Nou.. mijn ervaringen met de KTM 690 Enduro zijn nog niet zo heel best eerlijk gezegd.
Heb em dus sinds ongeveer 2 maanden en de motor maakte altijd al wel veel herrie (ook toen ik hem kocht), maar mensen met ervaring met KTM zeiden dat dat er altijd wel bij hoorde bij KTM. Vlak voor m'n vakantie leek het wel alsof de herrie meer werd, dus ik nog even naar motorcentrum Eibergen. Die hebben uitvoerig geluisterd, maar 't blok niet open getrokken. De monteur zei ook dat 't normaal was en dat ik er prima mee op vakantie kon voor 4500 km. Op de 2e dag start de motor slecht, lijkt het alsof het lawaai nog wat meer wordt en ik rij dus even naar de Dekra in de Eifel om een adres van een KTM dealer te vragen in de buurt. Een man die daar toevallig aanwezig was en zelf ook KTM reed en er veel aan sleutelt luistert ook even en zegt dan dat ik er absoluut niet mee verder moet rijden en dat hij me morgen wel naar de KTM dealer brengt met de motor op de aanhangwagen..
Bij de KTM dealer aangekomen luisteren er daar 4 monteurs naar en die zeggen ook allemaal 't zelfde: niet mee verder rijden.. Ik een huurmotor gekregen en na een week krijg ik een offerte voor reparatie van de motor. Blijkt dat bij 690 blokken tot (of tot en met, niet helemaal goed onthouden) er speling op de nokkenas kan ontstaan omdat de nokkenas niet genoeg gehard is. Reparatie van € 720, terwijl het volgens de KTM dealer in Duitsland gewoon een productiefout is en ze hiermee meer blokken terug hebben gehad.
Mijn motor is overigens van december 2008 (modeljaar 2009) en heeft 11000 km gelopen.
Nu is m'n vraag of er meer mensen hier dit probleem kennen? De dealer in Duitsland noemde dit probleem met de nokkenassen namelijk als een typisch probleem van 690 blokken. Ik had er nog niet eerder van gehoord of over gelezen.