Ik begon mijn motorcarriere met een Kawa ZZR600:
Daar kun je mee allroad rijden. Echt geweldig gaat het er echter niet mee. En het ding had nog wel een paar nadelen meer.
Dus toen er een financieel meevallertje op mijn pad kwam ben ik eens wezen zoeken naar een motor waarmee je met 140 over een drempel kunt scheuren, een bospad kunt pakken, die goedkoop in onderhoud is, voorzien van ABS, en 2e hands betaalbaar (zo groot was de financiele meevaller nou ook weer niet..).
Resultaat: een BMW R1100GS.
Die heb ik nog steeds, en heel lang hoef ik niet meer voordat ik een ton op de teller bijgezet heb.
De GS is een probleemloos en universeel ding. Gooi er op tijd benzine en olie in, vervang de slijtagedelen, en het is raken-lopen. In de winter, in de zomer, met een paar honderd kilo achterop, of hangend in de bocht op een dijkweggetje. De enige bijzondere kostenpost in al die tijd is een kapotte versnellingsbak geweest.
Maarja, wil je er leuk allroad mee rijden, dan is een extra setje wielen toch wel prettig. En dan nog zit je met het probleem dat als je je motor in het weekend stuk rijd dat je maandag een probleem hebt.
Het duurde niet lang voordat ik erachter kwam dat een setje Japanse noppenwielen met motor er nog aan vast ongeveer even duur is als een setje noppenwielen voor de GS.
Tijd dus om met iemand anders de ZZR, die toch stond te verstoffen in een loods onder een hoes, te ruilen voor een XL600R plus nog wat kleingeld. Hij blij, ik blij.
Geweldig veel lol gehad met dat apparaat. Veel ellende door een niet goed werkende oliepomp ook. Gelukkig liep er ergens nog een Zot rond die het zieke beestje liefdevol beter gemaakt heeft.
Toen kwam ik een advertentie hier op het forum tegen van StevenD. Het betrof een groene gifkikker genaamd Kawa KLX650R voor een acceptabel prijsje. Ik vond het een gaaf ding, dus naar het hoge noorden getreind, en de KLX meegenomen voor de vraagprijs.
Wederom niet zoveel geluk met die motor, technisch gezien dan. Cylinder in puin, lager in het blok in puin, blok vol vloeibare pakking. Achja, zo leert een mens sleutelen en z'n eigen problemen oplossen, wat ook geen onaardig tijdverdrijf is.
Een paar keer heb ik overwogen om GS en KLX de deur uit te doen, en een simpel wegmotortje (a-la CB500/NTV/ER5/etc.) plus wat recenter baggerbrikje ervoor in de plaats te zetten.
Maarja, die GS draait probleemloos z'n kilometers op asfalt, de KLX kent geen geheimen meer voor me plus dat ik nog steeds verliefd ben op 'm, en ik heb toch geen geld.
KLX en GS mogen dus nog effe blijven