Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: welke all/off road wil je nog eens rijden?  (gelezen 3915 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1079
welke all/off road wil je nog eens rijden?
« Gepost op: 28-01-2009, 15:56 »
In navolging van het topic Welke allroad rij je nu? http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=6346.0

Ik ben wel nieuwsgierig wat voor wensen er allemaal rond gaan.

Ik zelf zou wel eens een HP2 willen rijden ter vergelijking van m'n huidige motor.
De nieuwe husqvarna 510 lijkt me ook wel een leuk speel dingetje
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: welke all/off road wil je nog eens rijden?
« Reactie #1 Gepost op: 28-01-2009, 16:15 »
De nieuwe Tenere en een KLX300 (vraag maar niks), een BMW F800GS, een LC8 en een WR250R.
 
Misschien eens een allroad speeddate evenement organiseren
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: welke all/off road wil je nog eens rijden?
« Reactie #2 Gepost op: 28-01-2009, 16:21 »
ik zou wel eens zo'n ktm 300 2-takt willen voelen
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: welke all/off road wil je nog eens rijden?
« Reactie #3 Gepost op: 28-01-2009, 16:26 »
Husaberg FE570
690R
Trackdiesel op het strand...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 481
Re: welke all/off road wil je nog eens rijden?
« Reactie #4 Gepost op: 28-01-2009, 16:35 »
Wat ik wel eens zou willen rijden zijn de:

------KTM 690 Adventure
en de:
 
------Triumph 675 Tiger (mits meer offroad gericht dan de 1050 Tiger)

Ben benieuwd welke er het eerst is...............

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: welke all/off road wil je nog eens rijden?
« Reactie #5 Gepost op: 28-01-2009, 16:48 »
De ktm 950 dakar (waarop meoni verongelukt is)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: welke all/off road wil je nog eens rijden?
« Reactie #6 Gepost op: 28-01-2009, 17:01 »
De KTM 690 Rally...  :D
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • No_Postmerge
  • *
  • Berichten: 118
Re: welke all/off road wil je nog eens rijden?
« Reactie #7 Gepost op: 28-01-2009, 17:07 »
Mn ultieme droommotor, ooit komt ie er nog is....
 


 
 
GS1200SS-R1150GSA

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 45
Re: welke all/off road wil je nog eens rijden?
« Reactie #8 Gepost op: 28-01-2009, 17:11 »
Dit is ook een leuk gevonden topic @Mosseltje; sluit inderdaad mooi aan, bij mijn gestarte topic, die jij hierboven al aanhaalde.
 
Mocht geld geen belemmering zijn, dan zou ik een KTM 990 Adventure R willen proberen, en voor vervanging van mijn BMW K75, zou ik dan een BMW GSA1200 willen?
 
Uhhhh die motor van hierboven (zie foto), die BMW R100GS Dakar, staat ook hoog in mijn verlanglijst!!!

Dromen mag?!  ;D
 
Groet, Rinus

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: welke all/off road wil je nog eens rijden?
« Reactie #9 Gepost op: 28-01-2009, 18:20 »
Ik wil alles wel een keer rijden. Maar dan bedoel ik ook echt rijden, en geen proef ritje van een uurtje. Pas dan denk ik dat ik echt een keuze kan maken wat nu het beste kan bekoren, en daarbij komt dan vaak dat voor de verschillende omstandigheden de ene fiets weer net wat beter is dan de andere, en andersom. Uiteindelijk rijden we allemaal een voor ons meest acceptabele compromis.

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2587
Re: welke all/off road wil je nog eens rijden?
« Reactie #10 Gepost op: 28-01-2009, 19:03 »
Ik zou wel eens een ktm rally replica willen proberen. Vind ze supermooi maar ook erg benieuwd naar hoe die rijden

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
Re: welke all/off road wil je nog eens rijden?
« Reactie #11 Gepost op: 28-01-2009, 19:47 »
Ik zal de lijst niet te lang maken......
Elke motor wel minimaal 2 uur rijden op de ondergrond waar hij voor bedoeld is natuurlijk.

Yamaha WR250R
BMW G450X

MV Agusta F4 312RR 1078 (tis wel geen all/off road maar ik wil hem wel een keer rijden....)
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: welke all/off road wil je nog eens rijden?
« Reactie #12 Gepost op: 28-01-2009, 19:49 »
Ik zou wel eens een ktm rally replica willen proberen. Vind ze supermooi maar ook erg benieuwd naar hoe die rijden

Welke motorfiets zou jij nu eens willen testen vraagt Daan me een keer. Door mijn werk in een motorzaak is er eigenlijk niet één motor meer echt interessant, want je krijgt bijna alles wel een keer onder je kont. Wat overblijft zijn de speciale fabrieks fietsen. Als je dan met het offroad- en reisvirus besmet bent is er maar één motor waarvan ik al jaren droom:
De officiële fabrieks KTM Rally   
Een rally motor die zich allang bewezen heeft, maar nog nooit de DAKAR heeft kunnen winnen. Een opgeboord LC4 blok, 30 liter voortank, twee 7 liter achtertanks, WP extreem voorvork enz.. Elk jaar zie ik ze weer rijden op eurosport met die bakbeesten en krijg ik kippenvel. Een jaartje geleden heb ik met een KTM 640 adventure 3000 km. door Turkije gecrost en dat beviel redenlijk, het rijwiel gedeelte was erg goed maar de motor had met standaard uitlaat totaal geen fut en voor het betere ram werk was hij te zwaar. Nu was ik dit jaar weer eens bij Yoshimoto in Turkije en hadden ze andere dempers gemaakt. Plotseling ging de Adventure wel van zijn plek en was er echt lol met die motor te beleven (was, want ik geloof dat ie nu een beetje in puin ligt).   
Daan is ook een Dakar gek, dus hij overal achter een KTM Rally aan en het lukt hem, dankzij Brouwer en Pierre Karsmakers, er één voor een week testen te bemachtigen. Geen enkel Nederlandstalig motorblad heeft voor zover ik weet één van de motoren getest die de Dakar overleeft hebben en een motor die hem nog moet rijden durf je niet echt te testen uit angst, dat hij door jouw afrag werk, de geest geeft, tijdens een race die ongeveer 100.000 gulden per deelnemer kost.   
De KTM die ik ophaal bij Pierre is waarschijnlijk samen gesteld uit 3 of meer verschillende motorfietsen, want op de voorkant staat startnr. 6 Granada-Dakar 1999, op het blok en uitlaat staat nr. 5 en  op het stuur nr. 8. Verder heb ik niet gekeken, want ik had iets beters te doen.
Knallen met dat ding
Het kickstarten van de opgeboorde 620 (660 geworden) valt erg mee als je nog fris bent. Gewoon de bekende ééncilinder trap en hij loopt. Jefim geeft later zelfs een demonstratie klapstarten (met één bouwvakkers hand) aan zijn vriendin. De dikke pot loopt behoorlijk hoog stationair om hem in extreme situaties niet te snel af te laten slaan. Als je dan op straat weg rijdt vallen een paar dingen direct op. Een michelin desert is niet geschikt voor rode natte klinkers, een bibmousse voor stuurt voor geen meter op straat en je moet geen hoogtevrees hebben op deze rijdende torenflat. Hoe hoog de zithoogte precies is weet ik niet, maar met mijn 1.93 en uitschuif stelten kan ik net met beide voeten plat op de grond komen. Pas als de achterband op droog asfalt staat kan ik een beetje gevoel krijgen met het vermogen. Dat lijkt in eerste instantie erg tegen te vallen tot ik op de kilometer teller/tripmaster kijk. Door het windscherm, de lange gearing en het uitstekende tune werk rijdt de motor niet zo grof als ik verwachtte. De motor reageert heel soepel en voorspelbaar, met een goed bruikbare powerband. Door de extreem lange gearing voelt hij niet sterk, maar als je tijdens het accelereren bij 150 km/u nog een versnelling opschakelt is dat voor een één cilinder toch snel. Zeker als je weet dat hij in de tweede versnelling zonder koppeling zijn voorwiel hoog optilt.

Uiteraard moest ik de KTM op mijn werk komen showen (geen één van die pisnichten van collega’s durfden erop te rijden uit angst hem niet gekickstart te krijgen). Daar kijken we samen eens goed naar de hele motor. Wat de mannen die onbekend met KTM zijn op valt zijn de dikke spaken en de voorvork. De binnenpoten van een WP extreem voorvork zijn 50 mm dik! Ook de wiel as is ruim bemeten in vergelijking met een Japanse motorfiets. Dit soort dingen maken een motor veel stijver. Het speciaal  met suède beklede zadel voelt lekker hard aan en de benzine tanks zijn goed doordacht, met de bollingen zo laag mogelijk om het zwaartepunt laag te houden. De uitlaat (demper kan je het niet noemen) is super licht en laag gemonteerd, weer om het zwaartepunt laag te houden en plaats te creëren voor de rechter achter tank van 7 liter. Het stuur is met bussen 4 cm hoger geplaatst, zodat je in korte bochten wat meer been ruimte hebt (voet bij het voorwiel stijl) en makkelijker in het zand kan rijden. Op verhard kun je namelijk flink druk op de voorband zetten, maar in het mulle zand moet je voorwiel altijd zo licht mogelijk zijn en dat gaat makkelijker met een hoger stuur.
Op de terugweg naar huis, in het donker, trok ik een kleine wheelie om de bomen boven de weg ééns goed te bekijken. Toen de koplamp weer het werk deed waar hij voor gemaakt is zag ik de bekende kleuren van een politie auto voor me. Gas dicht en rustig mee sukkelen natuurlijk. Gaan die juten remmen voor een verkeersdrempel. Ik mag daar 50, dus dat doe ik ook. Na 500 meter exact 50 te hebben gereden begin ik te bidden om een spiegeltje. Dat blijkt niet nodig want op dat moment word ik ingehaald door ze en verschijnt het bekende STOP POLITIE. Ik kom er door een lul verhaal over een motortest en Parijs-Dakar enzo met een waarschuwing vanaf. De rest van de weg ben ik maar 50 blijven rijden, want plotseling zag ik overal van die  nieuwsgierige agentjes vandaan komen.

Het weekend kan ik eindelijk het zand in. In het westelijk haven gebied zijn grote zand wegen gemaakt om de nieuwe haven te maken en die leken me ideaal voor een eerste kennismaking.  Het vanuit stilstand wegrijden is vooral zoeken naar grip. De michelin dessert is natuurlijk een enduro band met 13 mm noppen en door het gewicht van de motor en het overschot aan vermogen is het zoeken naar tractie. Ook korte bochten zijn niet de specialiteit van de KTM. Zolang je gang hebt en het gas kan open draaien is deze motor niet bij te benen. Met 120 km/uur staand op de steppen door een flauwe bocht driften is het spelletje met deze motor. De vering en demping staan op het hoogste WP niveau, dus wat je ook tegenkomt daar kun je op vertrouwen. Als je een paar minuten gereden hebt, merk je het gewicht amper meer. Omdat Erik en Jefim ook graag met de KTM wilden rijden, heb ik zaterdagmiddag op mijn XR rondgehobbeld. Pas als je weer op een andere motor stapt besef je hoe goed de KTM rijdt. Mijn XR voelde als een opgevoerde brommer.
Zondag kan ik, nadat ik Mark heb gefilmd, de rest van de dag gewoon rijden zonder fototoestellen, videocamera’s en hangaround’s, zodat ik kilometers kan vreten en niet steeds op dezelfde plek rondjes hoef te rijden. Eerst de voortank volgegooid met 30 liter van dat dure sap en rijden maar. Om modder stuur ik maar zoveel mogelijk heen, want daar is deze brommer niet voor gemaakt. Zand heuvels en paden zijn een genot. Deze motor kun je echt niet vergelijken met iets anders. Hij is gemaakt om heel hard door Afrika te knallen en een test in het Amsterdam west slaat eigenlijk nergens op. Het is gewoon te klein! Ik begin te beseffen dat om een beetje test van deze motor te maken ik niet alleen het westelijk haven gebied had moeten nemen, maar in Den Helder het strand op had moeten gaan, met één hand op mijn rug volgas naar IJmuiden toe, daarvandaan naar Amsterdam west, van Amsterdam naar Zandvoort en over het strand door naar Rotterdam (ideetje voor volgend jaar Daan? Erik? Jefim? Mark?).  Toch waan ik me een beetje rally rijder op de Amsterdamse zandpaden.
Het rijden op dezelfde motor als grote gek Kinigardner en helden als Jimmink en Verhoef geeft een gigantische kik.
Ik blijf rijden tot het echt donker is, want als ik de Dakar zou rijden zou ik meer in het donker als met licht rijden. De mannen achteraan gaan door een hel kan ik je vertellen. Het roadbook en de tripmaster zijn niet meer goed af te lezen, al het zand heeft dezelfde kleur en een goed diepte beeld is erg moeilijk. Het enige wat je duidelijk ziet is schaduw. Hoe diep die schaduw is weet je niet. Op een helling afkomen is helemaal een ellende, want je ziet alleen een muur voor je. De bovenkant zit  namelijk boven het schijnsel van de koplampen, zodat inschatten hoe hard je er tegenop moet erg moeilijk is. Daarom moet je ‘s nachts echt in een groep rijden, zodat je samen wat meer licht hebt.
.
Veel te snel moet de motor weer terug naar KTM importeur Brouwer. Gelijk maar gevraagd wat de Rally nu gebruikt moet kosten. 15000 gulden vragen ze nog voor zo’n afgetrapt ding. Ik denk dat ik toch maar voor de bijna nieuwe Adventure ga en die een beetje aanpas aan mijn wensen.                         
   

Conclusie
Te Koop Honda XR600R van oud vrouwtje geweest en
SPONSOR GEZOCHT
Om de Tunesië rally te rijden op een afgetrapte KTM RALLY         

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: welke all/off road wil je nog eens rijden?
« Reactie #13 Gepost op: 28-01-2009, 20:14 »
---Knip---
Veel te snel moet de motor weer terug naar KTM importeur Brouwer. Gelijk maar gevraagd wat de Rally nu gebruikt moet kosten. 15000 gulden vragen ze nog voor zo’n afgetrapt ding.

Dat is toch minder dan een nieuwe 690 enduro R?  :-\
Of bedoelde je euro's?  :(
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: welke all/off road wil je nog eens rijden?
« Reactie #14 Gepost op: 28-01-2009, 20:14 »
Stoere tekst Zot!
 
een 620...dat is dus een motor van voor 2000? En daar 15000 euro voor?  :o
Gaat dus om een echte factory bike.
 
Volgens mij kan je een rally replica van 2006 kopen voor 12.000 euro...  ???

Post Merge: 28-01-2009, 20:15
Oops. 15.000 gulden. 6.000 euro dus?