Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Spanningsregelaar+Li-Ion accu voor motoren met kickstarter.  (gelezen 1693 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Ik wil toch eens een accu oid op mijn KLX frutselen zodat m'n achterlampje en koplamp aanblijven als de motor afslaat en ik de GPS eventueel normaal op boordspanning kan draaien.
 
Gewoon een loodaccu-tje erop knopen haalt weinig uit; de spanningsregelaar levert amper 12V af; daarmee kun je zo'n ding niet laden. NiMH/NiCd is helemaal een lastige chemie om goed te doen.
 
Li-ion en aanverwanten (zoals lithium-polymeer en die lithiumnanofosfaat cellen) vind ik wel geschikt, maar dat spul op je boordnet knopen gaat niet zomaar goed.
 
Ik heb dus al eerder een poging gedaan met een klein LiPo accutje van enkele tientallen grammen waar ik een minimale hoeveelheid elektronica aan toegevoegd heb voor het balanceren van de cellen en het laden.
 
Nouja, dat werkte eigenlijk toch niet helemaal lekker; te simpel.
 
Maargoed, de wens blijft eigenlijk.
 
Ik zit er dus aan te denken om het eventueel maar eens goed te doen. Bye-bye spanningsregelaar van de KLX, hallo nieuwe spanningsregelaar met geintegreerd Li-ion batterijmanagement.
 
Zoiets kan ik op een stuk gaatjesprint in elkaar hobbyen, in een kastje proppen, een berg giethars er overheen keilen, en klaar.
 
Maar ik kan er ook extra moeite instoppen en er een net printplaatje van maken dat amper warmte produceert en ervoor zorgen dat anderen er ook nog lol van zouden kunnen hebben voor taken varierend van een simpel licht backupbatterijtje voor kickstartbrommers zoals mijn KLX tot vervanging van de hoofdaccu (a-la Gybe) toe. Eventueel behoort zelfs een 12V koplampje op je CR250 tot de mogelijkheden :)
 
Is hier mogelijk interesse in?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Spanningsregelaar+Li-Ion accu voor motoren met kickstarter.
« Reactie #1 Gepost op: 03-03-2009, 21:40 »
der is vast interesse voor... maar zoiets moet je maken, en dan laten zien dat het werkt... en dan is het niet aan te slepen als de prijs ok is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Spanningsregelaar+Li-Ion accu voor motoren met kickstarter.
« Reactie #2 Gepost op: 03-03-2009, 21:48 »
Kip-ei probleem, daar kan ik wel mee leven. Waar ik niet mee kan leven is een hoop extra moeite doen om iets moois te maken waar uiteindelijk geen hond op zit te wachten behalve ikzelf. Vandaar de vraag.
 
 

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Spanningsregelaar+Li-Ion accu voor motoren met kickstarter.
« Reactie #3 Gepost op: 03-03-2009, 22:08 »
wat moet je nou met een li-ion batterij?! die trekken misschien 2g daar kan ik niet mee starten.
maar als je niet hoeft te starten dan kun je toch een spanningsregelaar nemen van eentje waar wel E-start op zit en dan daarachter een li-ion knopen? zolang je niet verder dan 40% ontlaad gaan die dingen jaren mee.
...
ach nee je moet natuurlijk ook zorgen dat je ze niet overlaad want dan gaan ze ook stuk.

nou suc6 met ontwerpen ik houd het voorlopig wel bij lood-troep accu's
ik heb ook nog geen kleine 12V accu's gezien btw...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Spanningsregelaar+Li-Ion accu voor motoren met kickstarter.
« Reactie #4 Gepost op: 03-03-2009, 22:29 »
wat moet je nou met een li-ion batterij?! die trekken misschien 2g daar kan ik niet mee starten.

2C bedoel je, neem ik aan? Da's niet helemaal waar; een beetje LiPo doet al gauw 20-30C, en A123 M1-cellen (of vergelijkbaar spul) mogen kortstondig 70A hebben. Dan pak je 5Ah aan dat soort cellen als je wilt starten, en zo niet dan neem je simpelweg een drietal 18650 lithium-celletjes. Die kosten relatief weinig omdat ze ook in zoveel laptop-batterijen zitten en ze zijn toch goed voor 2.5Ah.

Citaat
ach nee je moet natuurlijk ook zorgen dat je ze niet overlaad want dan gaan ze ook stuk.

En dat je ze niet te ver leegtrekt, want dan gaan ze ook al stuk. Je wilt de stroom dus afschakelen als de cellen leeg zijn. En dat je nauwkeurig de celspanning en -stroom in de gaten houd tijdens het laden.

Li-ion is een van de simpelste chemieen om te laden, maar dat moet wel uiterst nauwkeurig gebeuren. Zoiets achter een regulator knopen die voor loodaccu's gemaakt is, is dus geen strak plan.

Li-ion levert wel de hoogste energiedichtheid per kilo op. En ook per liter; die KLX heeft toch al amper hoekjes waar je wat weg kunt proppen..

Citaat
ik heb ook nog geen kleine 12V accu's gezien btw...

Check de modelbouwzaak...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Spanningsregelaar+Li-Ion accu voor motoren met kickstarter.
« Reactie #5 Gepost op: 03-03-2009, 22:57 »
Heb je al eens gekeken naar LiFePo4 cellen? Die hebben de voordelen van Li-ion zonder de nadelen zoals overhitten en ontploffen enzo. Die cellen vind je in DeWalt accu's van boormachines.

Het volgende is een beetje off-topic maar misschien heb je er iets aan.
Ik zou graag een 12v LiFePo accu met minimaal 10 Ah hebben voor in mijn zweefvliegtuig omdat de loodaccu's die we nu gebruiken nogal zwaar zijn en maar 9Ah hebben en als je een lange vlucht maakt worden ze nogal ver leeg getrokken (tijdens het vliegen worden ze niet opgeladen) en daar kunnen ze niet zo goed tegen, de meeste accu's zijn na 2 jaar al zover verslechterd dat ze niet meer echt bruikbaar zijn (nou zijn ze niet zo duur dus vervangen is niet zo'n probleem).
Het probleem is alleen dat je voor dei LiFePo cellen een batterijmanagment syteem nodig hebt en ik geen idee heb hoe je zoiets maakt. Die systeempjes zijn er wel maar niet voor deze toepassing. Misschien dat jij zoiets kunt maken of dat het systeem wat je nu hebt ook geschikt is hiervoor? Ik zou in iedergeval wel geinteresseerd zijn en als het werkt weet ik nog wel een heel aantal mensen die er wel iets in zien.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Spanningsregelaar+Li-Ion accu voor motoren met kickstarter.
« Reactie #6 Gepost op: 03-03-2009, 23:08 »
Heb je al eens gekeken naar LiFePo4 cellen?

Ja, dat bedoel ik met die A123 M1-cellen, hoewel er inmiddels wel meer leverantiers zijn.

Citaat
Het probleem is alleen dat je voor dei LiFePo cellen een batterijmanagment syteem nodig hebt

Voor elke op lithium gebaseerde accu...

Citaat
en ik geen idee heb hoe je zoiets maakt. Die systeempjes zijn er wel maar niet voor deze toepassing.

Mwoah. Voor LiPo zijn genoeg laders en speedcontrollers te krijgen. Mij lijkt dat de intelligentere varianten ook wel met LiFePO3 overweg kunnen.

Citaat
Misschien dat jij zoiets kunt maken of dat het systeem wat je nu hebt ook geschikt is hiervoor?

Ik heb nog niks, maar in principe zou die spanningsregelaar ook wel met een aanpassing geschikt moeten zijn voor dit doel. 't nadeel is alleen dat je dan ook de laadelektronica meesleept in je zweefvlieger. Beetje zonde van de extra grammen.

't voordeel is dat je de batterijen niet uit je zweefvlieger hoeft te halen om ze te laden.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Spanningsregelaar+Li-Ion accu voor motoren met kickstarter.
« Reactie #7 Gepost op: 04-03-2009, 06:58 »
@ DaBit
je doet je naam weer eer aan ;)
bedankt voor de uitleg