Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Xt600 tenere  (gelezen 13105 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Xt600 tenere
« Gepost op: 14-02-2009, 21:30 »
Hallo,

Ik heb vandaag mijn 'nieuwe' allroad voertuig opgehaald.

Op de foto ziet die er beter uit dan die is. Maar uiterlijk mag de motor ook wel wat patina hebben vind ik, en het moet er niet te goed uitzien, anders wordt het alweer te snel zonde om er mee door de blubber te rijden. Ik ben wel van plan om alles uit elkaar te halen zodat technisch alles in orde is, ik heb wel eens eerder motoren uit elkaar gehaald enzo dus dat is het probleem niet. Heeft er toevallig iemand een digitaal werkplaatsboek van een xt600 z tenere 3aj uit 89?

Ik wil de motor gebruiken om rally's zoals de oer te rijden (eerst nog even oefennen), maar ook om zo te gebruiken.

Groeten,
Justin

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Xt600 tenere
« Reactie #1 Gepost op: 14-02-2009, 21:57 »
mooi ding, gaaf ook met die chesterfield tuning  veel plezier ermee!
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Xt600 tenere
« Reactie #2 Gepost op: 14-02-2009, 22:09 »
Mooi ding hoor. Voor de manual moet je even kijken of hij hier tussen staat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 294
Re: Xt600 tenere
« Reactie #3 Gepost op: 15-02-2009, 10:05 »
Hi Justin,
 
Ik heb sinds kort ook een XT600Z tenere uit 89.
Net als jij ben ik nu bezig om alles na te kijken en waar nodig te vervangen.
Heb op het punt gestaan om precies die tenere die jij nu hebt te kopen maar een prachtig blauw exemplaar  voor maar 600 euro deed mij anders beslissen.
Succes met aanpassen en klussen. Volgend jaar de OER?!
 
Martin

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: Xt600 tenere
« Reactie #4 Gepost op: 15-02-2009, 10:11 »
Het lijkt op die foto wel een schaalmodel!
Ziet er wel heel goed uit voor een echte dan hoor.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Xt600 tenere
« Reactie #5 Gepost op: 15-02-2009, 11:50 »
ik heb nog een oliekoeler liggen dit model..

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Xt600 tenere
« Reactie #6 Gepost op: 16-02-2009, 00:15 »
Hoi,

Bedankt voor het positieve commentaar allemaal.
Op de foto ziet de motor er inderdaad wel goed uit, maar in het echt valt het toch wel erg tegen. Ik zal volgend weekend kijken of ik wat foto's kan maken (ik zit doordeweeks in Delft om te studeren en in het weekend in Venlo). Maar ik heb nog wel redelijk wat van de prijs af gekregen.

Maar er is ook goed nieuws. Ik heb vandaag even gekeken of het beestje wel loopt, en geluk, want het klinkt best wel goed, geen rare geluiden. En het rijdt ook best aardig, maar de remmen doen het niet :o (ik heb alleen een klein rondje op de plaats gereden) volgens mij door een gebrek aan vloeistof.

De bedoeling is in iedergeval om alles uit elkaar te halen en technisch in orde te brengen. Of ik het blok ook helemaal uit elkaar haal weet ik nog niet, eerst even de kop eraf en dan zien we verder.

Over de oer, volgend jaar misschien, denk het niet, ik wil eerst wat meer offroad ervaring op doen en met roadbook rijden enzo, maar wie weet.

Post Merge: 16-02-2009, 00:24
ik heb nog een oliekoeler liggen dit model..

Ik heb nog niet gekeken wat de staat van de oliekoeler is, zal ik van het weekend moeten doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: Xt600 tenere
« Reactie #7 Gepost op: 16-02-2009, 08:53 »
Blok zou ik lekker dicht laten als het goed loopt. kleppen stellen en nieuwe olie er in, thats it.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: Xt600 tenere
« Reactie #8 Gepost op: 16-02-2009, 09:32 »
Mooie stoere fiets!!   Uit Vaassen??
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Xt600 tenere
« Reactie #9 Gepost op: 16-02-2009, 11:20 »
Blok zou ik lekker dicht laten als het goed loopt. kleppen stellen en nieuwe olie er in, thats it.

Ja dat zou je wel zeggen ja, maar ik heb altijd zoiets van als je het doet doe het dan meteen goed. Maar aan de andere kant is deze motor wel boedloeld om flink mee te rijden en om goed vies te worden.

Maar als je dan op internet zoiets tegenkomt....


Dan krijg ik meteen zin om mijn motor helemaal op te knappen en om te bouwen tot een dakar replica. Helaas kun je die body-kits niet meer krijgen. Met geluk kom je zoiets wel nog tegen en anders maak je het zelf zoals deze persoon heeft gedaan.

Zie http://www.rallye-tenere.net/Axel.htm

Dat vind ik echt de mooiste tenere, ook al is het geen een cilinder.  De Orioli replica.


Dit is sowiezo wel een ontzettend goeie website http://www.rallye-tenere.net die persoon heeft ontzettend veel informatie over oude tenere's en dakar fietsen en veel foto's van de Belgarde en Sonauto motoren.

Post Merge: 16-02-2009, 11:22
Mooie stoere fiets!!   Uit Vaassen??

Ja de motor komt inderdaad uit Vaassen. Die man heeft nog wel meer leuk spul staan, ook veel 'troep' zeg maar, maar stel dat je zo'n onderdeel nodig hebt, valt vast nog wel wat van te maken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: Xt600 tenere
« Reactie #10 Gepost op: 16-02-2009, 20:33 »
Ja dat zou je wel zeggen ja, maar ik heb altijd zoiets van als je het doet doe het dan meteen goed. Maar aan de andere kant is deze motor wel boedloeld om flink mee te rijden en om goed vies te worden.
Als je het blok uit elkaar haal en je gooi er niet 500 a 1000 euro tegen aan dan maak je het vaak alleen slechter in plaats van beter.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Xt600 tenere
« Reactie #11 Gepost op: 16-02-2009, 21:28 »
Als je het blok uit elkaar haal en je gooi er niet 500 a 1000 euro tegen aan dan maak je het vaak alleen slechter in plaats van beter.
Dat valt wel mee hoor, ligt eraan wat je allemaal tegenkomt (meestal is het meer dan je hoopt). Als alles goed blijkt ben je een pakkingssetje, en wat keerringen armer, en eventueel preventief wat lagertjes. 500 euro is wel veel hoor. Als je slechte dingen tegenkomt dan veranderd het een en ander, als je bijvoorbeeld een nokkenasje mag vervangen, klepjes, zuigertje ofzo, dan wordt het inderdaad een duur grapje.

Maar je weet natuurlijk niet hoe de vorige eigenaar met de motor is omgegaan. Of die de motor netjes heeft onderhouden, en of die zelf iets aan het blok heeft gesleuteld, of die een vloeibare pakking 'fan' is. En als je alles netjes uit elkaar haalt kun je iets repareren of schoonmaken ofzo voor het te laat is.

Ik ga in iedergeval de kop eraf halen zodat ik kan zien hoe de nokkenas is en hoe de zuiger/cilinder eraantoe zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: Xt600 tenere
« Reactie #12 Gepost op: 17-02-2009, 09:35 »
heb je de kruk lagers los gehad -> vervangen en al tegen de 100 euro.
zuiger los gehad, heeft altijd genoeg slijtage om toch op zijn minst de veren te vervangen.
pakkingset, origineel en al snel 150 euro. (mijn ktm: 275 euro)
etc etc.
als je toch diep zit gaat er een nieuw lagertje hier en daar in de bak en achter de koppeling. olie pompje.
Je start bij 500 euro.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Xt600 tenere
« Reactie #13 Gepost op: 18-02-2009, 19:12 »
Zo'n yamaha blok is niet het duurste om te reviseren. Een compleet pakkingssetje kost 65 euro, krukaslagetjes 40 euro, zuigerverensetje 40-50 euro en lagertjes vallen ook wel mee, zijn niet zo'n exotische exemplaren.

Nou lijkt het misschien logisch om een lopende motor lekker dicht te laten, maar meten is weten. Ik moet sowieso de motor grotendeels uit elkaar halen voor dat ik ermee ga rijden en dan kom ik er dan achter dat bijvoorbeeld de motor olie zuipt, dan kan alles weer uit elkaar.

Ik wil niemand vertellen wat die wel of niet wil doen, maar ik heb het hier over mijn motor. Als je er tijdens het reviseren/inspecteren van het blok achterkomt dat lagertjes versleten zijn of dat er veel vuil in het blok ligt of wat dan ook, dan kun je het tenminste op tijd vervangen. Als je pech hebt en je laat alles zitten is het straks misschien te laat. In klep in je zuiger is veel duurder dan dat je de klepjes op tijd vervangt. Als er iets tussen de aandrijving komt te zitten (stukjes metaal bijvoorbeeld of vloeibare pakking troep) dan ben je ook niet blij en duurder uit dan dat je uit voorzorg het blok uit elkaar trekt.

Deze motor is ongeveer 20 jaar oud, heeft ongeveer 50000 km gelopen en is niet door mij onderhouden, dus ik weet niet wat ermee is gebeurt. Gebrekkig motor onderhoud zie je bij dit soort motoren meestal het eerst bovenin, dus bij de nokkenas en de klepbediening, dus daar ga ik eerst kijken, dan onderin, dus de zijkappen eraf, kijken hoeveel vloeibare pakking daar is gebruikt. En dan zien we wel verder.

Wij doen thuis niet aan half werk en dit is niet het eerste project dat we gedaan hebben. Nogmaals, ik wil niemand vertellen wat wel of niet te doen. En ik wil er straks zeker geen spijt van hebben dat ik toch niet even het blok onderhanden heb genomen.

Ik zal veel foto's maken van het hele project en hier het een en ander posten want ik vind het zelf ook altijd wel leuk om dat soort projecten te volgen.

Groeten,
Justin

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Xt600 tenere
« Reactie #14 Gepost op: 24-02-2009, 04:19 »
Mooie motor, bij de DTA www.tenere.nl zitten nog een paar gekken met dit spul, een paar leden hebben er zelf een heleboel!