Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: offroadles geven, hoe en wat?  (gelezen 5178 keer)

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
offroadles geven, hoe en wat?
« Gepost op: 15-01-2009, 00:52 »
Een kennis van mij is een zeer ervaren (beroeps)motorrijder. Hij heeft echter nog nooit offroad gereden. Binnenkort gaat hij op zijn motor op vakantie naar noord Afrika. Het is dan weliswaar niet de bedoeling dat ze het woestijnzand in gaan, maar af en toe een gravel- of zandpad zal niet te vermijden zijn. In mijn enthousiasme heb ik aangeboden om hem wat les te geven en hem zodoende wat meer vertrouwd te maken met een onverharde ondergrond.
 
Het is (zeker de eerste lessen) niet de bedoeling dat hij op zijn eigen zware motor gaat oefenen, maar dat is geen probleem, ik heb wel een motor voor hem. Maar ik zit me suf te prakkizeren hoe ik het zal aanpakken, de lesinhoud dus. Wat zou er aan bod moeten komen? Waar zal ik mee beginnen? Wat moet hij zeker gedaan hebben/beheersen?
 
Heeft iemand enig idee?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #1 Gepost op: 15-01-2009, 01:17 »
Rustig aan.. staan nummer 1.. kin boven balhoofd.. kijken waar ie heen wil ipv van waar je niet heen wil ;)
Gas geven om er door/overheen te komen.. of de rem er op ;)
En mischien daar beginnen, zand pad op en de a-rem laten blokken tot bijna stilstand..
rem en en schakelpook op offroad laten stellen.. [gelijk aan voetsteun]
laten zien dat snelheid het wat makkelijker maakt.. bij 10km/h val je om en bij 60+ gaat het redelijk makkelijk..
 
Rustig voorijden, vertellen dat waar jij gas geeft hij dat ook moet doen en hem in je spiegel in de gaten houden..
een goede voorrijder laat zien hoe hard je moet gaan op de moeilijke stukken en wacht daarna op de snelle stukken ;)
 
Duidelijk maken dat ie het in z'n eigen tempo moet doen en afstand met houden op z'n voorijder en z'n achterrijder in de gaten moet houden..
 
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2587
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #2 Gepost op: 15-01-2009, 06:46 »
Bij henk seppenwoolde was het programma:

Afschuinen van de motor.
Korte bochten op zand (naar voren gaan zitten en afschuinen)
Lange bochten op zand
Hard remmen met achterrem en blokkeren
Hard optrekken en achterwiel spin
kleine opstakels
heuvels op en af
Staan op de motor

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #3 Gepost op: 15-01-2009, 07:38 »
Backflip, tablejump.. ;D
Zonder gekheid, iemand die al 20 jaar asfalt rijdt heeft in zijn systeem geprogrammeerd dat er niks mag slippen. Dat moet er dus eerst uit.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #4 Gepost op: 15-01-2009, 07:51 »
Vooral laten wennen aan de bewegingen onder z'n kont.

Ik heb een paar keer de BAT gegeven (Basis Alload Transalpclup of zo) en daar begonnen we heel simpel. Probeer eerst maar eens met een spinnend achterwiel in los zand weg te rijden en voel wat er gebeurt. Let op: zittend..... daarna remmen met blokkerend achterwiel, allebei staand na eerst een aar rondjes staand te hebben gereden om aan de remmen te wennen. Dus vooral heel rustig opbouwen! Slalommen op onverhard, bergje op/af, bochten alles kan als je het maar heel rustig opbouwd.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 267
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #5 Gepost op: 15-01-2009, 08:08 »
Of nog een dagje plannen samen met Jos van de Cross. ;) In het mooie Terwolde...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #6 Gepost op: 15-01-2009, 10:06 »
Zoals al gezegd, rustig aan beginnen. Je ziet zelf wel hoe snel hij het op pikt als beroeps rijder.

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #7 Gepost op: 15-01-2009, 10:07 »
Zeg Bolski, als jij er nou even goed over nadenkt, kun je tijdens de Tenere TransTwenteRally voor beginners mooi je lesmateriaal uitproberen..... neem je maat ook mee.
 
Heb me trouwens aangemeld voor een dagje Seppenwoolde, ergens in April.

HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2587
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #8 Gepost op: 15-01-2009, 11:25 »
Ik heb overigens van verschillende mensen les gehad en ze vertellen allemaal net iets anders. De 1 zegt staan met je bovenlichaam naar voren, de andere weer iets naar achter. De basis komt redelijk overeen maar toch zijn er verschillen. Het gaat er ook om je comfortabel en zeker te voelen. 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #9 Gepost op: 15-01-2009, 13:18 »
Vorig jaar in Tunesie waren 2 jongens die nog nooit off-road hadden gereden, maar wel op het circuit. Ik heb nooit het idee gehad dat ze aan het knoeien waren, dus ik zou zeggen ... Aangezien deze kennis een ervaren motorrijder is zou ik zeggen; neem hem mee naar een roadbook/GPS allroadritje en al doende leert men.
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #10 Gepost op: 15-01-2009, 13:37 »
Ik heb overigens van verschillende mensen les gehad en ze vertellen allemaal net iets anders. De 1 zegt staan met je bovenlichaam naar voren, de andere weer iets naar achter. De basis komt redelijk overeen maar toch zijn er verschillen. Het gaat er ook om je comfortabel en zeker te voelen. 
Ken dat...., maar alles is ook afhankelijk van gewicht van je brommer, en aard van het terrein.
Wat voor een AfricaTwin noodzaak is in mul zand, is voor een KTM 5nogwat helemaal niet van toepassing.

Uiteindelijk komt het neer op ervaring.

Het gaat er met name om dat iemand ervaart hoe het is. En dat zal hij/zei sneller doen als iemand kijkt en wat basis principes uit legt. Verder zal ieder voor zich, en zijn eigen brommer moeten bepalen wat onder welke omstandigheid de beste/makkelijkste methode is.
Je kunt daarbij alleen aangeven hou jij het het prettigste vindt.

Kijk ook maar eens naar de dakar rijders. Je ziet toch wel verschillen in rijtechniek, maar ze komen allemaal er doorheen......

Een hele tijd geleden ook iemand op een offroad motor geplaatst die alleen wat race ervaring had, en die reed erop weg alsof hij het al jaren deed. Alleen voelt het voor die persoon op dat moment niet zo, omdat hij zelf die offroad ervaring nog niet heeft.

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #11 Gepost op: 15-01-2009, 14:22 »
Ik heb overigens van verschillende mensen les gehad en ze vertellen allemaal net iets anders. De 1 zegt staan met je bovenlichaam naar voren, de andere weer iets naar achter. De basis komt redelijk overeen maar toch zijn er verschillen. Het gaat er ook om je comfortabel en zeker te voelen. 
:stupid:  Helemaal mee eens, instructeurs blijven mensen. Ik ga voor m'n gevoel met meer vertrouwen staant door de bocht dan zittend. Heel appart... :confused:
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #12 Gepost op: 15-01-2009, 15:01 »
Bedankt voor de reacties tot zo ver.

Zijn er nog meelezers hier met een allroad, of in ieder geval een zware machine? Die zou ik wel eens willen vragen wat zij het moeilijkst vonden toen ze voor het eerst op onverhard reden.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #13 Gepost op: 15-01-2009, 15:42 »
Langzame stukken

Offline member

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2587
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #14 Gepost op: 15-01-2009, 15:54 »
Voor mij was dat de goede houding vinden en vertrouwen. De rest komt daarna wel. Weten dat je achterwiel best mag uitbreken en dat je best hard kan remmen vergroten je vertrouwen.