Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 925667 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 6
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2295 Gepost op: 14-03-2013, 18:29 »
Je kan zelf de mapping aan (laten) passen. Ook de gas respons is met een labtop te bepalen (tune ecu). Die trottle tammer is een ouderwetse oplossing die misschien wel goed werkt. De motor heeft niet zo'n veel draaiende massa, dus een felle motor zal het altijd blijven. Stabiliteit kan je misschien nog wat beter krijgen door de veervoorspanning achter wat lager te zetten of de vorkpoten iets in je kroonplaten te laten steken (chopper effect).


Hij staat nu op de hoogste stand. Zal eens proberen om 'm voor wat te laten zakken. Dank voor de tip.

Post Merge: 14-03-2013, 18:34
stabiel, even controleren dat de offset op je verstelbare kroonplaten wel in sjoppermodus staat.
Verder, met een stuurdemper rijd ik 150, met noppen, stabiel op weg of stenige paden.
 
Verder, die tamer gaat op het 2012 model dus echt niet werken :-) je heb geen gaskabels om die op te monteren toch.
De gasreactie regel je volledig electronisch in met je laptop aan de ecu.
 
150 op de snelweg? weet je zeker dat je de juiste motor heb gekozen...


Ik zal naar de instelling van de kroonplaten laten kijken. De mijne heeft wel gaskabels. 150 op snelweg? Niet constant (wind), maar korte stukken om in te halen is toch niet teveel gewenst? Hij heeft een top die naar de 180 gaat en de conti's mogen 160. Ik lees dat anderen geen probleem hebben.

Post Merge: 14-03-2013, 18:38

Wellicht effe upgraden naar 'n 990  8)


http://www.ktm.com/nl/travel/990-adventure-r-eu/highlights.html#.UUG4CBzEI-w


De 990 is geen enduro en de 950 super enduro wordt niet meer gemaakt. Dus van een upgrade kan geen sprake zijn. Bovendien vind ik de 950 en 990 te zwaar en te log.

Post Merge: 14-03-2013, 18:46

ik zal niet ingaan op je keuze voor de 690 voor op de weg, maar met onderstaande instellingen uit een oudere post van mij moet je maar eens spelen, met de juiste instellingen lag die als rails op de weg (uiteraard met geschikte wegbanden en niet op 21 inch noppen):


Ik wil geen sm. Ik wil mijn 21 inch en noppen behouden met alle compromissen die dat meebrengt. Als later blijkt dat ik het onmogelijke verlang dan leer ik ermee leven of ga voor een andere motor. Ik heb eerder jouw instellingen geprobeerd, maar die werkten voor mij niet. Teveel inleveren van comfort.
Trouwens, ik heb er een paar honderd km pirelli scorpion trail (wegbanden) op gehad. Dat was een drama.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2296 Gepost op: 14-03-2013, 20:29 »
Ook zonde van je motor om hem zo te mishandelen op de snelweg. Heb je geld over ga dit eens ondernemen lijkt mij leuker dan 150 km/uur rijden.
 [font=.HelveticaNeueUI]http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=862577[/font]





Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 6
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2297 Gepost op: 14-03-2013, 20:43 »
Ook zonde van je motor om hem zo te mishandelen op de snelweg. Heb je geld over ga dit eens ondernemen lijkt mij leuker dan 150 km/uur rijden.
 [font=.HelveticaNeueUI]http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=862577[/font]
Ik rijd niet graag snelweg. Doe het ook weinig. Maar als het moet dan wil ik wel ff opschieten. Jouw suggestie voor een lange reis onderschrijf ik graag. Deze zomer wordt het voor mij het binnenland van Spanje. En natuurlijk de reis er naartoe en terug (beiden binnendoor).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2298 Gepost op: 15-03-2013, 15:49 »
Als je bedoeling is dat je binnendoor naar en van Spanje wilt gaan dan zou ik niks aan het motorblok veranderen.
Zou liever me druk maken over zadel, benzinetank, bagage, gps, route binnendoor( c wegen of karrensporen), je uitrusting in het algemeen motor/mens.planning route Spanje, overnachting en dergelijke.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 6
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2299 Gepost op: 23-03-2013, 11:06 »
Ten tweede wil ik ook wel een relaxt kunnen cruisen of op een normale wijze door de stad kunnen bewegen. Inmiddels rijd ik op mapping 1, maar blijf de gasrespons te zenuwachtig vinden. Dit vind ik ook lastig bij het doseren voor het bochtenwerk. Bij deelbelasting voelt deze motor zich niet in zijn element. Heb uit Amerika een throttle tamer laten komen. Deze zou moeten helpen. Ik zal na installatie mijn ervaringen hier mededelen.
De throttle tamer bleek een kwartiertje installatietijd in beslag te nemen. Het resultaat is ongelofelijk. Gasdosering is veel gelijkmatiger en soepeler de eerste 20%. Precies daar waar het nodig is. Echt een aanrader. Ben zeer happy.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2300 Gepost op: 27-03-2013, 21:16 »
Hehe, bedoel je nu dat je 150 op de snelweg rijdt op noppen? En je vraagt je af waarom ie wat zenuwachtig is ?






Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 6
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2301 Gepost op: 28-03-2013, 10:55 »
Hehe, bedoel je nu dat je 150 op de snelweg rijdt op noppen? En je vraagt je af waarom ie wat zenuwachtig is ?
Niet "wat" maar erg veel. Begint gevaarlijk met zijn staart te zwabberen. Ik begrijp dat jij daar ook last van hebt en/of die snelheid nooit rijdt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2302 Gepost op: 28-03-2013, 12:38 »
Heb die van mij onlangs ook lostgelaten op de snelweg: 160km/u op een volle noppenband... ging best goed, niet echt stabiel, maar ook geen zwabberende toestanden.
De TKC80 is niet de meest stabiele band. Onder de Tenere (en die heeft vergeleken met de 690 de rechtuitstabiliteit van een olietanker) gaf dat op hogere snelheden al een wat vaag gevoel. Je zult dat met de meeste noppenbanden ervaren. De Michelin T63 is maar iets beter. De Metzeler Enduro III is aanmerkelijk beter en heeft gewoon een prima rechtuitstabiliteit terwijl deze in het terrein vergelijkbaar presteert als de TKC.
 
Dus advies als je toch veel asfalt rijdt: andere banden
 
Je kan ook nog proberen met een lagere bandenspanning te rijden: rond de 1,5 bar. Band stuitert dan wat minder en dempt wat meer + heeft meer contact oppervlak.
 
HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2303 Gepost op: 28-03-2013, 16:16 »
Ik wilde net m'n shock eruithalen om de preload aan te passen (staat veel te zacht, slechts 1 cm ingedraaid van ontspannen), maar aangezien ik de Toolkit er niet bijheb, zou ik graag weten welke maat van Torx er nodig is om de shock te verwijderen. Het is een grote maat, want m'n Torx T40 is te klein...



Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2304 Gepost op: 28-03-2013, 16:48 »
dat zou toch moeten kunnen zonder hem eerst uit te bouwen? Voor het uitbouwen moet waarschijnlijk ook je achterframe/=tank (deels) los. Dat was best even pielen bij van Laar destijds.


moeite waard om eerst nog even te proberen zonder uitbouwen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2305 Gepost op: 28-03-2013, 17:01 »
dat zou toch moeten kunnen zonder hem eerst uit te bouwen? Voor het uitbouwen moet waarschijnlijk ook je achterframe/=tank (deels) los. Dat was best even pielen bij van Laar destijds.


moeite waard om eerst nog even te proberen zonder uitbouwen.


Ik kan het proberen met spartaanse middelen, lees waterpomptang of hamer en schroevedraaier, maar die ringetjes zien er echt heel fragiel uit. Achterframe is trouwens al volledig omhooggeklapt, 10 minuutjes werk.

Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2306 Gepost op: 28-03-2013, 17:18 »
ok, dat leek mij het lastigste. nu is het inderdaad juiste gereedschap vinden... ik ken het probleem. succes. misschien iemand in de buurt met zo'n 'haak-sleutel'?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2307 Gepost op: 28-03-2013, 18:33 »
Niet "wat" maar erg veel. Begint gevaarlijk met zijn staart te zwabberen. Ik begrijp dat jij daar ook last van hebt en/of die snelheid nooit rijdt.


Probeer eens 0,85bar.


Als ie dan nog zwabbert zou ik het ook niet meer weten.







Post Merge: 28-03-2013, 18:39
zou ik graag weten welke maat van Torx er nodig is om de shock te verwijderen. Het is een grote maat, want m'n Torx T40 is te klein...

[size=78%]Ik snap die fabrikanten niet, volgens mij hebben ze het idee met die Torx BLIJFAFBOUTEN te monteren.[/size]

[size=78%]Vaak past een gewone inbuszeskant 10, 12, 14, 16, erin.[/size] :o :o :o

[size=78%]Zo een Torx, noem ik maar effe een extra dure nergens op voorraad zijnde truttorx, nergens goed voor.[/size]

[size=78%]Je zult maar effe in Mozambique langs de kant staan[/size] ::)
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2308 Gepost op: 28-03-2013, 18:49 »
ik heb nog een rvs stelmoer voor de achterveer liggen van rallyraid.uk .
Die kun je wel met de hamer rond tikken zonder dat boel meteen krom is .
Bied maar stuur ik hem op . is nieuw.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2309 Gepost op: 28-03-2013, 19:03 »
ik heb nog een rvs stelmoer voor de achterveer liggen van rallyraid.uk .
Die kun je wel met de hamer rond tikken zonder dat boel meteen krom is .
Bied maar stuur ik hem op . is nieuw.


Merci voor het aanbod, maar het is gelukt met hamer en schroevedraaier zonder de boel aan gort te slaan. Ik denk zelfs dat je niet genoeg ruimte voor een haaksleutel hebt om er met gemonteerde achtershock tussen te kunnen?
Nu staat m'n static sag op 25mm en m'n race sag op 80mm, volledig volgens specs.
Voorvork staat nu op comfort (ingaand en uitgaand), de shock staat alles op standaard. Ik had de indruk dat de voorkant heel stijf aanvoelde bij een vorige rit, maar daar zou die verkeerd afgestelde preload van de achtervering natuurlijk voor iets kunnen tussenzitten.


Ik voel wel speling op m'n subframe...heeft iemand nog iets dergelijks liggen van betere kwaliteit dan die boutconstructie van KTM zelf.


Ik vindt Torx wel ok, maar je moet er de juiste sleutels voor hebben. Torx slipt bij mij het minst makkelijk door, dit is bij inbus-zeskantjes bij mij wel anders..

Post Merge: 28-03-2013, 19:09
@Olaf, ik denk niet dat ik die stelmoer ga nodighebben. Mijn ervaring is dat éénmaal de shock goed is afgesteld er verder geen veranderingen meer aan nodig zijn. Ziet er wel degelijk doordacht materiaal uit, net als al de rest van Rally Raid trouwens.
 Qua info...ik vermoed dat het een Torx T50 sleutelmaat is om de shock los te maken.
Ik zou uiteindelijk ook de maat moeten hebben van de bovenste subframe-bouten, want die moeten wel eens vervangen worden door beter exemplaren vrees ik. Is die Torx even groot als die van de shock-montagepunten?
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be