Een XT 660 Z Ténéré
Beetje uitleg hoe ik tot die keuze gekomen ben: Ik zocht een motor waarmee ik naar Kaapstad kon rijden, de keuze is dan een beetje beperkt.
Tweedehands? Ik ben niet direct een technisch wonder en een motor gaan kopen met alleen emoties als leidraad is niet echt een goed idee, ik had de ervaring al met een Super Ténéré , emoties te over maar rijden? Ho maar!
Dan een nieuwe! Welke? BMW met de kleine en de grote GS, waarvan de grote al direct afvalt wegens te dik. Die ervaring heb ik met The Bitch, zo heet de Super Ténéré, ook een dikke madam en te zwaar is niet leuk om offroad te rijden.
KTM 990 Adventure in alle vormen. Veel vermogen en duur, maar kom, daar kunnen we ons nog overzetten maar is dat nodig? Ik heb mijn Tiger 1050, en de KTM op straat is niet wat de Tiger is op straat, zeker niet als aan de KTM er de nodige aanpassingen gebeurd zijn om die nog beter naast de weg te laten rijden en de Tiger aangepast is om op de weg nog beter te presteren.
KTM 690 Adventure, bestaat (nog) niet. Zal waarschijnlijk wel ok zijn, maar ja, die bestaat nog niet en als die op de markt komt zal er ook wel een stevig prijskaartje aanhangen, ala F800GS.
Yamaha XT660Z Tenere, veel plastiek, ja, ik werd er niet wild van. Daarenboven had ik ooit gereden met een Aprillia Pegaso, die hetzelfde blok heeft als de Yamaha. Een van de weinige motorfietsen waar ik op gereden heb die geen, maar dan ook totaal geen emoties teweeg bracht. Ja, misschien wel, verveling valt ook onder de categorie emoties.
En toen kwam er een toerke met vrienden naar de Ardennen. Een van hen reed met een 600GS Dakar. Als ik zag wat die uit zijne Beemer haalt? Is wel werken maar het komt er toch maar uit. Ik denk dat ik toen een beetje het licht gezien had. Al die pks zijn niet echt nodig om toch een stevige portie fun uit een motor te halen.
Ben dan nog een keertje gaan rondkijken en kwam terug op de Yamaha, beetje gaan lezen, ha, andere injectie dan op de Pegaso, zou hem een pak vinniger maken. Stadaard heel erg geschikt om offroad te rijden, … Eens naar den Dealer rijden…
En toen stond hij daar! In het blauw, met zwarte blokjes… De Rudy! Ik had hem direct herkend, dat ging hem worden.
Beetje nadenken, wat geld tellen, nog juist genoeg over om nog eten te kunnen kopen voor de rest van de maand, misschien toch eens een testritje maken met de F800GS? Een bezoekje gebracht aan de gs-winkel. Daar werd ik vriendelijk ontvangen door de gs-meneer. Volgens mij is GS in de eerste plaats de afkorting van Gladde Salespraatjes. Testritje afgesproken, waarvoor ik een waarborg van 20 lappen moest betalen, krijg die terug als ik na de testrit langs de GS-verkoper passeer.
Gewoon op de GS gaan zitten kon wel zonder een waarborg te betalen. Is wel een beetje klein voor mijn volle 2 meter. Ja meneer, een hoger zadel zal wel nodig zijn. Ringtingting, kassa!, Voor Afrika zal je wel voldoende valbescherming moeten voorzien. Ringtingting, kassa! Toch maar een afspraak gemaakt om de volgende week een testrtje te gaan maken.
Twee dagen later ben ik echter teruggereden naar de Yamieyamie dealer. De Rudy stond er nog altijd te blinken. Ik er terug gaan opzitten. Hoger zadel? Niet echt nodig. Valbescherming? Standaard! Prijs? Een dikke 3000 euro goedkoper. De enige reden waarvoor ik alsnog voor de GS zou gaan is het extra vermogen dat uit de 2 cilinder komt maar fuck peekaas! Om over de baan te sjeezen is er mijn Tiger 1050. De testrit met de GS is er niet van gekomen, mocht wel mijn waarborg terug gaan opalen bij het GS-team.
Ondertussen zijn we 6000 km en 3 maanden verder en ik ben nog steeds dolgelukkig met mijn Ténéré. Stuur is inmiddels verhoogd, gele Acerbis handbescherming geplaatst en Wilbers vering is besteld. Nu nog op zoek naar een aangepast hoger en breder zadel en een Afrika-proof koffersetje. Kaapstad, here I come!
Post Merge: 13-08-2009, 18:17
Oh ja, nog een fotootje van de Rudy