Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 1e dodelijke slachtoffer van de rally  (gelezen 3328 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: 1e dodelijke slachtoffer van de rally
« Reactie #15 Gepost op: 07-01-2009, 20:41 »
Dakar rallye is voor mij en voor zo velen al jaren een droom..... maar steeds vaker na dit soort berichten vraag ik me wel af of deze droom het nog wel waard is. De belangen van de top rijders zijn zo groot, zodat zij voor niemand op zij kunnen gaan. De echte dakar sfeer is er niet voor hun. Kijk maar eens naar de gemiddelde snelheden, 380 kilometer en dat in minder dan 3 uur afleggen. Dit is geen dakar, dat is een race.
Gisteren zag ik een motor in het zand liggen en een toprijder gaat niet eens opzij met zijn auto. Hij reed gewoon over de motor heen. Allard Kalff vroeg aan Daniel Willemse wat hij over had voor een Dakar overwinning. Daniel antwoordde, nou niks. Dat risico ga ik echt niet nemen. Nou heb ik Daniel tijdens de Tuareg zien rijden en hij kan echt goed rijden. Maar de toppers komen hem gewoon voorbij alsof hij stil staat.

Ik denk dat de dakar eerst de profs moeten laten starten en dan pas de rest, net zoals in de Tuareg. Dan kan de rest de echte dakar sfeer proeven en zorgen dat ze aankomen en de toppers kunnen ongestoord hun race rijden.

niets aan toe te voegen
 :stupid:
offroadmotorloos. even.


Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: 1e dodelijke slachtoffer van de rally
« Reactie #17 Gepost op: 07-01-2009, 23:03 »
link werkt niet dus hier de tekst

De zoektocht naar Pascal Terry
Uit het percommuniqué van de ASO blijkt dat de dood van Pascal Terry een ongelukkige samenloop van omstandigheden was waardoor de Fransman niet op tijd werd gevonden. Hieronder het verslag van de zoektocht naar de Fransman zoals de ASO dat naar buiten heeft gebracht.
Zondag 4 januari
Gedurende de etappe van 4 januari informeerde Pascal Terry om 12:30 lokale tijd dat hij tussen Santa Rosa en Puerto Madryn stil was gevallen zonder benzine, maar wel wat brandstof had gekregen van een andere deelnemer. Ondanks dat bericht belde de organisatie om 18:38 en 19:14 zonder succes met zijn Iritrack omdat hij zich niet had verplaatst. Daarvoor nog had het hoofdkwartier van de ASO in Parijs via SARSAT gehoord dat Pascal Terry een noodsignaal had uitgezonden.

Maandag 5 januari
De organisatie ter plekke werd pas vroeg op de dag ingelicht. Om 5:46 had de bezemwagen getracht de gezochte motorrijder te vinden. Later op de dag ging een burgerwacht op zoek, maar de lastige terreinomstandigheden maakte dat extreem moeilijk. Om 19.25 werd de volledige politiemacht ingeschakeld en in het hele gebied een zoekactie op poten gezet.

Dinsdag 6 januari
Rond middernacht kwam er valse informatie binnen dat Terry was gesignaleerd in het bivak van Neuquen, waardoor de zoekacties werden gestaakt. Later op de dag werd duidelijk dat het om een andere deelnemer ging en werd wederom een auto met een dokter aan boord erop uitgestuurd en zette de politie de zoekactie voort. Om 2:10 op donderdagochtend 7 januari werd het lichaam van de coureur gevonden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 307
Re: 1e dodelijke slachtoffer van de rally
« Reactie #18 Gepost op: 07-01-2009, 23:46 »
Lees net dat Pascal Terry is overleden aan een hartinfact. Dit is gebleken na autopsie.

Zie bericht;

http://www.hln.be/hln/nl/1292/Dakar/article/detail/598823/2009/01/07/Dakar-motard-overleed-aan-hartinfarct.dhtml

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: 1e dodelijke slachtoffer van de rally
« Reactie #19 Gepost op: 07-01-2009, 23:59 »
Dakar rallye is voor mij en voor zo velen al jaren een droom..... maar steeds vaker na dit soort berichten vraag ik me wel af of deze droom het nog wel waard is. De belangen van de top rijders zijn zo groot, zodat zij voor niemand op zij kunnen gaan. De echte dakar sfeer is er niet voor hun. Kijk maar eens naar de gemiddelde snelheden, 380 kilometer en dat in minder dan 3 uur afleggen. Dit is geen dakar, dat is een race.
Gisteren zag ik een motor in het zand liggen en een toprijder gaat niet eens opzij met zijn auto. Hij reed gewoon over de motor heen. Allard Kalff vroeg aan Daniel Willemse wat hij over had voor een Dakar overwinning. Daniel antwoordde, nou niks. Dat risico ga ik echt niet nemen. Nou heb ik Daniel tijdens de Tuareg zien rijden en hij kan echt goed rijden. Maar de toppers komen hem gewoon voorbij alsof hij stil staat.

Ik denk dat de dakar eerst de profs moeten laten starten en dan pas de rest, net zoals in de Tuareg. Dan kan de rest de echte dakar sfeer proeven en zorgen dat ze aankomen en de toppers kunnen ongestoord hun race rijden.

Het gaat inderdaad nergens meer over , als je de inside story's hoort van Frans heb je alleen als toprijder geen last van de auto's en trucks , maar ojee als je ergens in het middenveld of verder naar achter moet starten gaat het echt nergens meer over , het stof is natuurlijk een grote boosdoener , de auto;s en trucks zijn constant op de sentinel aan het drukken gewoon omdat ze niks zien en toch volgas doorrijden ondanks de risico's die dat meebrengt , natuurlijk wil geen enkele deelnemer een ander aanrijden maar het gebeurt toch en is helaas op deze manier niet te voorkomen , mijns inziens moeten de auto's gewoon nog twee uur later starten dan de motoren of twee compleet andere routes maken , een voor de motoren en quads en een tweede route voor de auto's en trucks.
Sport is sport maar dodelijke ongevallen moet je zoveel mogelijk uitsluiten !
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: 1e dodelijke slachtoffer van de rally
« Reactie #20 Gepost op: 08-01-2009, 11:01 »
Het blijft altijd vervelend om te horen als er een dodelijk slachtoffer valt, of dat nu komt doordat hij gecrashed is, aangereden is, of door een hartinfarct of ander lichamelijk falen.

Maar, bij deelname aan een professioneel evenement als 'le dakar', moet je jezelf af vragen waar je het voor doet. Wil je mee strijden en je daadwerkelijk meten met de besten, dan wordt je waarschijnlijk betaald, en is het een 'job'. (Misschien geen full-time en brood-winnende job, maar dan is het gewoon werk !) en dan heb je een bepaald 'beroeps risico'.

Wil je mee doen voor de kick, het avontuur, of gewoon voor de fun, dan zou een rally als 'le dakar' niet mijn eerste keuze zijn.

Mijns inziens zijn er diverse opties voor de organisatie om deelnemers (professionals en amateurs) alles te bieden wat ze kunnen :

- Kijk bv. naar de lybia desert challange. Een categorie voor de rally.... (gassen met die handel, en wie het snelste is die wint), een categorie voor de langzamere rijders, die beoordeeld wordt op navigeren, en een categorie voor de toeristen. (Deze laatste zie ik persoonlijk overigens niet graag in 'le dakar' terug)
- verschillende routes voor de professionale en amateurs.

Aanpassen van de start tijden lijkt me overigens lastiger. De laatste starters maken er waarschijnlijk altijd nachtwerk van, en dat is ook niet wenselijk lijkt me.

Maar zelfs al zou je zaken splitsen, het gevaar blijft. Het kan je ook in nederland op dat leuke zandpad gebeuren. Een eenvoudig kuiltje, een zwiep naar de zijkant, en een boom zijn genoeg........ alleen komt dat niet in de wereld pers.....

Als deelnemer weet je waaraan je begint.

Om terug te komen op dit specifieke geval, is het zeer triest dat hij niet sneller gevonden is. Is natuurlijk nog de vraag of hij het dan wel gered had.

Overigens zijn dit soort berichten niet bevorderlijk voor de gemoedsrust van het thuis front als ik dalijk in welke rally dan ook deel neem.....

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: 1e dodelijke slachtoffer van de rally
« Reactie #21 Gepost op: 13-01-2009, 17:42 »
Het blijft altijd vervelend om te horen als er een dodelijk slachtoffer valt, of dat nu komt doordat hij gecrashed is, aangereden is, of door een hartinfarct of ander lichamelijk falen.

Maar, bij deelname aan een professioneel evenement als 'le dakar', moet je jezelf af vragen waar je het voor doet. Wil je mee strijden en je daadwerkelijk meten met de besten, dan wordt je waarschijnlijk betaald, en is het een 'job'. (Misschien geen full-time en brood-winnende job, maar dan is het gewoon werk !) en dan heb je een bepaald 'beroeps risico'.

Wil je mee doen voor de kick, het avontuur, of gewoon voor de fun, dan zou een rally als 'le dakar' niet mijn eerste keuze zijn.

Mijns inziens zijn er diverse opties voor de organisatie om deelnemers (professionals en amateurs) alles te bieden wat ze kunnen :

- Kijk bv. naar de lybia desert challange. Een categorie voor de rally.... (gassen met die handel, en wie het snelste is die wint), een categorie voor de langzamere rijders, die beoordeeld wordt op navigeren, en een categorie voor de toeristen. (Deze laatste zie ik persoonlijk overigens niet graag in 'le dakar' terug)
- verschillende routes voor de professionale en amateurs.

Aanpassen van de start tijden lijkt me overigens lastiger. De laatste starters maken er waarschijnlijk altijd nachtwerk van, en dat is ook niet wenselijk lijkt me.

Maar zelfs al zou je zaken splitsen, het gevaar blijft. Het kan je ook in nederland op dat leuke zandpad gebeuren. Een eenvoudig kuiltje, een zwiep naar de zijkant, en een boom zijn genoeg........ alleen komt dat niet in de wereld pers.....

Als deelnemer weet je waaraan je begint.

Om terug te komen op dit specifieke geval, is het zeer triest dat hij niet sneller gevonden is. Is natuurlijk nog de vraag of hij het dan wel gered had.


 :stupid:
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: 1e dodelijke slachtoffer van de rally
« Reactie #22 Gepost op: 13-01-2009, 22:00 »


- Kijk bv. naar de lybia desert challange. Een categorie voor de rally.... (gassen met die handel, en wie het snelste is die wint), een categorie voor de langzamere rijders, die beoordeeld wordt op navigeren, en een categorie voor de toeristen. (Deze laatste zie ik persoonlijk overigens niet graag in 'le dakar' terug)
- verschillende routes voor de professionale en amateurs.



Als deelnemer weet je waaraan je begint.

Om terug te komen op dit specifieke geval, is het zeer triest dat hij niet sneller gevonden is. Is natuurlijk nog de vraag of hij het dan wel gered had.

Overigens zijn dit soort berichten niet bevorderlijk voor de gemoedsrust van het thuis front als ik dalijk in welke rally dan ook deel neem.....

Ik heb aan de Libya desert challenge meegedaan afgelopen maart, ik kwam ook stil te staan in de middle of knowwhere. Ik denk, ik bel ff met de sateliettelefoon naar de organisatie...blijkt werkelijk NIEMAND z'n telefoon aan te hebben staan om batterijen te sparen....je zal maar iets aan je hart hebben ipv je motor En inderdaad als je de dakar wilt proeven in een minder commerciele omgeving is dit een prima alternatief. De toeristenklasse is leuk voor wat spielerij in de duinen maar niet echt aan te raden omdat je midden tussen de auto's met aso toeristen rijdt!.....aan de kant want ik ben groter in mijn blikken doos....De rally, en challenge klasse zijn perfect, en zoals Henk Knuiman en Henno van Bergeijk zeiden......zwaar in vergelijking met vorige Dakar's....zij reden de LDC 2008 als alternatief voor de afgelaste Daker 2008...erg leuke ervaring om eens met deze heren door de duinen te scheuren... ;)
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.