Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Garmin laat gebruikers kaartupdates afkopen  (gelezen 1234 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Garmin laat gebruikers kaartupdates afkopen
« Gepost op: 16-01-2009, 22:06 »
Navigatiefabrikant Garmin komt volgende maand met een nieuwe abonnementsvorm. Gebruikers kunnen hiermee hun navigatiesysteem een aantal keer per jaar voorzien van nieuwe kaartupdates en poi's. Het abonnement kent echter wel enkele beperkingen.

Het nieuwe abonnement, genaamd nüMaps Lifetime, kost eenmalig 120 euro voor het Europese wegennet. Hiermee kan een Garmin nüvi of Garmin zūmo maximaal vier keer per jaar van de nieuwste kaartupdates worden voorzien. Het abonnement dient online te worden geactiveerd. Kopers krijgen bij de aanschaf een code die online moet worden ingevoerd om het abonnement te ontsluiten. Gebruikers die geen abonnement willen, behouden de mogelijkheid om een losse kaartupdate te kopen. Garmin lijkt dit met een prijskaartje van 80 euro echter te willen ontmoedigen.

“Het wegennet van Nederland en heel Europa wordt ieder jaar uitgebreid met vele kilometers nieuwe wegen", aldus Remco Flikweert, commercieel manager van Garmin Nederland. "Ook worden bestaande wegen gewijzigd. Bijvoorbeeld rotondes die worden heringericht tot kruispunten of straten waar eenrichtingsverkeer wordt ingesteld." Volgens de fabrikant zorgt het nieuwe abonnement ervoor dat mensen geen verouderde kaarten meer hebben. Naast de kaartupdates, die Garmin betrekt bij Navteq, worden ook nieuwe points of interest geleverd. Abonnees kunnen per mail worden geïnformeerd als er een nieuwe update beschikbaar is.

Hoewel Garmin stelt dat het abonnement geldig is gedurende de levensduur van het apparaat waarvoor het is aangeschaft, blijkt het abonnement niet overdraagbaar. Ook meldt Garmin expliciet dat het abonnement alleen geldt 'zolang Garmin updates aanbiedt voor het specifieke nüvi- of zümo-model en zolang er updates beschikbaar zijn van de kaartleverancier'.

Garmin treeft hiermee in de voetsporen van onder meer TomTom, dat al langer een abonnement aanbiedt om nieuwe kaartupdates te krijgen. Deze fabrikant rekent echter een vast bedrag van 9,95 euro per kwartaal. Een losse kaartupdate kost bij TomTom net geen vijftig euro.


Hmmmmmm, gaat de Mousemethode ook voor de update's werken  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Garmin laat gebruikers kaartupdates afkopen
« Reactie #1 Gepost op: 16-01-2009, 22:21 »

Hmmmmmm, gaat de Mousemethode ook voor de update's werken  :-X

Ik ben bij Waypoint laatst een dure Nüvi wezen kopen met mijn pa. Of we zelf de GPS even wilden updaten naar versie 9?

Nou nee, we kopen 'm toch nieuw in de winkel en dan willen we geen gejojo met gele briefjes of niet werkende downloads. Doet u dat dan maar even.

Aandachtspunten:
1. Benelux bestaat niet meer, het is heel Europa of niets
2. Downloadfile wordt gestart middels een kleine webinstaller, die jou om een key vraagt
3. Geef je de juiste key, dan checkt hij via USB of dat klopt met de gekoppelde GPS
4. Dan gaat hij een heel groot .EXE-bestand downloaden naar G:, die na download automatisch uitgepakt wordt en geïnstalleerd wordt.

Helaas, hier lijkt Jet niet tegen bestand te zijn.

Dit lijkt ook het einde van toestellen in een andere regio kopen en dan even updaten met een lokale kaartset en een lokale code.

Ik denk dat het tijd wordt om uit te gaan kijken naar een ander merk GPS!

Wie weet er een leuk en sympathiek alternatief?



Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Garmin laat gebruikers kaartupdates afkopen
« Reactie #2 Gepost op: 17-01-2009, 07:02 »
gelukkig blijft de jaarlijkse update eek gewiin beschikbaar. Ik heb hier ook een Nuvi, en daars staa nu ook de topt spanke, nl, wanderlust etc gewoon op, met gekraakte code. De Nuvi kan ke trouwens binnen 60 dagen na aanschaf gratis updaten naar het nieuwste kaartmateriaal

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Garmin laat gebruikers kaartupdates afkopen
« Reactie #3 Gepost op: 17-01-2009, 07:34 »
Denk je een solide motor navi te hebben, begint de software op dat fijne (not) M.soft te lijken. Die van mij is af en toe behoorlijk van het padje.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Garmin laat gebruikers kaartupdates afkopen
« Reactie #4 Gepost op: 17-01-2009, 09:57 »
Gelukkig blijft de jaarlijkse update ook gewoon beschikbaar. Ik heb hier ook een Nuvi, en daar staat nu ook de topo spanke, nl, wanderlust etc gewoon op, met gekraakte code. De Nuvi kan je trouwens binnen 60 dagen na aanschaf gratis updaten naar het nieuwste kaartmateriaal

Ja Ferd,

Maar zelfs al had je een gekraakte code en het bijbehorende kaartmateriaal, het is straks afgelopen, helaas...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1597
Re: Garmin laat gebruikers kaartupdates afkopen
« Reactie #5 Gepost op: 17-01-2009, 10:39 »
Eerst maar eens doorrijden met het huidige materiaal.In de winkel werd sowieso bij gewoon gebruik geadviseerd maximaal 1x per twee jaar te updaten.En nu ineens 4x per jaar? Ik gebruik 2007 (V7?) en nog nooit verdwaald.

En wie wil er nou bevriend zijn met mensen in een nieuwe Vinexwijk?
Marcel

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 141
Re: Garmin laat gebruikers kaartupdates afkopen
« Reactie #6 Gepost op: 17-01-2009, 12:15 »
Eerst maar eens doorrijden met het huidige materiaal.In de winkel werd sowieso bij gewoon gebruik geadviseerd maximaal 1x per twee jaar te updaten.En nu ineens 4x per jaar? Ik gebruik 2007 (V7?) en nog nooit verdwaald.

En wie wil er nou bevriend zijn met mensen in een nieuwe Vinexwijk?

Daar wil je met je allroad toch niet komen, ja of het moet een Vinexwijk in aanleg zijn ;)