Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 927451 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4390
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2055 Gepost op: 07-07-2012, 20:12 »
Zou zo geen standaard zwakke plekken op kunnen noemen. Radiateur checken op lekkage bij stekker ventilator en achetr ventilator zelf misschien.


Te ruime kleppenspeling hoor je idd. Tuimelaar assen kan je zonder timingproblem demonteren. De nokkenas blijft gewoon zitten.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2056 Gepost op: 07-07-2012, 21:19 »
Uhm... laat ik het anders vragen: hoeveel km kan een 690 blok draaien voordat 't een keertje los moet? Wat kan ik verwachten. Ik schat dat ik niet veel km's per jaar (een paar duizend of zo) mee zal rijden, maar toch.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2057 Gepost op: 07-07-2012, 21:28 »
Uhm... laat ik het anders vragen: hoeveel km kan een 690 blok draaien voordat 't een keertje los moet? Wat kan ik verwachten. Ik schat dat ik niet veel km's per jaar (een paar duizend of zo) mee zal rijden, maar toch.

bij mij nog geen problemen gehad(40000 km)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 81
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2058 Gepost op: 08-07-2012, 11:37 »
Uhm... laat ik het anders vragen: hoeveel km kan een 690 blok draaien voordat 't een keertje los moet? Wat kan ik verwachten. Ik schat dat ik niet veel km's per jaar (een paar duizend of zo) mee zal rijden, maar toch.

ikke dus 20k in 1 jaar tijd,
geen problemen, en niet tot weinig olieverbruik ;)

Post Merge: 08-07-2012, 13:41
mmm,
er is dus ook een handbediende mechanische kettingspanner voor de 690 te koop,
http://www.ktmtwins.com/review/product/list/id/2573/category/184/
iemand ervaring mee?
(of slechte ervaringen met de originele oliedrukspanner?).
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2059 Gepost op: 08-07-2012, 14:37 »

vandaag kettingspanner losgehad,
plunjer er uit gehad en alles teruggemonteerd, wel vond ik de plunjer wat haperend heen en weer gaan in de tunnel,
na terugmonteren leek deze weer soepel te schuiven.
klepspeling gecontroleerd, tuimelaarsasjes niet losgehad omdat ik bang ben de timing evt te ontregelen.
inlaat kleppen staan mi wat ruim, voeler 15 gaat makkelijk, voeler 20 niet er onder te krijgen.
in het boekje staat: 0.07-0.13
zou dat het getik veroorzaken?  overigens kon er ook 300cc olie bij, misschien dat dat wat extra druk op de kettingspanner geeft?
morgen de boel dichtschroeven en een testritje maken ;)


Plunjer van de kettingspanner gaat idd wat haperig als je die los in de hand hebt, maar mij is verzekerd dat dat normaal is. Na installatie (zie WPH van de het MOTORBLOK over de procedure 'hoe kettingspanner opnieuw spannen en installeren'). Bij mij werkt edit prima, en hij loopt nu weer mooi.
kleppen moeten op 0.1 staan (=0.07-0.13, want de klepstelplaatjes gaan per 0.05 ..); meer dan 0.15 is dus zeker te ruim, en JA dat hoor je.
Meer olie geeft niet meer oliedruk. Zolang de pomp olie krijgt is er altijd oliedruk (afhankelijk van toerental, dikte van de olie, sllijtage van de pomp, en het drukregel/overdruk-ventiel (die kun je eens loshalen en reinigen).



Post Merge: 08-07-2012, 15:05
UPDATE van mijn 690:


Laatste dag van Albanie rally ben ik dus stil komen te staan: Bij een zeer rustig stukje sloeg de motor af, waarbij ik eigenlijk dacht dat ik hem gewoon te laag in de toeren had. Dus grijp je direkt naar de koppeling en start je weer: niets dan een droge 'klak', bijna alsof de accu leeg was...
Nee dus: de motor stond geblokkeerd! -> Gezien het duidelijk ' van binnen'  zat ben ik er (gelukkig) ook direkt mee gestopt en heb de bezemwagen gebeld.


Inmiddels: Thuis het klepdeksel los en toen was het snel duidelijk: INLAAT Tuimelaar gebroken! (gebroken bij de passing van de nokvolger-rol)



Natuurlijk verdere schade gaan bekijken:
- nokkenasketting: stond op tijd, dus niet overgesprongen ofzo.
- Rolletje, afgebroken stuk en ALLE 15 naaldjes uit het lagertje ongeschonden terug gevonden: Nergens doorheen gemaald of gesleten, omdat de zaak echt in 1x gestopt is bij zeer lage toeren: geluk dus!). Het meeste lag boven in de kop, enkele naaldjes aan de magneet van de pick-up sensor geplakt, onderin de nokkenas-ketting-schacht.
Het lagertje zelf, de naaldjes, het rolletje en het asje hebben GEEN slijtage, geen speling (als je het terug in elkaar druk) etc.: dus geen gevolg van een gesleten of uitgelubberd asje...
- Kop er af:
 INlaatkleppen onbeschadigd, hebben niets geraakt. (daarmee valt de hypothese dat de tuimelaar gebroken zou kunnen zijn door een tik van de zuiger ook echt af).
 UITlaatkleppen: deze hebben de zuiger net iets geraakt (zeker niet hard, maar wel zichtbaar in de koolafzetting); gelukkig raken ze redelijk 'in het midden' van de klep, op de rand van de (standaard)'klep-uitsparing'  in de zuiger. Geen verdere schade. Kleppen getest: alles dicht nog goed af, niet krom etc.
ERGO: De enige redenering die voor mij stand houd is: De tuimelaar is gewoonweg gebroken (materiaalfout). Hierdoor is het rolletje onder de uitlaat-tuimelaar gekomen (zoals ik het ook aantrof), waardoor de uitlaatkleppen open zijn blijven staan en de motor geblokkeerd hebben.


NU: Nieuwe IN en UIT-laattuimelaar (zekere voor het onzekere: nieuwe types, met kruisje in het asje!)), nieuwe pakkingen , alles gecontroleerd en weer in elkaar: Loopt weer als een zonnetje.


kortom: veel geluk gehad dat het bij heel laag toerental ging, en dat het ook in 1x over was. Uiteraard schade bij KTM ingelegd.
(ps.: natuurlijkheb ik een volledige foto-reportage gemaakt voor het archief)


en dan.... Zet ik hem te koop! Maar dat was ik echt al voor de rally van plan hoor :-).
 
 






 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2060 Gepost op: 08-07-2012, 17:16 »
huh te koop zetten ?
En dan zal er vast weer iets in de plaats komen......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2061 Gepost op: 08-07-2012, 17:59 »
huh te koop zetten ?
En dan zal er vast weer iets in de plaats komen......
ja.. iets van KTM :-), met injectie en genoeg koppel  ...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2062 Gepost op: 08-07-2012, 20:20 »
aha zo'n mooie slanke EXC 500.... ben benieuwd hoe dat bevalt en hoe dat motortje draait. volgens mij ook een trillingsarm blok.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2063 Gepost op: 08-07-2012, 20:26 »
Dit soort verhalen ... Kweenie hoor maar zet toch wat vraagtekens bij de KTM kwaliteit...

Ander vraagje: hoeveel liter olie zit er in het 690 blok?
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 105
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2064 Gepost op: 08-07-2012, 20:49 »
toch wel een rare schade, zou het asje er half uit gelopen zijn (is het gat wat nog intact is beschadigt)
Ben wel benieuwd of die nieuwe tuimelaars ook op dit punt sterker zijn?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2065 Gepost op: 08-07-2012, 21:19 »
asgat is absoluut onbeschadigd. Moeilijk na te gaat wat precies de oorzaka was, maar ik denk gewoon een gietfoutje; Kan ook zijn dat bijv bij het klinken van het asje een kelin haarscheurtje in de tuimelaar is ontstaan...
kwestie van pech gehad, maar daarnaast weer geluk gehad... Voor mij: typisch geval van individueel foutje, waar je weinig aan kan doen.


Ik koop ook zonder twijfel weer een KTM.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2066 Gepost op: 09-07-2012, 10:14 »
Een 950 SE gok ik? Of is dat de verkeerde kant op gegokt? 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2067 Gepost op: 09-07-2012, 11:07 »
...........Kan ook zijn dat bijv bij het klinken van het asje een kelin haarscheurtje in de tuimelaar is ontstaan...

Daar heb ik wel eens eerder iets over gehoord of gelezen.
Klinkt daarom voor mij het meest aannemelijk.

Hoop dat KTM dat netjes oplost.
En gelukkig maar dat de schade beperkt is.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2068 Gepost op: 09-07-2012, 13:39 »
Toch niet toevallig een Freeride??

(bigbore, iets meer porrie....)



Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 114
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2069 Gepost op: 09-07-2012, 16:24 »
Heeft een van de 690 rijders ook last van een soms spontaan licht versnellende motor, zonder dat je gas geeft en het soms naijlen van het gas.
Dat  naijlen is niet lekker als je vertrouwd op de motorrem  :-X
Het is wel bij de SMC   ;)  maar dat is gewoon een enduro met andere stickers ;D