Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 892385 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4515 Gepost op: 04-01-2021, 17:27 »
Iemand ervaring met de remolie achter- en voor vervangen op een 690/701 ABS-model?

In de KTM handleiding staat beschreven hoe ze met een speciaal apparaat de remolie met zo'n 2,5 bar bijvoorbeeld via de voorremcilinder op het stuur persen. Uiteraard heb ik zo'n ding niet.

Ik heb wel zo'n HBM Vacuüm Remontluchterset en zag op YouTube dat ze die dingen gebruiken om op moteren met ABS de olie bij de remklauw er door heen te 'trekken'. Maar heeft iemand er ervaring mee ivm de ABS pomp etc?


Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4516 Gepost op: 04-01-2021, 19:21 »
Niet met een ABS fiets ... en dat is waarschijnlijk wat jij hebt?

Niet goed gelezen  :-X
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4517 Gepost op: 04-01-2021, 19:59 »
Dat gaat prima met zo'n "goedkoop" rem-ontlucht set, op perslucht.


Wat ook kan, zeker effe tussendoor;
Achterwiel eruit, remblokken tegen elkaar aan remmen, met een schroevendraaier oid de rem-cup's terug drukken.
Met een injectie spuit het rem vloeistof resevoir leeg zuigen.
Vullen, en dit proces herhalen, net zo lang totdat de terug gekomen vloeistof "niet meer zwart is".


Vreemd genoeg is remvloeistof verversen achter, vaker nodig dan voorgeschreven.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4518 Gepost op: 04-01-2021, 20:22 »
Dat gaat prima met zo'n "goedkoop" rem-ontlucht set, op perslucht.

Wat ook kan, zeker effe tussendoor;
Achterwiel eruit, remblokken tegen elkaar aan remmen, met een schroevendraaier oid de rem-cup's terug drukken.
Met een injectie spuit het rem vloeistof resevoir leeg zuigen.
Vullen, en dit proces herhalen, net zo lang totdat de terug gekomen vloeistof "niet meer zwart is".

Vreemd genoeg is remvloeistof verversen achter, vaker nodig dan voorgeschreven.


Dank!
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4519 Gepost op: 05-01-2021, 00:01 »
In de KTM handleiding staat beschreven hoe ze met een speciaal apparaat de remolie met zo'n 2,5 bar bijvoorbeeld via de voorremcilinder op het stuur persen. Uiteraard heb ik zo'n ding niet.
Ik heb een jaar of wat geleden zo'n peperduur apparaat gekocht, die vol-automatisch een remsysteem (ABS of niet) helemaal ontlucht.
Toen hij nieuw was werkte het perfect.
Nu komt het, ik gebruik dat ding te weinig.
Door het weinige gebruik krijgt dat ding allerlij kuren, één ergernis.
Je moet er minimaal 5 Ltr. rem-olie in gooien (een hele DOT (woordgrap..) )
Een paar maanden geleden heb ik dat ding met een grote boog in de schrootbak gegooit.
Zo'n goedkoop ding bij BOL.com gekocht, werkt prima.
Remsystemen ontluchten moet je niet gehaast doen, schuim en luchtbellen hebben nu eenmaal tijd nodig.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4520 Gepost op: 05-01-2021, 09:53 »
Slangetje aan de nippel van de remklauw, nippel beetje los draaien, pompen, bijgooien, pompen totdat het schoon is. Zo doe ik dat al 39 jaar.
Gaat dat niet met ABS?
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4521 Gepost op: 05-01-2021, 11:04 »
Slangetje aan de nippel van de remklauw, nippel beetje los draaien, pompen, bijgooien, pompen totdat het schoon is. Zo doe ik dat al 39 jaar.
Gaat dat niet met ABS?


Wat ik er van begrijp is dat sommige ABS fietsen zoals Triumph aan de computer moeten om een ontluchtingsprocedure te doen. Ik vermoed dat de ABS pomp daarmee wordt geactiveerd. Maar ik begrijp van de Husky handleiding en van Struis dat het op de  690/701 dat niet hoeft.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4522 Gepost op: 05-01-2021, 17:44 »
Gisteren een shakedown ritje gedaan om te checken of ik alles wel weer goed in elkaar had gezet. Wat een lekkere machine is t toch, brullend met 100+ km/u over de lokale zandpaden. De hoek om driften met gemak. Ploeteren door een drekkig stuk bouwterrein. Ding kan meer dan ik iig. Stap altijd met een grijns af.

Wil ik hier ook wel weer eens doen (hoewel het met -19 vandaag op de sneeuscooter niet comfortabel was).Sommige wegen zijn ontzettend mooi voor motoren met spijkers, ga toch eens uitzoeken of ik die veilig in een standaard noppenbandje kan schroeven. Februari/Maart krijg je overdag de +5 graden met het zonnetje, en 's nachts weer -25, de locals spreken al van leuke tijden, harde bovenlaag en de winterwegen (lees': scooterpaden door moerasgebieden) lenen zich dan uitstekend in de ochtend voor een leuke motorrit.

Dit was de "gewone" weg richting supermarkt. Mooie harde sneeuwlaag, ook prima voor spijkerbandjes (doet de Forester trouwens ook prima, je rijd er mee alsof het standaard asfalt is, alleen hard remmen en bochten maken is even anticiperen  ;D)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4523 Gepost op: 05-01-2021, 17:44 »
Slangetje aan de nippel van de remklauw, nippel beetje los draaien, pompen, bijgooien, pompen totdat het schoon is. Zo doe ik dat al 39 jaar.
Gaat dat niet met ABS?


Het leiding systeem licht erg ongunstig, er blijven luchtbellen in het systeem zitten.
Hierdoor krijg je het niet op de normale ontlucht.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4524 Gepost op: 05-01-2021, 18:44 »
Ben 2 jaar geleden nog bijna door zo.n sneeuwscooter pad door de brug gezakt met de forester scheelde niet veel of ik lag op m.n dak in het moeras.
Nog geen spijt van je emigratie?
Ik wil misschien ook weg maar dan is het naar Portugal.
Niet naar het barre noorden 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4525 Gepost op: 05-01-2021, 19:44 »
ik heb nog banden gehad met zelf ingedraaide spikes,
je zal ervan schrikken hoeveel er in een bandje gaan wel leuk rijden
verkoopt mitas die niet kant en klaar?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4526 Gepost op: 06-01-2021, 00:12 »
Ben 2 jaar geleden nog bijna door zo.n sneeuwscooter pad door de brug gezakt met de forester scheelde niet veel of ik lag op m.n dak in het moeras.
Nog geen spijt van je emigratie?
Ik wil misschien ook weg maar dan is het naar Portugal.
Niet naar het barre noorden 8)


Ik weet één ding, als Nederland opgeheven wordt, ga ik naar Zweden.
Ben er voor m'n werk veel geweest, naar aanleiding daarvan ook veel met vakantie.
Met de motor en toen m'n dochters klein waren met de camper, Super!!!
Zuid Europa; ik wordt gek van die hitte en die opgefokte mensen.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4527 Gepost op: 06-01-2021, 08:12 »
Opgefokte mensen.
Dat valt toch wel iets mee?
Tis maar net wat jezelf uitstraalt ;D
Nee de winters duren mij te lang daarboven.
Vind zweden en noorwegen leuk.
Maar dan voor vakantie en motorrijden in de blub.
Hitte is ook niks voor mij.
Maar sneeuw en kou vindt ik helemaal niks.
En ik droom ook graag.
Maar het gras is altijd groener bij de buren 8)




Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4528 Gepost op: 06-01-2021, 08:35 »
Wil ik hier ook wel weer eens doen (hoewel het met -19 vandaag op de sneeuscooter niet comfortabel was).Sommige wegen zijn ontzettend mooi voor motoren met spijkers, ga toch eens uitzoeken of ik die veilig in een standaard noppenbandje kan schroeven. Februari/Maart krijg je overdag de +5 graden met het zonnetje, en 's nachts weer -25, de locals spreken al van leuke tijden, harde bovenlaag en de winterwegen (lees': scooterpaden door moerasgebieden) lenen zich dan uitstekend in de ochtend voor een leuke motorrit.

Dit was de "gewone" weg richting supermarkt. Mooie harde sneeuwlaag, ook prima voor spijkerbandjes (doet de Forester trouwens ook prima, je rijd er mee alsof het standaard asfalt is, alleen hard remmen en bochten maken is even anticiperen  ;D)
Nice

Verstuurd vanaf mijn moto g(9) plus met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4529 Gepost op: 14-01-2021, 13:32 »
Nou, m'n nieuwe 690 wordt niet voor 19 maart geleverd. Terwijl ze in de USA al in de showroom staan en zijn uitgeleverd. Bah!
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5