Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Welke helmmuts onder je crosshelm?  (gelezen 2798 keer)

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Welke helmmuts onder je crosshelm?
« Gepost op: 11-10-2008, 10:06 »
Na twee nachtelijke offroadritten met vorst vorig jaar zou ik wel een helmmuts willen. Mijn kop is er bijna afgevroren toen. Ik zit dus alvast flink rond te kijken, want die laatste paar hersenen wil ik goed beschermen. Maar er zijn zoveel modellen te koop. Met of zonder mondgat. Met 1 of 2 gaten voor de ogen. Katoen, zijde, acryl. Ik zie door de mutsen het bos niet meer. Hij mag ook niet te dik zijn, in de dump zie ik de dikkere modellen ook wel, maar dan gaat de botsmuts niet meer op. Kan je bij zware inspanning nog wel lekker ademen door een model zonder mondgat? Hoe past je crossbril bij een muts met 1 of 2 oogopeningen? De meeste modellen zijn vooral bedoeld om te dragen onder een gewone helm.

Is er iemand met ervaring hiermee?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: Welke helmmuts onder je crosshelm?
« Reactie #1 Gepost op: 11-10-2008, 11:36 »
Het beste kun je een muts nemen van hetzelfde materiaal als thermisch ondergoed, microvezel: houd je kop warm, maar voert het transpiratievocht(van de inspanning!) af. Voordeel, dat spul is ook niet te dik, hoewel je ze in light(herfst) als heavy(winter) duty hebt. Bij de betere motorzaak of anders probeer Bever Zwerfsport(meerdere zaken in NL). Greetz, Hans.
make the world beautiful, get a tattoo!  http://dallastx.smugmug.com

visit: www.hank3.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Welke helmmuts onder je crosshelm?
« Reactie #2 Gepost op: 11-10-2008, 11:56 »
Door materiaal heen uitademen werkt niet. Dat wordt dan nat en bevriest. brrrr.

Maar bij een helmmuts met 1 groot gat voor je ogen gaat dat gat ook wel tot onder je kin

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Welke helmmuts onder je crosshelm?
« Reactie #3 Gepost op: 13-10-2008, 10:30 »
Een helmmuts met alleen gaten bij de ogen werkt niet, welk materiaal het ook is, je warme adem, probeert altijd via de opening te ontsnappen en dat gaat dus via de ooggaten en beslaat direct je bril....
Ik heb bij de Bever eens een muts gekocht, niet speciaal voor in de helm maar het had er zomaar voor gemaakt kunnen zijn, moet 'm eens uit de kast halen, welk merk dat was...
Had in ieder geval een redelijke dunne synthetische stof over je hoofd (lekker warm) en nek en hals was van gevoerde windstopper en voor neus en mond zat van dat neopreenspul, met zo'n flapje over je neus, dat je neus wel bedekt is, maar je neusgaten vrij en voor je mond zitten er gaatjes in, dat die warme lucht ook naar buiten kan...Dat neopreen mag dus vochtig en zelfs nat worden zonder koud te worden...

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Welke helmmuts onder je crosshelm?
« Reactie #4 Gepost op: 13-10-2008, 11:07 »
ff afgezien van warmte enzo: let erop dat er geen naad boven over je hoofd loopt, want dat gaat errug zeer doen als je lang je helm op hebt. weet ik intussen uit eigen ervaring...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 89
Re: Welke helmmuts onder je crosshelm?
« Reactie #5 Gepost op: 13-10-2008, 11:28 »

helly hanssen maakt hele goede helmmutsen, op mijn werk (olie en gas platform) gebruiken we  s'winters drie verschillende types afhankelijk van de klus die je doet, er is een dunne zweetdoorlatende variant een iets dikkere van fiberpile o.i.d. en een hele dikke fleece uitvoering maar daar mag je niet in bewegen anders zweet je je gek, ik heb zelf de middelste voor op de motor die is er trouwens ook nog in een brandvrije variant.

KTM Rally Replica.........gooooood vibrations!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Welke helmmuts onder je crosshelm?
« Reactie #6 Gepost op: 13-10-2008, 11:49 »
TIP loop eens een hardloopwinkel in, daar heb ik 2 mutsjes gekocht. Ok,  je loopt wel voor lul als je je helm afzet, maar ze werken perfect. voeren vocht af bij warmte, verwarmen ( isoleren) bij koude.  Ik heb een aparte kol voor om je nek, zodat je daar ook nog kan varieren met een winter/zomer variant.
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Welke helmmuts onder je crosshelm?
« Reactie #7 Gepost op: 13-10-2008, 12:10 »
Ok,  je loopt wel voor lul als je je helm afzet,

Daar heb ik geen muts voor nodig ....
 :-[

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Welke helmmuts onder je crosshelm?
« Reactie #8 Gepost op: 13-10-2008, 13:22 »
Daar heb ik geen muts voor nodig ....
 :-[

Humor is belangrijker dan schoonheid :)

offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4385
Re: Welke helmmuts onder je crosshelm?
« Reactie #9 Gepost op: 13-10-2008, 15:19 »
Heb dunne katoenen, vangt in de zomer je zweet op en in de winter lekker warm. Is met een groot gat dat je onder je mond trekt, bovenkant zit net boven de bril zodat dat stukje voorhoofd ook niet koud wordt. Ik rijd er dus zomer en winter on en off road mee.

Enige nadeel, als ze je bij en tankstation vragen of je je helm af wilt zetten..... ;D

Let goed op de naden bij sommige zijn die gelijmd en erg scherp wat heel irritant is.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Welke helmmuts onder je crosshelm?
« Reactie #10 Gepost op: 13-10-2008, 19:51 »
Let op: katoen voert het zweet niet af. Je blijft dus altijd 'nat' en koelt dus heel snel af. Voor niet zweterige bezigheden is katoen prima, maar als je in de winter gaat zweten, is het beter om voor een materiaalsoort te kiezen dat 'droog' blijft...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4385
Re: Welke helmmuts onder je crosshelm?
« Reactie #11 Gepost op: 14-10-2008, 10:18 »
Ben ik met je eens voor andere kleding, maar die helmmuts is zo dun dat ik er geen koud hoofd aan overhoud.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Welke helmmuts onder je crosshelm?
« Reactie #12 Gepost op: 15-10-2008, 20:52 »
Bij Sommer hebben ze special opblaasbare helm-mutsen.
Staat niet in de catalogus, maar je kunt 't altijd vragen.
Ben ff vergeten hoe die dingen in het duits heten.
Maar als je ze belt snappen ze het vast wel 8)
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Welke helmmuts onder je crosshelm?
« Reactie #13 Gepost op: 16-10-2008, 10:11 »
Opblaasbare helm muts...........
Nu weet ik waarom je zo'n bolle  kop hebt ;D :P
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Welke helmmuts onder je crosshelm?
« Reactie #14 Gepost op: 18-11-2008, 21:17 »
Deze besteld

http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=205672