Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Welke motor meenemen naar de OER, HULP gevraagd  (gelezen 6362 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 57
Welke motor meenemen naar de OER, HULP gevraagd
« Gepost op: 17-01-2009, 17:11 »
Ingeschreven voor de OER met mijn Tractor (BMW 1200 gs/adv) maar omdat ik toch van vele hoor dat het eigenlijk niet haalbaar is of heel zwaar of de helft niet kunnen rijden ben ik eens gaan kijken naar een andere machine.

Heb mijn oog laten vallen op een KTM 625 SXC en een 525 EXC (volgens mij een omgebouwde SX) Yamaha TTR 600E (moeilijk te vinden) wil het liefst onder de 3500 blijven zodat ik ook de OER nog kan betalen. De KTM zou ik dan wel voorzien van een 18 liter tank.

Wie heeft er een zinnig antwoord ook als het is, gewoon met de BMW gaan. Wie heeft er een beter idee qua motor.

Het is wel zo dat als ik er een bij koop ik daar dan wel OTR ritjes mee wil gaan doen iets wat me met de tractor niet lukt.

Mijn niveau is  geen beginner meer.......

bedankt alvast voor jullie meedenk vermogen

Robert

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Welke motor meenemen naar de OER, HULP gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 17-01-2009, 17:38 »
ik heb nog een pas gereviseerde Yamaha TT 600 R in de aanbieding 
al je intresse hebt housm@telfort.nl
Dirty Peet van het GS forum

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Welke motor meenemen naar de OER, HULP gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 17-01-2009, 17:58 »
Ik heb nog een pas gereviseerde KTM 640 Adventure met extra set wielen en wat klein spul.
Over de prijs zullen we even moeten praten vrees ik. Kort geleden ook een nieuwe rallykist gekocht bij de Hornbach die ik niet direct nodig heb. Laat maar iets weten?
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 57
Re: Welke motor meenemen naar de OER, HULP gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 17-01-2009, 18:06 »
Dat klinkt goed,  Peet heb je een PB gestuurd.

Erik liggen we met de bedragen heel ver van elkaar?  als dat meevalt dan wil ik wel wat extra info ontvangen over je motor BJ, KM, misschien een foto.

robert.post3@gmail.com



Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Welke motor meenemen naar de OER, HULP gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 17-01-2009, 18:47 »
Denk dat je met een lichtere motor (zeg tot 160 kg.) meer plezier hebt dan een dikke GS, maar misschien is een echte enduro weer te licht. Mocht je hierna nog meer rallyes gaan rijden is het handig om een KTM te nemen omdat 80% daarop rijdt: is makkelijker met onderdelen.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Welke motor meenemen naar de OER, HULP gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 17-01-2009, 19:22 »
Je hebt E-post.  ;)
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 57
Re: Welke motor meenemen naar de OER, HULP gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 17-01-2009, 22:01 »
Erik heb je mail ontvangen

Post Merge: 18-01-2009, 00:21
Denk dat je met een lichtere motor (zeg tot 160 kg.) meer plezier hebt dan een dikke GS, maar misschien is een echte enduro weer te licht. Mocht je hierna nog meer rallyes gaan rijden is het handig om een KTM te nemen omdat 80% daarop rijdt: is makkelijker met onderdelen.

dus een 525 exc is te licht en een 625 scx is dan een betere keus?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: Welke motor meenemen naar de OER, HULP gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: 18-01-2009, 10:19 »
Dat werd mij vorig jaar ook verteld en daarom ben ik vorig jaar op mijn 640 gegaan. Deze heb ik inmiddels ingeruild voor een 530. Dit jaar ga ik t daarmee proberen, omdat ik vorig jaar heb gezien dat het met een 530 ook prima gaat! 8)
En als je OTR dagen mee wilt gaan doen, kun je ook beter een wat lichtere fiets nemen.
succes met je keuze ;)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 96
Re: Welke motor meenemen naar de OER, HULP gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: 18-01-2009, 10:47 »
ga eens proefrijden en vraag je af of je op die motor 250 á 300 km wilt rijden op een dag.
Veel echte enduro's trillen nogal sterk en dat is dus erg vermoeiend.....en helaas de perfecte motor bestaat niet
(nou ja als mijn xr650 een e-startertje had.....  :-X  )

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Welke motor meenemen naar de OER, HULP gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: 18-01-2009, 11:14 »
dus een 525 exc is te licht en een 625 scx is dan een betere keus?

Dat licht eraan wat je er nog meer mee wilt doen. Ik zie veel mensen op 525's rijden tijdens rallye's, dus dat zal heus wel gaan. Zie ze ook op 400 en soms zelf 250, maar die laatste categorie hebben het errug zwaar op lange verbindingsstukken omdat het motorblok daar eigenlijk wat minder geschikt voor is.
Beide motoren zijn goed. 625 is wat meer allround en wat comfortabeler dan een 525. In echt zwaar terrein krijg je het er moeilijk mee vanwege het gewicht. Andersom geldt dat voor de 525.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Welke motor meenemen naar de OER, HULP gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 18-01-2009, 11:58 »
Lichte 1cyl of zware 1 cyl doen het allebei goed in de OER, het is zo gevarieerd, dat op het ene stuk de ene motor wat beter is en op een ander stuk de andere....
 
Voor een OTR is in eerste instantie hoe lichter hoe beter en heb je niet veel aan dat extra vermogen. Ik heb afgelopen jaar de OTR van Handel wel met mijn Xchallange gedaan en dat ging buiten verwachting goed, maar ligt ook een beetje aan de weersomstandigheden. Als je dat soort terreinen nog onder de knie moet krijgen zou een 400 of 525 misschien aan te raden zijn...
 
Als ik voor een budget van 3500 euro even snel op marktplaats kijk zou ik de andere lichtere enduro´s ook bekijken, want voor dat geld heb je een praktisch nieuwe DRZ400 (2005, 1000km, vraagprijs 3750) , die doen het al 2 jaar heel goed in de OER en zijn ook een prima keus voor OTR ritjes en zijn daarnaast lekker betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk.
Er staat ook nog een nette WRF400, ken ze persoonlijk niet, maar moeten ook prima enduro´s zijn.
Onder de EXC´s moet je iets harder zoeken om ze voor dat geld in een nette, niet te oude staat te vinden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1820
Re: Welke motor meenemen naar de OER, HULP gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: 18-01-2009, 12:12 »
ik volg dit met interesse omdat ik ook al maanden met twijfel loop welke motor te kopen of toch zoals nu met de Africa twin te rijden. Ik kwam ook steeds bij de 640 uit vanwege betrouwbaar naar men zegt en makkelijk onderdelen.

Ik begreep alleen dat meerder mensen op een AT de OER hebben gereden dus blijft mijn AT voorlopig. We wilden in 2010 die kant op dus misschien staat er dan wel een gebruikte dakar fiets in de schuur  :D je weet het niet waar je tegenaan loopt.
Citaat
ngeschreven voor de OER met mijn Tractor (BMW 1200 gs/adv) maar omdat ik toch van vele hoor dat het eigenlijk niet haalbaar is of heel zwaar of de helft niet kunnen rijden ben ik eens gaan kijken naar een andere machine.
voor jouw info de twin weegt 230 kg eerlijk verdeeld over de wielen na weging op mijn weegschaal.

succes met je zoektocht/keuze.

frank

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 57
Re: Welke motor meenemen naar de OER, HULP gevraagd
« Reactie #12 Gepost op: 18-01-2009, 16:25 »
goede reacties en tips, dankdank

proefrijden ga ik binnenkort maar eens aan beginnen en er is voor dat bedrag inderdaad wat anders ook te vinden (640 kom ik weinig tegen) en ik neig wel naar een motor met elektrisch knopje.

Frank, 230 kg eerlijk verdeeld dat klinkt bijna als de motor die ik al heb met een laag zwaartepunt ben nu bezig om te kijken wat er allemaal af kan om onder de 235 kg te komen, je maakt me weer aan het twijfelen (voor 3000 koop ik een heleboel andere spullen veren road book etc.of sparen :-\)

Dat de perfecte machine niet bestaat is duidelijk en er is vast voor elke machine/merk iets te zeggen....

hopelijk nog wat ideeën van jullie te horen


Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Welke motor meenemen naar de OER, HULP gevraagd
« Reactie #13 Gepost op: 18-01-2009, 17:28 »
En een goedkope Honda XR600? Die koop je voor (in nette staat) +/- €1200-1500,-. Ook zeer betrouwbaar, veel onderdelen voor te krijgen (vele jaren gemaakt, vele jaren dezelfde onderdelen gebruikt). Helaas alleen geen 'knopje'. Dat heeft de XR650L weer wel, maar die vindt je zeer weinig (niet in NL geleverd officieel).
 
Mijn doel is om in 2010 met de OER mee te doen en heb een XR600 '94 daarvoor aangeschaft.
Wanneer je daar een keertje op proef wilt rijden, mag dat uiteraard.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Welke motor meenemen naar de OER, HULP gevraagd
« Reactie #14 Gepost op: 18-01-2009, 19:33 »
Een 6xx cc lijkt mij de beste keuze.
Of het nu een Kawa, een Suz, een BMW, een Yamaha, een Honda of een KTM is.
Als ik alleen voor de OER een motor mocht kiezen dan werd het een KTM690.
En dan zou ik er geen kuipje enz. op monteren.

Vorig jaar op de 640 Adventure alleen maar gedacht dat ik een perfecte motor had voor de OER.
En volgens mij dacht iedereen dat ook van z'n eigen motor ;-)
Op de crossbaan had ik graag een iets lichtere gehad, en in toen ik verdwaald was in een rottig bos eigenlijk ook.

Heb een paar keer van mensen gehoord dat ze graag iets lichters hadden gehad. Heb eigenlijk niet gehoord dat mensen liever een zwaardere hadden gehad.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt