Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: veel of weinig bandendruk op rotsige paadjes?  (gelezen 2270 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 98
veel of weinig bandendruk op rotsige paadjes?
« Gepost op: 04-12-2008, 18:51 »
Ga binnenkort wat bollen op rotsige paadjes in het zuiden. Ik vroeg me nu af wat het beste is tegen lek rijden, wat minder (zoals op zand) of wat meer bandendruk?
Ik dacht wat meer (kunnen stenen al niet tot je velgrand knotsen en springen keien wat sneller weg van je band)  maar hoor nu onlangs van mijn bandenboer dat je beter wat minder druk legt op rotsige ondergrond  ???
Groeten,

Mark

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: veel of weinig bandendruk op rotsige paadjes?
« Reactie #1 Gepost op: 04-12-2008, 19:48 »
Juiste middel tegen lekrijden is natuurlijk bibmouse.
Want de bandenspanning moet je aanpassen ivm grip.
Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: veel of weinig bandendruk op rotsige paadjes?
« Reactie #2 Gepost op: 04-12-2008, 19:50 »
Geen direct antwoord op je vraag maar qua profiel heb je in ieder geval meer nopjes nodig met een relatief zacht rubber compound zodat het goed om de stenen vouwt.

Qua bandenspanning zou ik zeggen een compromis van 1,3bar.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 70
Re: veel of weinig bandendruk op rotsige paadjes?
« Reactie #3 Gepost op: 04-12-2008, 20:39 »
bib mousse!!!!!!!!!! zodat zich de band ahw om de steen vormt.
vr gr Theo

Offline member

  • *****
  • Berichten: 162
Re: veel of weinig bandendruk op rotsige paadjes?
« Reactie #4 Gepost op: 04-12-2008, 23:04 »
Hoe harder hoe minder snel er een spijker oid binnen kan dringen. Ideaal natuurlijk de reeds genoemde BIB. Kan niet lek, maar je kunt ook niet harder of zachter zetten.

Ook geen direct antwoord op je vraag, maar voor op rotsige bodem is wellicht een versleten band het beste, dus lage noppen en dus meer rubber op de stenen.

Op stenen nog niet vaak gezien dat een band lek werd gereden, wel genoeg 'platte' gehad in het zand en hoofdzakelijk achterwiel. Schijnbaar dat de voorband de 'nagel' recht zet, waarna hij lekker 'penetreerd' in de achterband......

Let maar eens op bij off-road ritten, veel vaker zijn de achterbanden lek dan voor. Ik rij zelf achter met een BIB en voor met lucht, maar als voorband versleten is komt daar ook een BIB in. Te vaak meegemaakt dat een dagje rijden werdt 'verpest' door platte banden.

Als je toch met lucht rijdt, zoveel lucht erin dat in ieder geval de stenen niet doorslaan op de velg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: veel of weinig bandendruk op rotsige paadjes?
« Reactie #5 Gepost op: 04-12-2008, 23:07 »
Als het rotsige paadjes zijn met lullige bochtjes waar je niet echt kunt uitwijken dan moet je net te hard gaan.
Maaaaar, als je hard wil gaan over rotsige vlaktes waar geen scherp bochten in zitten, schroom dan niet om gewoon met 2 bar te rijden.
Zelf rij ik wel met 2.5 bar op een LC4 Adventure.
Mijn velgen hebben nog niet de kleinste deuk en hebben toch al heel wat stenig pistes gehad.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 162
Re: veel of weinig bandendruk op rotsige paadjes?
« Reactie #6 Gepost op: 04-12-2008, 23:11 »
Zelf rij ik wel met 2.5 bar op een LC4 Adventure.


Ik ook met m'n Duc  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: veel of weinig bandendruk op rotsige paadjes?
« Reactie #7 Gepost op: 04-12-2008, 23:17 »
Ik rij ook wel met 0,5 op harde ondergrond (met de trial)  ;)

oftewel: need more input

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: veel of weinig bandendruk op rotsige paadjes?
« Reactie #8 Gepost op: 04-12-2008, 23:42 »
Als het rotsige paadjes zijn met lullige bochtjes waar je niet echt kunt uitwijken dan moet je net te hard gaan.
Maaaaar, als je hard wil gaan over rotsige vlaktes waar geen scherp bochten in zitten, schroom dan niet om gewoon met 2 bar te rijden.
Zelf rij ik wel met 2.5 bar op een LC4 Adventure.
Mijn velgen hebben nog niet de kleinste deuk en hebben toch al heel wat stenig pistes gehad.


ik rij altijd met 1,5 bar
in het zand maar ook op de stenen,op de stenen dan wel met een pirelli mt18hd met extra wangversteviging 8) 8) 8) 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1454
Re: veel of weinig bandendruk op rotsige paadjes?
« Reactie #9 Gepost op: 05-12-2008, 10:26 »
Speelt je eigen gewicht ook geen grote rol?
Ik val in de gewichtscategorie zware jongens,geen Heinekenspoiler en toch,  106 kg. "schoon aan de haak". Ik weet niet wat een complete uitrusting weegt en wil het verschil,in m'n blote reet t.o.v. compleet aangekleed , niet uitproberen. (heb hier wel eens een fotootje gezien van iemand die dat wel deed,Alpenzusje?)
De LC8 Adv. heb ik nooit lager staan als 1,5, de DR-z 1,2.
Als de LC8 op de andere set wilen staat gaat er ca. 2.8 in.
Voorband heb ik offroad nooit zo zacht staan,altijd iets meer druk dan achter.


Offline member

  • KTM LC8/690 Enduro-Rally/450excSD
  • *****
  • Berichten: 1152
Re: veel of weinig bandendruk op rotsige paadjes?
« Reactie #10 Gepost op: 05-12-2008, 10:31 »
Op stenen, hardere druk. In zand minder druk.
Stenen: band kan doorslaan waardoor je je velg kapot rijdt. Voor grip hoef je het niet te doen. De stenen (zeker losse) moeten eigelijk wegspringen als je er overheen rijdt met grote snelheid.
Voor krappe bochten moet je juist er voor zorgen dat je voorwiel niet over zijn "wang" gaat lopen (net als of je een lekke voorband hebt.) Hierdoor kan je juist lek rijden.

In zand heb je niet te maken met scherpe,plotselinge obstakels. Hier gaat het erom om zoveel mogelijk "band" in de grond te planten om voldoende grip te hebben. ook in bochten zal de band in zachte grond niet over zijn "wang" willen lopen omdat hij zich al "ingegraven heeft in het zand.

Dit is mij tenminste uitgelegd en "ervaringstechnisch" lijkt me dit wel juist
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: veel of weinig bandendruk op rotsige paadjes?
« Reactie #11 Gepost op: 05-12-2008, 11:15 »
Helemaal met Dirk.

Ik heb al veel in stenen en rotsen gereden (Ardennen, Finland, Marocco, Zuid-Afrika, Swaziland, Spanje, Frankrijk, Portugal, Italië, Slovenië, Croatië, Roemenië, Hongarije, Slowakije, Polen, pfew het lijstje begint al lang te worden ::))

Heb ook al eens met een te lage bandendruk gereden en vaak daardoor lekgereden, ofwel wegens afgescheurd ventiel (ondanks bandenklem, maar in rotsen en stenen hellingen, wil een band nog veel liever schuiven dan in het zand) daarnaast al vaak genoeg snakebites gehad en gezien en zelf al zeker een stuk of 3 voorwielen met een deuk in de velg (wel zachte velgen)....

Dus met binnenbanden (bib is fantastisch maar schreeuwend duur) de voorband in de stenige omstandigheden zeker op 1,8 bar zetten, achterband mag wat zachter eventueel (nog een beetje afhankelijk van het gecombineerde gewicht ben ik met Toon eens) spijkers en andere "foreign objects" vallen volgens mij moeilijk te vermijden met bandendruk variaties.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: veel of weinig bandendruk op rotsige paadjes?
« Reactie #12 Gepost op: 05-12-2008, 11:24 »
Ik heb persoonlijk een hekel aan te harde banden, stuitert wat meer (niet slim, ik weet het), en moet het vaak bekopen met deuken in mijn voorvelg. Gelukkig nooit lek gereden.

Zowel in Spanje, Alpen en de OER gereden op ongeveer 1,3bar. Lager zou ik zeker niet gaan als ik zo naar mijn voorvelg kijk.  :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4275
Re: veel of weinig bandendruk op rotsige paadjes?
« Reactie #13 Gepost op: 05-12-2008, 11:28 »
heeeel afhankelijk van het type band ook dit.
Desert voorband nooit echt boven de 1.5 bar gehad op stenen, habbie sjing sjeng zeker op 2 bar of hoger houden om niet door te slaan.
Achter terraflex op 1 a 1.3 bar, gaat ie net niet draaien op de velg maar de racerkees band die ik er later op had bleef op 2.4 bar omdat hij bij minder dan 2 lek was op ieder prikkertje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: veel of weinig bandendruk op rotsige paadjes?
« Reactie #14 Gepost op: 05-12-2008, 12:53 »
Ik heb van de zomer in Kroatie wel zo verschrikkelijk veel stenen gezien en daar met Bib mousse in mijn banden helemaal geen problemen mee gehad. De druk van een nieuwe mousse is vergelijkbaar met 1.3 a 1.4 bar, mijn mousses zijn al best oud en voelen aan als 1.1. Algarve Offroad die in Portugal met Husabergs rond rijdt heeft gewoon binnenbanden erin en ik heb daar de 3 keer dat ik er gereden heb ook nooit een lekke band gehad, wel deuken in de velg (met mousse niet), ik meen dat we daar met 1,3 bar rijden.

Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007