Er vanuitgaande dat belgië dezelfde EU regels aanhoudt als nederland wat betreft BTW....
Ik heb een 2e hands motor bij een engelse dealer gekocht (ouder dan 6 maanden, maar minder dan 6000km) op de factuur stond netjes het VAT bedrag en ik had eigenlijk geen zin om dat dus nog een keer in belgie te doen, dus wij bellen de belgische invoer/douane... Omdat de motor minder dan 6000 km had, werd ie als nieuw beschouwd en moest ik in belgie BTW afdragen. Op mijn vraag waarom ik dat dan ook al in de UK had gedaan, was het antwoord, dat had je daar niet moeten betalen of je moet het daar terugvragen...
Ik dus de engelse dealer gebeld met de vraag hoe ik mijn VAT terug kon krijgen, maar dat blijkt allemaal zo´n ondoorzichtig proces, dat de dealers zich daar niet mee willen moeien (zijn letterlijke zoorden waren als je de prijs had gevraagd zonder VAT was die hetzelfde gebleven) en je naar de engelse tax rev verwijzen. Daar heb ik uren aan de tel gehangen, maar uiteindelijk wist iemand mij te vertellen , dat ik dat inderdaad terug kan claimen binnen een bepaalde termijn na uitvoer UK. Het precieze weet ik niet meer maar je moet bewijzen overleggen van de betaalde VAT in de UK en de betaalde BTW in belgië (invoer moet dus al achter de rug zijn)
Uiteindelijk kan je gewoon mazzel hebben en naar de douane stappen met je papiertjes en iemand in een slaperige bui treffen die niet naar de km stand kijkt
Als je partikulier een motor koopt die volgens de regels als nieuw wordt aangezien betaal je gewoon de prijs incl VAT en krijg je geen officieele bon met VAT erop wat je kan claimen...
Als je dus een echte nieuwe motor bij een dealer koopt heb je goede kans dat die dealer jou de motor ex-VAT verkoopt (zie post van crazyivan)
Als je een 2e hands maar voor de wet een nieuwe motor koopt, hou dan rekening met bovenstaande..
Maar wees niet teleurgesteld als je in engeland een motor koopt incl VAT (sinds kort 15%) en je dat in NL nog eens moet doen (21% geloof ik)