Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Xt600 tenere  (gelezen 13103 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Xt600 tenere
« Reactie #15 Gepost op: 24-02-2009, 09:52 »
Met zo'n blok heb je last van het 'bouwmarkt-effect'. De onderdelen kosten los allemaal niet zoveel, maar tegen de tijd dat je met een doos de motorzaak uitloopt is het totaal aanzienlijk.

Toen mijn blok uit elkaar moest omdat er een lagertje van 15 euro in de soep gelopen was, was de totale rekening toch richting de 400 euro. Daar zat dan inderdaad wel veel 'laten we dat lagertje ook maar meteen vervangen dan'-spul bij.

Magoed, ik snap jouw keuze wel en ik vind het nog verstandig ook. Bovendien: als je een motor voor weinig geld op de kop kunt tikken en 500-1000 euro aan spul later is-ie tiptop in orde dan is dat nog heel wat goedkoper dan een recenter modelletje kopen. En de funfactor is er niet minder om.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Xt600 tenere
« Reactie #16 Gepost op: 24-02-2009, 20:33 »
Ja daar heb je helemaal gelijk in. We hebben besloten om de hele motor grondig onderhanden te nemen (zo zijn wij nou eenmaal, we kunnen de motor gewoon niet in deze staat laten staan). Afgelopen zondag even de hele motor uit elkaar gehaald en dat ging vrij snel. Nu dus alle lose onderdelen netjes schoonmaken en waarnodig repareren of vervangen.
We hebben ook het blok al gedeeltelijk uit elkaar gehaald en dat was zeker geen slecht idee, hoewel het blok goed klonk, zou het dat misschien wel niet heel erg lang meer  hebben gedaan. We hebben namelijk een klein beetje zand gevonden in het blok. Ook de olie zag eruit alsof het al eeuwen geleden is dat die voor het laats is ververst.

De nokkenas en de nokvolgers enzo zien er prima uit, geen probleem daar dus. De zuiger ziet er ook goed uit, eigenlijk nog niet veel slechts tegen gekomen. Ik denk dat het wat het blok betreft wel mee valt en dat we daar die 500 euro niet zullen halen (hoop ik  :-X ).
Ik heb ook een heel aantal foto's gemaakt waarvan ik er een aantal van online heb gezet, zie http://picasaweb.google.com/Jsteegh/Motorcycle?feat=directlink

Hier een kleine selectie.


Zo zag het er dus uit toen we begonnen.





Even sleutellen en dan ziet het er zo uit.


Nokkenasje


Vreemde carburateur


Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Xt600 tenere
« Reactie #17 Gepost op: 24-02-2009, 21:40 »
Foto´s van dat zand willen we zien. Hoe komt dat nou in het blok?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Xt600 tenere
« Reactie #18 Gepost op: 24-02-2009, 22:41 »
Ik weet niet of ik daar foto's van heb gemaakt. Maar we hebben een klein beetje zand in de olie gevonden (dachten eerst dat het metaal slijpsel was), niet in het filter maar boven in het blok, ja vreemd he.

Post Merge: 24-02-2009, 22:59
Als je op deze foto kijkt
http://lh5.ggpht.com/_HUXMdUWPnH8/SaRsJCUY6LI/AAAAAAAABRw/CmPNk1Auz_4/s800/IMG_5985.JPG

Dan zie je op de linker nokken een beetje zand zitten, zoiets hebben we dus in het blok gevonden (en nee het is niet vuil wat in het blok is gevallen toen we het open hebben gemaakt :-X ).


Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Xt600 tenere
« Reactie #19 Gepost op: 25-02-2009, 00:34 »
Als ik zo je blok zie durf ik dat te betwijfelen :P

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Xt600 tenere
« Reactie #20 Gepost op: 25-02-2009, 00:38 »
 :stupid:
Echt wel.
Dat zand blijft er niet 1 omwenteling van de nokkenas op zitten want dan wordt het er al af gedrukt en door de olie weggespoeld. Het kom 1000% zeker van de buitenkant af na demontage.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Xt600 tenere
« Reactie #21 Gepost op: 25-02-2009, 00:51 »
Dat er wat zand van de buitenkant in is gekomen zal zeker zo zijn. En dat wat op de nokkenas zit kan daar ook wel van zijn. Maar ik bedoelde te zeggen dat het zand wat we gevonden hebben niet van de buitenkant kwam. Er ligt wat zand in de hoekjes en op de bodem van de kop en dat kun je voelen als je er met de vinger door gaat en je kunt het zien liggen. En zo snel ligt dat zand niet op de bodem. En we kwamen het op meerdere plaatsen tegen, niet alleen in de kop.

Hoe het zand daar is gekomen? Geen idee? Dat het er al heel lang zit (net zo lang als de olie) denk ik niet, want dan zou er meer schade zijn zou je zeggen. Misschien is het erin geschept met kleppen stellen? Misschien is er buiten een reparatie uitgevoerd, waardoor er wat zand naar binnen is gekomen? Zou allemaal kunnen, belangerijk is gewoon dat het weer schoon wordt.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Xt600 tenere
« Reactie #22 Gepost op: 25-02-2009, 01:28 »
Lijkt me een goed plan, het is een mooie machine, ik heb er ook al een paar keer bij staan kijken :).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Xt600 tenere
« Reactie #23 Gepost op: 25-02-2009, 07:51 »
Ik vond in mijn blok ook een minimale hoeveelheid zand in de kop en carter terug wat was blijven hangen in de diepe en ruwe 'kloven' in het gietaluminium. Gezien de moeite die ik moest doen om het weg te krijgen kon dat ook niet veel kwaad.

Waar het vandaag kwam? Geen idee. Kleppen stellen misschien, of de carterontluchting.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Xt600 tenere
« Reactie #24 Gepost op: 04-03-2009, 22:11 »
Ik was op internet aan het bladeren en toen kwam ik op martplaats dit ding tegen http://link.marktplaats.nl/224048556
Een usd voorvork uit een ktm met passende ballhoofdpen voor een xt. Heeft iemand dit al eens gedaan? Ik weet nog niet welk type het precies is (misschien kan iemand hier dat zo zien), maar in hoeverre klopt de geometrie nog? En als ik zo'n vork erop zet, dan zal ik ook een andere rem moeten hebben en waarschijnlijk ook een andere schijf. Iemand enig idee of het wiel wel nog bruikbaar is? En een laag spatbord wat waarschijnlijk het grootste probleem is.

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Xt600 tenere
« Reactie #25 Gepost op: 04-03-2009, 23:34 »
Ik ben met een soortgelijk iets bezig en het is een hele operatie. Het kost meer geld en tijd dan je denkt.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Xt600 tenere
« Reactie #26 Gepost op: 05-03-2009, 00:00 »
Vooral dat geld ja, tijd kun je maken, geld moet je verdienen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Xt600 tenere
« Reactie #27 Gepost op: 05-03-2009, 12:03 »
Het makkelijkste is om de vork geheel met voorwiel, en rempartij te kopen, dat scheelt je weer behoorlijk wat gepuzzel. Het is dan nog een kwestie van remslang vanaf de remklauw op de oude voorremhendel over te zetten.
 
Verder moet je nog denken aan de stuuruitslag begrenzing, aanpassen aan interne veren aan het gewijzigd gewicht. Als je een hoog voorspatbord behoudt dan is dit redelijk makelijk over te zetten.
 
Verder is een USD voorvork een stuk dikker aan de bovenkant, dit kan nog wat problemen geven bij de speling bij het stuur.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Xt600 tenere
« Reactie #28 Gepost op: 22-03-2009, 23:28 »
Dit krijg je dus met zand in je blok


Toch een goed idee om het blok helemaal uit elkaar te halen. Gelukkig is er voor de rest niet zo veel beschadigd.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Xt600 tenere
« Reactie #29 Gepost op: 08-04-2009, 01:00 »
Hoe ziet het tandwiel van de 5de versn eruit ?