Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 925357 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2565 Gepost op: 22-05-2014, 13:26 »
Het is wel een one-of-a-kind, die LC4-50 690 motor. Heb foto's van de complete ontwikkeling op Facebook voorbij zijn komen. Ook detailfoto's van de nieuwe krukas en drijfstang en zo... Leuk project vanuit engineering oogpunt.


Of het allemaal toegevoegde waarde heeft betwijfel ik. Persé mee willen doen in de Marathon klasse op een 690 rijwielgedeelte. Tja, kost wat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2566 Gepost op: 22-05-2014, 13:49 »
Geinig project: bij Rally Raid bouwen ze een 450cc op basis van de 690. Resultaat is een rally motor geschikt voor de rallys met een 450cc restrictie maar met de betrouwbaarheid en onderhoudsintervallen van een 690. Voor een amateur of kistrijder is dat wel prettig.


Inderdaad een geinige gedachtengang... maar in praktijk niet bruikbaar. Motor is zwaar, vering is beperkt en zo zijn er nog wat dingetjes te bedenken die niet Dakar proof zijn. Daarnaast rijden de meeste (niet top20) rijders tegenwoordig met 1 450cc blok de Dakar uit. Ook is het zo dat deze motor alleen geschikt is voor Dakar, want daar is een 450cc limiet en bij geen enkele andere rally. Daar kun je gewoon met een 690 rijden. Echter, dat gebeurt nauwelijks meer, omdat zo'n 690 eigenlijk al te zwaar is. Dus... zinloze motor, maar het houd je wel van de straat ;)
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1304
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2567 Gepost op: 22-05-2014, 19:29 »
:stupid:

Vanmiddag na gestotter van de brommert bovenstaande ook maar eens geprobeerd............

Filter helemaal zwart van binnen en er liep zwarte benzine uit  :-\



de orginele slangklemmetjes hoe hebben jullie die los gekregen? En na het vervangen van de filter met nieuwe slangenklemmen opnieuw bevestigd?
Orange is the color.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2568 Gepost op: 22-05-2014, 21:12 »
Prutsen  ...


Je hebt voor het vastklemmen eigenlijk een speciale tang nodig ... maar jah...
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2569 Gepost op: 22-05-2014, 21:14 »
de orginele slangklemmetjes hoe hebben jullie die los gekregen? En na het vervangen van de filter met nieuwe slangenklemmen opnieuw bevestigd?

Weggooien en een paar kleine klemmetjes die je met een schroevendraaier vast kan zetten scoren , de dealer in Ermelo had ze toen liggen in de juiste maat .
Hergebruiken van de originelen werkt niet .

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1304
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2570 Gepost op: 22-05-2014, 22:58 »
filter is vervangen. Verse benzine erin, Steutel draai ik om, geen foutmelding, pomp draait. Motor slaat niet aan? Alleen fliter vervangen. Meerdere malen doorgestart geen resultaat.
Wat zou er mis zijn. Motor verzopen. Morgen eens opnieuw proberen.

Orange is the color.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2571 Gepost op: 23-05-2014, 00:01 »
uh oh... worst case: pomp om zeep ... heb ik ook gehad en gebeurt wel vaker... :(


http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=15828.msg217990#msg217990
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1304
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2572 Gepost op: 23-05-2014, 01:20 »
uh oh... worst case: pomp om zeep ... heb ik ook gehad en gebeurt wel vaker... :(


http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=15828.msg217990#msg217990

Ach ik mag niet klagen. Na 5 jaar mijn pomp defect, na het verwisselen van een brandstoffilter.. Trouwens hoe krijg je die slangen ervanaf? door te ervan te trekken of deze gewoon te verwisselen voor nieuwe...
Orange is the color.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4388
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2573 Gepost op: 23-05-2014, 08:55 »
Lijkt me stug dat ie daardoor kapot gegaan is. Testen in een emmer benzine zoals HJ al zei, dus niet alleen flow, maar ook druk (vinger op gaatje). Staat je dodemans knopje wel goed?
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1304
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2574 Gepost op: 23-05-2014, 12:07 »
Lijkt me stug dat ie daardoor kapot gegaan is. Testen in een emmer benzine zoals HJ al zei, dus niet alleen flow, maar ook druk (vinger op gaatje). Staat je dodemans knopje wel goed?

Er zat lucht in de leidingen, en bouwde geen druk op. Weer alles uitelkaar geschroefd, bleek een slang van de filter niet deugelijk bevestigd.
Na 10x doorstarten kwam de ktm langzaam op gang. De 11x spinnen als een kat.
Ben weer helemaal blij. bedankt voor de tips.
Orange is the color.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 143
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2575 Gepost op: 26-05-2014, 09:03 »
Gisteravond m'n eerste keer echt offroad gereden hier in de buurt, nog nooit zo'n grote smile op m'n gezicht gehad na een ritje :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 155
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2576 Gepost op: 27-05-2014, 16:10 »
Toch ff foto's gemaakt van de 690 met de Heidenau K60 Scout. rijdt erg goed overigens....



[size=78%] [/size]
[/size][size=78%] [/size]

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2577 Gepost op: 28-05-2014, 12:15 »
Wat hebben de 690 rijders gedaan met het rempedaal? Standaard schijnt nogal zacht te zijn met de mogelijkheid tot dit als resultaat (niet van mij btw):



Nu kom ik wel hier en daar wat aftermarket spul tegen maar die kosten wel erg veel...... Hoewel de standaard ook iets van €127,-- moet zijn als ik de websites mag geloven.

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2578 Gepost op: 28-05-2014, 12:31 »
Beter buigen dan afbreken..

In de enduro word wel gebruikt gemaakt van een kabeltje naar de onderplaat (brake saver/snake), om te voorkomen dat er iets tussen het pedaal komt. Een iets bredere bodemplaat kan ook al helpen misschien.

De vraag is even waarom buigen ze zo makkelijk? Met een val? Ergens tegenaan gezeten? Paaltje?
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 194
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #2579 Gepost op: 28-05-2014, 15:50 »
Minder vallen...  ;)  Nee, die orginele KTM-rempedaaltjes zijn inderdaad zo slap als een vaatdoek. Ze verbuigen direct en breken zodra je ze probeert weer recht te buigen. Ik heb begrepen dat de exemplaren van Rally Raid wel steviger zouden zijn, maar ze zijn wel ontzettend prijzig.