze dan inmiddels ook het papieren luchtfilter kwijt?


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 21
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1963 Gepost op: 04-04-2012, 12:46 »
bedankt voor de reacties!! ik denk er ook over om hem meer multifunctioneel te gaan gebruiken, maar dan wel een kuipje erop want anders waai ik ervan af op de highway. :)  groet, wijntje.

Post Merge: 04-04-2012, 12:50
volgens mij klopt er iets niet met de tijd op de site.! uurtje verschil toch!!! ik dacht al zijn sommige zo vroeg uit bed.  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1304
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1964 Gepost op: 04-04-2012, 17:50 »
Vorige week bij de dealer geweest voor een 10000 km beurt. Gaf ie aan dat het blok volgens ktm gesplitst moest worden. Kosten tussen 1000-2000 euro. Zou alleen preventief moeten zijn. Ik hoor en voel aan het blok niets. Dus maar het niet laten doen. Alleen kleppenstellen,olie,filter, remolie v &a vervangen. Vond het wel een klein beetje overdone.  Hoop dat de keuze goed is
Orange is the color.