Zo, vandaag in Rutten op de Track gereden dus hierbij even een eerste rijindruk. Het was de vuurdoop voor de Track offroad, dus het was een echte shake-down test! En alles is er aan blijven hangen! Hoe zou de balans zijn? en de vering? en hoe zou de CVT zich houden? Erik reed de eerste rondjes toen de baan nog nat was van het sproeien. Daarna mocht ik en de eerste rondjes waren zeer onwennig want ik heb niet veel ervaring met zware fietsen off-road. En natuurlijk ook aan de Track wennen. En proberen niet te vallen! Ik wilde beslist niet de val-primeur met de Track opstrijken.... De voetrem zit nog een beetje laag voor staand rijden. Dus dat was het eerste rondje nog een beetje zoeken. De vering is bekend WP spul en het werkt echt goed. Beter (afgesteld?) als op mijn eigen 950 Adventure in ieder geval. Wat direct opvalt is het gemak van de CVT. Een klein beetje gas erop houden in de bochten zorgt ervoor dat de motor blijft trekken. Na de bocht meer gas en met een ongelooflijk gemak versnelt de motor. Fluitend (letterlijk van de turbo) de bocht uit! Ik was in de blubberige plekken nog een beetje bang om gas te geven maar dat ging later beter. Uiteindelijk heb ik iets van 3 sessies gereden en de laatste had ik echt vol vertrouwen in de motor. Voor mijn gevoel zat ik echt lekker te crossen. Lekker voor op de tank kruipen, flink in de voorrem, beentje uitsteken en hem de bocht in prikken. De motor heeft totaal niet de neiging om de bocht uit te lopen maar volgt perfect waar je heen wilt. Het koppel is snel aanwezig en je kunt de achterkant heel gecontroleerd uit laten breken. Op sommige bulten heb ik echt geprobeerd om hem los te krijgen en ook dat ging goed. De CVT doet in ieder geval geen gekke dingen als het achterwiel los komt. De vering pakt alles mooi maar het blijft natuurlijk wel 200 kg... Dat gewicht is niet nadrukkelijk aanwezig. Omdat de motor in lengte richting ligt wil hij makkelijk van richting veranderen. Er zit een prachtige balans in de motor. Tjonge wat heb ik er heerlijk mee gereden. Ik ben in ieder geval overtuigd van de offroad eigenschappen en ben er zeker van dat het een hele fijne motor zal zijn voor roadboekritten. Aan de grijns op Erik's gezicht te zien was hij ook blij. (dat ik hem heel gehouden heb....
) O ja, door de CVT kun je hem absoluut niet doodremmen voor de bocht! en de achterkant klappert ook niet wat je wel hebt bij geschakelde fietsen als je te snel terug schakelt. En ook de klapperende ketting ontbreekt. En hij kan nooit afslaan omdat je hem een versnelling te hoog rijdt. En je hebt nooit vermogen te kort omdat je in de verkeerde versnelling rijdt. Allemaal voordelen die het rijden op een zware fiets extra makkelijk maken. Persoonlijk zou ik nog wel de achterrem links aan het stuur willen hebben. Dan kun je je helemaal concentreren op goed op de motor staan en sturen. Je kunt dan in rechterbochten ook gewoon lekker je been naar voren uitgestrekt houden. Erik, bedankt voor het vertrouwen!