vandaag kettingspanner losgehad,
plunjer er uit gehad en alles teruggemonteerd, wel vond ik de plunjer wat haperend heen en weer gaan in de tunnel,
na terugmonteren leek deze weer soepel te schuiven.
klepspeling gecontroleerd, tuimelaarsasjes niet losgehad omdat ik bang ben de timing evt te ontregelen.
inlaat kleppen staan mi wat ruim, voeler 15 gaat makkelijk, voeler 20 niet er onder te krijgen.
in het boekje staat: 0.07-0.13
zou dat het getik veroorzaken? overigens kon er ook 300cc olie bij, misschien dat dat wat extra druk op de kettingspanner geeft?
morgen de boel dichtschroeven en een testritje maken
Plunjer van de kettingspanner gaat idd wat haperig als je die los in de hand hebt, maar mij is verzekerd dat dat normaal is. Na installatie (zie WPH van de het MOTORBLOK over de procedure 'hoe kettingspanner opnieuw spannen en installeren'). Bij mij werkt edit prima, en hij loopt nu weer mooi.
kleppen moeten op 0.1 staan (=0.07-0.13, want de klepstelplaatjes gaan per 0.05 ..); meer dan 0.15 is dus zeker te ruim, en JA dat hoor je.
Meer olie geeft niet meer oliedruk. Zolang de pomp olie krijgt is er altijd oliedruk (afhankelijk van toerental, dikte van de olie, sllijtage van de pomp, en het drukregel/overdruk-ventiel (die kun je eens loshalen en reinigen).
Post Merge: 08-07-2012, 15:05
UPDATE van mijn 690:
Laatste dag van Albanie rally ben ik dus stil komen te staan: Bij een zeer rustig stukje sloeg de motor af, waarbij ik eigenlijk dacht dat ik hem gewoon te laag in de toeren had. Dus grijp je direkt naar de koppeling en start je weer: niets dan een droge 'klak', bijna alsof de accu leeg was...
Nee dus: de motor stond geblokkeerd! -> Gezien het duidelijk ' van binnen' zat ben ik er (gelukkig) ook direkt mee gestopt en heb de bezemwagen gebeld.
Inmiddels: Thuis het klepdeksel los en toen was het snel duidelijk:
INLAAT Tuimelaar gebroken! (gebroken bij de passing van de nokvolger-rol)
Natuurlijk verdere schade gaan bekijken:
- nokkenasketting: stond op tijd, dus niet overgesprongen ofzo.
- Rolletje, afgebroken stuk en ALLE
15 naaldjes uit het lagertje
ongeschonden terug gevonden: Nergens doorheen gemaald of gesleten, omdat de zaak echt in 1x gestopt is bij zeer lage toeren: geluk dus!). Het meeste lag boven in de kop, enkele naaldjes aan de magneet van de pick-up sensor geplakt, onderin de nokkenas-ketting-schacht.
Het lagertje zelf, de naaldjes, het rolletje en het asje hebben GEEN slijtage, geen speling (als je het terug in elkaar druk) etc.: dus geen gevolg van een gesleten of uitgelubberd asje...
- Kop er af:
INlaatkleppen onbeschadigd, hebben niets geraakt. (daarmee valt de hypothese dat de tuimelaar gebroken zou kunnen zijn door een tik van de zuiger ook echt af).
UITlaatkleppen: deze hebben de zuiger net iets geraakt (zeker niet hard, maar wel zichtbaar in de koolafzetting); gelukkig raken ze redelijk 'in het midden' van de klep, op de rand van de (standaard)'klep-uitsparing' in de zuiger. Geen verdere schade. Kleppen getest: alles dicht nog goed af, niet krom etc.
ERGO: De enige redenering die voor mij stand houd is: De tuimelaar is gewoonweg gebroken (materiaalfout). Hierdoor is het rolletje onder de uitlaat-tuimelaar gekomen (zoals ik het ook aantrof), waardoor de uitlaatkleppen open zijn blijven staan en de motor geblokkeerd hebben.
NU: Nieuwe IN en UIT-laattuimelaar (zekere voor het onzekere: nieuwe types, met kruisje in het asje!)), nieuwe pakkingen , alles gecontroleerd en weer in elkaar: Loopt weer als een zonnetje.
kortom: veel geluk gehad dat het bij heel laag toerental ging, en dat het ook in 1x over was. Uiteraard schade bij KTM ingelegd.
(ps.: natuurlijkheb ik een volledige foto-reportage gemaakt voor het archief)
en dan....
Zet ik hem te koop! Maar dat was ik echt al voor de rally van plan hoor :-).