Zo'n yamaha blok is niet het duurste om te reviseren. Een compleet pakkingssetje kost 65 euro, krukaslagetjes 40 euro, zuigerverensetje 40-50 euro en lagertjes vallen ook wel mee, zijn niet zo'n exotische exemplaren.
Nou lijkt het misschien logisch om een lopende motor lekker dicht te laten, maar meten is weten. Ik moet sowieso de motor grotendeels uit elkaar halen voor dat ik ermee ga rijden en dan kom ik er dan achter dat bijvoorbeeld de motor olie zuipt, dan kan alles weer uit elkaar.
Ik wil niemand vertellen wat die wel of niet wil doen, maar ik heb het hier over mijn motor. Als je er tijdens het reviseren/inspecteren van het blok achterkomt dat lagertjes versleten zijn of dat er veel vuil in het blok ligt of wat dan ook, dan kun je het tenminste op tijd vervangen. Als je pech hebt en je laat alles zitten is het straks misschien te laat. In klep in je zuiger is veel duurder dan dat je de klepjes op tijd vervangt. Als er iets tussen de aandrijving komt te zitten (stukjes metaal bijvoorbeeld of vloeibare pakking troep) dan ben je ook niet blij en duurder uit dan dat je uit voorzorg het blok uit elkaar trekt.
Deze motor is ongeveer 20 jaar oud, heeft ongeveer 50000 km gelopen en is niet door mij onderhouden, dus ik weet niet wat ermee is gebeurt. Gebrekkig motor onderhoud zie je bij dit soort motoren meestal het eerst bovenin, dus bij de nokkenas en de klepbediening, dus daar ga ik eerst kijken, dan onderin, dus de zijkappen eraf, kijken hoeveel vloeibare pakking daar is gebruikt. En dan zien we wel verder.
Wij doen thuis niet aan half werk en dit is niet het eerste project dat we gedaan hebben. Nogmaals, ik wil niemand vertellen wat wel of niet te doen. En ik wil er straks zeker geen spijt van hebben dat ik toch niet even het blok onderhanden heb genomen.
Ik zal veel foto's maken van het hele project en hier het een en ander posten want ik vind het zelf ook altijd wel leuk om dat soort projecten te volgen.
Groeten,
Justin