Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 927484 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2115 Gepost op: 17-08-2012, 22:36 »
Dan hebben we elkaar net gemist: heb'm  ook vanmiddag opgehaald. Nog wel even zitten kletsen met Daan (a.k.a. 'Daniel' ?) die net z'n 690 voor een beurt had gebracht.
Ietwat 'behoudend' en met het nodige respect binnendoor naar huis gereden. Laatste stuk wat bekende paadjes gepakt ... en ja... zo'n 690 is wel even wat meer speelgoed dan een Tenere. Alles voelt 'directer' en minder 'relaxed/gezapig'. Hoe harder je rijdt hoe beter het gaat. "Met de ellebogen omhoog" is de KTM in z'n element! Bij de Tenere moest je m'n harder werken naarmate het harder ging. Wel voelde die heel solide; 'planted' zoals de Engelsen zeggen.
 Blok loopt m.n. op toeren heel mooi maar onderin minder 'oemph', trekt minder aan de ketting van onderuit dan m'n mild getunede Tenere.(de Akra ligt klaar maar zit er nog niet onder). Trekt bovenin wel stevig door naar snelheden waar bij de Tenere de puf er al aardig uit was. Al dat vermogen zit je op het onverharde alleen maar in de weg en daar is het een kwestie van gedoseerd gasgeven (meer dan half gas lijk je niet nodig te hebben).
De TKC's malen zinloos in het zand in een poging om de PK's aan de grond te krijgen: achterop zitten voor meer tractie helpt wel wat... maar tzt zal er een band met wat grover profiel onder komen.
De (standaard) vering is errug soepel; de voorkant duikt enorm bij hard remmen en de achterkant veert heel (te?) makkelijk in. Eerst maar een tijdje aan elkaar wennen en dan de dingen naar m'n smaak zetten. 
HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2116 Gepost op: 17-08-2012, 22:46 »
Net gemist jammer .
Nu was de mijne vrij hard , maar met mijn 105 kg met uitrusting aan valt viel dat erg mee .
Maar veel plezier ermee ding kan alles aan .

Grt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2117 Gepost op: 19-08-2012, 22:00 »
Vandaag weer een ritje gedaan incl. wat single-tracks... en dat is nu echt lol daar waar het met de Tenere echt werken was ... vooral als je je vast reed en moest keren. Heb de mapping wel even op de mietjes-stand gezet ... kunnen we wat beter aan elkaar wennen. In die stand zit er nauwelijks meer puf in dan de Tenere. Langere eind overbrenging? zorgt ervoor dat het even duurt voordat je de 130km/u haalt.

De TKC voorband maakt de boel wat zoekerig in het losse zand: komt voor de eerste serieuze rit wel wat anders op. Achter ook veel zinloos gespin...

Foam handvatten lijkt me ook wel prettig: krijg wat tintelende hande na een dik uur.

HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 81
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2118 Gepost op: 20-08-2012, 14:56 »
hallo!
 
weet iemand de inleertijd van de 690?
 
ik meen dat m'n dealer hem bij aflevering 7 min liet inleren.
 
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 194
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2119 Gepost op: 20-08-2012, 15:05 »
Volgens mij is dat 15 minuten.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 114
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2120 Gepost op: 20-08-2012, 16:36 »
Zoals ik begrepen heb moet de radiator fan 1 maal aangeslaan zijn
Dat werd me iig door de ktm man van de dealer verteld.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 81
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2121 Gepost op: 20-08-2012, 16:55 »
ok, ga ik hier op m'n werk vanavond ff doen,
industrie terrein, dus geeft ook geen overlast ;)
 
 
ziezo,
na 9 min sloeg de ven aan (5 blokjes op temp meter)
na het uitschakelen van de ven heb ik de motor ook maar stil gezet (10 min).
 
vanavond eens testen of er verandering merkbaar is,
(vond hem een beetje hoog stationair lopen).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2122 Gepost op: 20-08-2012, 20:11 »
ecu moet 10 minuten dezelfd ewaarden zien. Dus als de motor warm is, 10 minuten laten draaien zonder ergens aan te zitten. vanaf koud is dat +/- 15 minuten

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 81
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2123 Gepost op: 20-08-2012, 22:21 »
ok,
dan nog maar 1 keer ;)
 
testritje gedaan na het inleren, maar nog steeds iets te hoog stationair naar mijn idee,
monteur heeft wel aan die (motortjes?) gezeten die links en rechts in het verlengde van de gasklep as zitten,
ik vermoed dat het daarmee te maken heeft.
dan mis ik toch soms wel eens die ouderwetse stationair stelschroef
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2124 Gepost op: 22-08-2012, 09:09 »
ok,
dan nog maar 1 keer ;)
 
testritje gedaan na het inleren, maar nog steeds iets te hoog stationair naar mijn idee,
monteur heeft wel aan die (motortjes?) gezeten die links en rechts in het verlengde van de gasklep as zitten,
ik vermoed dat het daarmee te maken heeft.
dan mis ik toch soms wel eens die ouderwetse stationair stelschroef
Daar is dan toch weer aan gedacht bij de 500 exc die heeft een stationair stelschroef en een handmatige choke .

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 114
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2125 Gepost op: 22-08-2012, 17:28 »
Wat is "aan de motortjes gezeten" ?? de gaskleppositiemeter en de verstelmotorpositiemeter?
Als hij ze versteld heeft zonder controle in de software, kunnen ze eigenlijk niet goed staan.
Ik ben er ook aan bezig geweest, het luistert te nauw om zonder controle uitlezing te doen,
Gevolg is dat hij raar gaat reageren op het gasgeven, vaak slecht starten en bij mij ook zelf gas bijgeven  :-X

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 81
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2126 Gepost op: 22-08-2012, 18:05 »
nee hoor,
tijdens dat afstellen was de motor aangesloten aan de computer,
motor loopt verder ook als een tijger,
alleen mijnsinziens iets harder stationair als voorheen.
 
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2127 Gepost op: 22-08-2012, 20:34 »
Met het micro vliegwiel gewicht van de 690 moet hij vrij hoog stationair draaien hoor. dat stel je in op de computer als waarde, daar houd de stepper motor zicht dan ook gewoon aan. Verder geen afstelling aan mogelijk die verkeerd kan staan.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 81
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2128 Gepost op: 22-08-2012, 21:18 »
. dat stel je in op de computer als waarde,

dus... de dealer kan dit veranderen?
dat stationaire toerental?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2129 Gepost op: 22-08-2012, 21:45 »
Met het micro vliegwiel gewicht van de 690 moet hij vrij hoog stationair draaien hoor. dat stel je in op de computer als waarde, daar houd de stepper motor zicht dan ook gewoon aan. Verder geen afstelling aan mogelijk die verkeerd kan staan.


hoewel het in de softwar estaat, kan je het volgens mij niet verstellen


volgens mij slaat de computer 3 regelwaarden op bij de 15 minuten calibratie:
- stationairtoerental (of eigenlijk: stappenmotorstand die nodig is om dat toerental te krijgen)
- stationair mengsel
- long term mengsel correctie (maar bij de 690 weet ik dat niet zo zeker; bij de 990 is het volgens mij wel zo)


grts