dus eigenlijk als ik jullie hoor vertellen is een 690 een ideale motor om de 2 te combineren adventure reizen en rally raids
het onderhoud zal ook wel veel verschillen tegenover een 450 enduro machine heb gelezen da je om de 500km-1000km olie en luchtfilter moet vervangen bij een 450 klopt dat,? dus dat is al wat moeilijk als je bv een adventure reis aant doen bent bij een rallyraid geen probleem
Ik ben er wel tevreden mee; benadert denk ik toch dicht 'de ideale all-road'
Je gaat ten opzicht v.d .Tenere wel inleveren op de volgende punten:
- gewicht
- comfort
- robuustheid/betrouwbaarheid
maar krijgt er voor terug:
- handelbaarheid
- powerrrrr
- meer veerweg
- betere vering die echter net als de Tenere aanpassing nodig heeft naar jouw persoonlijke wensen
Ben er intussen een paar keer mee op pad geweest; roadbook/GPS ritjes in Nederland (MS1000 e.d.), tripje naar de Vogezen en de Alpen (
[size=78%]http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=5708.msg253372#msg253372[/size] ) met ook een dagetappe van +1000km. Dus ja dat kan die allemaal.
Een rallyraid is er nog niet van gekomen, maar lijkt me wel weer eens wat en iig beter met de KTM te doen dan met een Tenere (
[size=78%]http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=13404.msg192934#msg192934[/size]). Zowel voor de KTM als ook de Tenere geldt dat je ze off-road 'met overtuiging' en een dosis lef moet berijden... maar da's typisch denk ik voor off-road rijden. Met de KTM gaat alles makkelijker vanwege 50 kilo minder gewicht, meer power en langere veerwegen.
Als het puur om rallyraids rijden gaat, zou ik niet investeren in een kuipwerk: het ziet er mooi uit, maar breekt en scheurt makkelijk bij een val. De Tenere is in die zin behoorlijk onverwoestbaar:
Voor 'adventure touring' is het wel ideaal: over de snelweg met kruissnelheid 130 is goed te doen. Heb er nu wel een (prijzig) Kahedo zadel opzitten; anders hou ik het nog geen 100km uit. Op de bestemming aangekomen kan je dan je uitdagingen gaan zoeken; de motor kan meer dan ik durf dus da's geen excuus meer. Als je alleen rijdt natuurlijk wel extra ruime marge in acht nemen.
HJ