Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Negatieve publicaties in de pers  (gelezen 210492 keer)

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2326
Re: Negatieve publicaties in de pers
« Reactie #1080 Gepost op: 18-06-2020, 15:56 »

Beste allen, in interviews worden uitspraken helaas vaak gegeneraliseerd. Dat gebeurde hier in tweevoud met uitspraken die ik als hoofdredacteur van de MAG in het aangehaalde gesprek deed. In dat gesprek noemde ik als voorbeeld die ene groep jongens die ik die stunt hier een keer zag uithalen, op een van de drukste punten (alles is relatief) van het dorp. Zulke trucs doen het door de ervaren overlast toch al niet te positieve imago van de motorrijder in het algemeen natuurlijk geen goed - vooral omdat de 'klagers' het beeld van die wheelies op drukke plekken acuut op elke andere motorrijder projecteren, net zoals ze dat doen met andere motorrijders die in rijgedrag en geluidsproductie geen rekening met hun omgeving wensen te houden. Daardoor staan we op dit moment allemaal in dat kwade daglicht. Vanuit de MAG doen we ons uiterste best om dat in wat positievers om te buigen. Vandaar ook dat we aanstuurden op dit gesprek in de in het algemeen niet zo motorvriendelijke Volkskrant. Een verhaal met gelijke bedoelingen stond op 29 mei in de Groene Hart-editie van het AD (Google op Pinksterboer en Groene Hart); ook in die krant werd meermalen onnodig negatief over motorrijders bericht.
Bedankt voor je reactie Hugo. Ik vind het heel goed dat jullie de dialoog opzoeken en duidelijk maken dat de meeste motoren en motorrijders netjes aan de regels voldoen. Dat maakt meteen duidelijk dat de vermeende overlast subjectief is. Tegelijkertijd is het lastig als je in gesprek gaat met iemand die er een duidelijk andere mening op na houdt en deze ook (namens de hele krant) mocht uitdragen. Zijn zure gezicht spreekt wat dat betreft boekdelen.

Jammer dat de aandact iets te veel naar off-roaders ging en minder naar asociaal gedrag in het algemeen. Hier in Amsterdam zijn het vooral de dikke motorscooters die negatief opvallen, maar dat ligt toch vooral aan de jonge gasten die er op rijden.

Succes met de lobby, ik blijf nog even lid.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Negatieve publicaties in de pers
« Reactie #1081 Gepost op: 18-06-2020, 18:25 »
www.volkskrant.nl/mensen/geluid-of-geluidsoverlast-de-motorhater-en-de-liefhebber-vinden-elkaar-niet~b900ff93/

Gesprek tussen Volkskrant-journalist en voorzitter MAG over motorgeluid. De journalist is een klassieke stadsbewoner die elk geluid in de natuur storend vindt (want ik kom hier voor mijn rust). De MAG-voorzitter probeert recht te praten wat krom is:
"Neem ‘die diepe lage klappen’ die de zogenoemde big twins – ‘de Harleys en zo’ – produceren. De hater ervaart ze als een akoestische manifestatie van onbescheiden mensen. Maar Pinksterboer heeft een minder grimmig beeld van deze groep weggebruikers. ‘Ze rijden echt geen honderden kilometers. Een klein stukje de weg op, baf, baf, baf, wat drinken en dan, baf, baf, baf, weer naar huis.’"

Maar dan komt het: "Bedaagde mannen (die Harley-rijders), vaak van middelbare leeftijd, die niets gemeen hebben met de jongens op hun offroad motoren die Pinksterboer weleens tegenkomt in zijn woonplaats, ‘lekker het gas opentrekken bij het passeren van de lokale supermarkt, en dan op het achterwiel de straat uitrijden’. Daar wordt hij dus óók niet blij van."

Zelfs de MAG-voorzitter stelt ons in een kwaad daglicht (hoewel ik natuurlijk ook een bedaagde man van middelbare leeftijd ben).


Ik mag het artikel in Volkskrant niet lezen, dus ik moet even afgaan op wat hierboven staat.
Ik vind het schokkend dat de MAG open uitlaten op Harleys vergoeilijkt. Die veroorzaken net zo bewust en nutteloos overlast als de wheelie bij de supermarkt, alleen dan op veel grotere schaal.


Die persoon met z'n wheelie heeft nog steeds meer controle over z'n voertuig dan m'n oma in haar Kia Picanto.  :-X

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2326
Re: Negatieve publicaties in de pers
« Reactie #1082 Gepost op: 18-06-2020, 19:12 »
De gehele tekst van het artikel


Wat de een ervaart als een aangenaam baf baf baf, is voor de ander zinloos lawaai. De motorrijder en de motorhater gaan met elkaar in gesprek: over objectieve en subjectieve perceptie én een gezamenlijk ongenoegen: off road-jongens die het gas opentrekken.

Sander van Walsum 16 juni 2020, 15:50
Je hebt motorrijders – in Nederland zouden dat er zo’n half miljoen zijn – en mensen die zich storen aan de bovenmatige herrie die sommige motorrijders produceren. Hun aantal is onbekend, maar het zijn er veel. En ze roerden zich massaal nadat motorrijders er het eerste (zonovergoten) weekend van april – vaak in groepsverband – op waren uitgetrokken. Soms treffen geluids- en stilteminnaars elkaar. Zo spreek ik zelf weleens een ronkende motorrijder aan die zich bij een stoplicht opmaakt voor een flitsende hervatting van zijn rit: ‘Vindt u het gek dat ik het gek vind dat u zoveel herrie maakt?’ Maar daar komt zelden een zinnige gedachtewisseling uit voort.

Het komt ook voor dat motorrijders proberen tot een vergelijk te komen met bewoners van gebieden die vaak door motorrijders worden bezocht. Maar dit soort ontmoetingen is zeldzaam. Meestal koestert de motorhater zijn onbegrip voor het feit dat zinloos lawaai wordt getolereerd in een overvol land. En omgekeerd schamperen motorliefhebbers over de kleinzieligheid van de klagers. ‘Bijna iedereen zorgt op een of andere manier wel voor overlast’, schreef columnist Elles Dijkhuizen in MAGazine, een van twaalf motorbladen die in Nederland en België (met een gezamenlijke oplage van 150 duizend) verschijnen. ‘Ik heb een motor maar geen kind dat een restaurant op stelten zet, geen poepende kat, geen blaffende hond en geen motormaaier.’ Deze vaststelling resulteert in een oproep – gericht aan de mensen die het blad niet zullen lezen – tot ‘een beetje meer tolerantie en begrip’.

Dat was ook de intentie van de mail waarmee motorrijder Hugo Pinksterboer reageerde op een commentaar in de Volkskrant over de motor als bron van geluidsoverlast: of de auteur, tevens de auteur van dit stuk, niet alle motorrijders ‘over die bekende kam’ wilde scheren. Pinksterboer is hoofdredacteur van MAGazine, het glanzende blad van belangenvereniging MAG, de Motorrijdersactiegroep. Hijzelf, gelukkige eigenaar van een solomotor (een BMW) en een motor met zijspan, was ook niet gelukkig met het gedrag van sommige soortgenoten in dat zonovergoten weekend in april. Maar de meeste motorrijders deugen. ‘Met mijn BMW kan ik je best een storend momentje bezorgen, als ik dat zou willen.’ Maar hij wíl dat dus niet. En daarmee zou hij het ethos van verreweg de meeste motorrijders vertolken. Hoe het kan dat zoveel mensen het anders ervaren? Dat is vooral perceptie, zegt hij in een gesprek dat voortvloeit uit zijn mail. Maar in dat gesprek blijft de perceptie tussen de motorliefhebber en de motorhater in staan.

Neem ‘die diepe lage klappen’ die de zogenoemde big twins – ‘de Harleys en zo’ – produceren. De hater ervaart ze als een akoestische manifestatie van onbescheiden mensen. Maar Pinksterboer heeft een minder grimmig beeld van deze groep weggebruikers. ‘Ze rijden echt geen honderden kilometers. Een klein stukje de weg op, baf, baf, baf, wat drinken en dan, baf, baf, baf, weer naar huis.’ Bedaagde mannen, vaak van middelbare leeftijd, die niets gemeen hebben met de jongens op hun offroad motoren die Pinksterboer weleens tegenkomt in zijn woonplaats, ‘lekker het gas opentrekken bij het passeren van de lokale supermarkt, en dan op het achterwiel de straat uitrijden’.

Daar wordt hij dus óók niet blij van. Maar die jongens aanspreken op hun gedrag? ‘Nee, ze zijn al weg voordat je daar gelegenheid voor krijgt.’ Afgezien daarvan: motorrijders nemen elkaar niet snel de maat. Dat is een ongeschreven regel. Pinksterboer zou zo’n jongen op een offroad motor wél groeten, als hij hem op de weg zou tegenkomen. ‘Want ik ben een groeter. Je hebt Harley-rijders die alleen Harley-rijders groeten, maar ik groet iedereen. Dus ook die jongens op hun offroad motoren.’

‘Er zijn motorrijders die de klappen uit hun uitlaat lekker tussen de huizen laten galmen. Onder het motto: loud pipes save lives. Ofwel: ze horen ons aankomen, dus er gebeuren geen ongelukken. Daar moeten we vanaf. Ik zou als motto willen hanteren: loud pipes close dikes. Want omwonenden van dijken ontlenen aan geluidsoverlast van motoren argumenten voor afsluiting van een dijkroute, of delen daarvan, voor motorrijders.’

De ‘subjectieve waarneming’ van de klagers wordt overigens maar zelden ondersteund door de ‘objectieve meting’ door de politie, zegt Pinksterboer. Geluid of geluidsoverlast? Het is hoofdzakelijk perceptie. Dat maakte Pinksterboer ook op uit een gesprek dat hij onlangs had met een politieagent die betrokken was bij een geluidscontrole op de dijk bij Lopik. ‘Dan kwam er zo’n Harley aanrijden, of een Ducati, en dan dacht hij: bingo, dat wordt er eentje. Maar ze bleken altijd keurig aan de normen te voldoen.’ En die normen – die variëren per motortype – zijn vaak niet eens in strijd met de perceptie van omwonenden. Dat wil zeggen: lawaai mág vaak gewoon.

Van overschrijding van de geluidsnorm is pas sprake als ze onder nauw omschreven condities wordt vastgesteld: bij een toerental van vierduizend, in een omgeving zonder reflecterende muren of bestrating door een microfoon die op een bepaalde afstand en onder een hoek van 45 graden van de geluidsbron is geplaatst. ‘Dat is allemaal ongelooflijk bewerkelijk’, zegt Pinksterboer. Met als gevolg dat maar hoogst zelden controles worden uitgevoerd. En áls ze worden uitgevoerd, kondigt de politie ze tevoren aan. ‘Motorrijders die iets te vrezen hebben, gaan daar dus niet naartoe.’

Dat neemt niet weg dat het wat de MAG betreft, allemaal best wat stiller mag. Uit MAGazine kan dat overigens niet meteen worden opgemaakt. In het nummer van april gaat het over nieuwe banden, en over ‘het proces van het inrijden’. Over de exploitant van een camping voor motorrijders die door één omwonende wordt dwarsgezeten. Over het autorijbewijs waarmee je ook op een A1-motor zou moeten kunnen rijden. Over stroeve wegmarkeringen. Over de wenselijkheid van belastingvoordelen voor ‘woon-werkrijders’. En over gevaarlijke wegsituaties – GWS in MAG-jargon. Maar geluidsoverlast, of de perceptie van geluidsoverlast, is alleen een thema (eigenlijk een non-thema) voor de huiscolumnisten.

Misschien is het wel een non-thema omdat onder motorrijders wel degelijk ‘een herbezinning gaande is’, zegt Pinkersterboer. De signalen? ‘Dealers van Harley Davidson krijgen steeds vaker de vraag: ‘Heb je iets waar mijn buren minder last van hebben?’ En ‘wat blaft ’ie lekker’ is steeds minder een aanbeveling voor een motor.’ Maar het gros van de motorrijders hoeft zich helemaal niet te herbezinnen. ‘De mensen die willen gassen’ zouden een kleine minderheid vormen, ze rijden doorgaans korte afstanden ‘want na een paar kilometer word je hartstikke gek van je eigen herrie’, en ze zouden hooguit vijftien tot twintig dagen per jaar overlast veroorzaken. ‘Dat vond ik wel een hoopgevend geluid.’

De meeste motorrijders hebben er helemaal geen behoefte aan om zich akoestisch te manifesteren, denkt Pinkersterboer. ‘Ikzelf geniet van elke rit. Als ik met de auto heb gereden, vraagt niemand: ‘Heb je lekker gereden?’ Motorrijders vragen dat wel aan elkaar: ging die bocht goed, ging die lijn mooi? Daarom zijn die meanderende rivierdijken zo lekker voor ons. Als motorrijder ben je onderdeel van je omgeving. Je beweegt mee met het landschap.’

De motorhaters kan hij niet geruststellen: er zullen de komende jaren alleen maar méér motoren op de Nederlandse wegen verschijnen, en die zullen steeds vaker voor woon-werkverkeer worden gebruikt. ‘Motoren worden door de industrie aangeprezen met verwijzingen naar avontuur en vrijheid, maar eigenlijk is dat achterhaald. Als de mensen vanwege corona het openbaar vervoer blijven mijden en straks allemaal met de auto naar hun werk gaan, zullen de wegen snel dichtslibben. Met motoren kan de wegcapaciteit beter worden benut.’ Aan Cora van Nieuwenhuizen, de verantwoordelijke minister, zal het niet liggen, weet Pinksterboer. ‘Haar man rijdt motor, en zij kruipt graag bij hem achterop.’

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1536
Re: Negatieve publicaties in de pers
« Reactie #1083 Gepost op: 18-06-2020, 20:06 »

 Hier in Amsterdam zijn het vooral de dikke motorscooters die negatief opvallen, maar dat ligt toch vooral aan de jonge gasten die er op rijden




Het zijn vooral gasten op driewielers met Akra met een bontkraag en trainingssbroek, grote bek en vaak ongeschoold. Die verpesten het voor de goede motorrijders.

Zoiets?
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Negatieve publicaties in de pers
« Reactie #1084 Gepost op: 18-06-2020, 21:45 »
Snap je frustratie, maar zou wel oppassen met wat je zegt. Het zijn altijd de slechte die het voor de goede verpesten. Ken zat Marokkanen die beter Nederlands spreken of harder werken  dan menig Sjonnie of Tokkie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1536
Re: Negatieve publicaties in de pers
« Reactie #1085 Gepost op: 18-06-2020, 21:54 »
Ik kan zat goede Marokkanen, buren, collega's. Maar die rijden niet op wannabe motoren en veroorzaken geen overlast en geven normale motorrijders geen slechte naam.
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3427
Re: Negatieve publicaties in de pers
« Reactie #1086 Gepost op: 18-06-2020, 22:31 »




Laten we het beestje bij de naam noemen, als Amsterdammer. Het zijn vooral gasten op Marokkanen motoren, je weet wel van die scooters met 2 wielen voor, omdat het blijkbaar moeilijk is om een motorrijbewijs te halen met een kleuterschool diploma.


Die Marokkanen motoren worden dan aangekleed met een open Akra en carbon. Bondkraagje op je hoodie, trainingsbroek eronder en met een grote bek in slecht Nederlands overlast veroorzaken. Hier bij mij in de buurt hebben we daar veel lol van.
Ik stel voor dat we dit weghalen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Negatieve publicaties in de pers
« Reactie #1087 Gepost op: 18-06-2020, 22:33 »
Zeg, niet aan propje komen he

Moet'ie er maar niet tussen gaan staan.
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Negatieve publicaties in de pers
« Reactie #1088 Gepost op: 18-06-2020, 23:22 »
Ik stel voor dat we dit weghalen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Beetje dubbel, als iemand zegt dat het voornamelijk Marokkanen zijn die in zijn buurt herrie maken op motoren noemt hij het beestje gewoon bij de naam, als dat niet mag wordt het lastig om het probleem aan te pakken, die houding heeft er lang voor gezorgd dat bepaalde problemen in bepaalde wijken niet werden aangepakt.
Beweren dat alle Marokkanen herrie maken op moter scooters is natuurlijk onzin


DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3427
Re: Negatieve publicaties in de pers
« Reactie #1089 Gepost op: 18-06-2020, 23:45 »
Beetje dubbel, als iemand zegt dat het voornamelijk Marokkanen zijn die in zijn buurt herrie maken op motoren noemt hij het beestje gewoon bij de naam, als dat niet mag wordt het lastig om het probleem aan te pakken, die houding heeft er lang voor gezorgd dat bepaalde problemen in bepaalde wijken niet werden aangepakt.
Beweren dat alle Marokkanen herrie maken op moter scooters is natuurlijk onzin
Dit is een topic over negatieve reacties over offroad/allroadmotoren in de pers, geen topic over het aanpakken van de problemen in bepaalde van wijken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3427
Re: Negatieve publicaties in de pers
« Reactie #1090 Gepost op: 18-06-2020, 23:47 »




Het zijn vooral gasten op driewielers met Akra met een bontkraag en trainingssbroek, grote bek en vaak ongeschoold. Die verpesten het voor de goede motorrijders.

Zoiets?
Tks.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1536
Re: Negatieve publicaties in de pers
« Reactie #1091 Gepost op: 18-06-2020, 23:47 »
'Het zijn vooral' Dus zeker niet iedereen. In ieder geval  in Amsterdam West. Ik zie ze dagelijks, of liever 's nachts rondscheuren, ook in Range Rovers, Mercedessen, Audi's, BMW's. De dure modellen zeg maar.


Het ging trouwens over idioten op crossers en dat zijn voor zover ik weet, meestal Hollanders. net zo fout, hebben we net zoveel last van.


Ik heb het vaak met de buren over het 'motor probleem' in onze stadsdelen. Politie komt er vaak bij, die benoemen het probleem ook gewoon bij naam. Gasten woorden ook opgepakt, doorgelicht en weer losgelaten en het probleem herhaalt zich weer.


Zo zijn aso bontkragen met herriebakken op straat even desastreus voor ons als aso boerenzonen die over de Posbank crossen.
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7963
Re: Negatieve publicaties in de pers
« Reactie #1092 Gepost op: 19-06-2020, 00:18 »
Wat zijn jullie toch allemaal driftig bezig mensen.
Ga lkr uitwaaien.
Wat schieten jullie allemaal in de verdediging.
Laat lkr gaan.
De lontjes zijn kort.
Iedereen lijkt op z.n potlood getrapt.
Dit waait wel weer over.
En anders niet zoek ik toch andere hobby.
Moet toch af en toe switchen.
Wil nog parasailen en ook zeker nog een keer me eigen in een wingsuit wurmen al zal dat het laatste ritje  van me zijn op deze aardbol.
En gitaar leren spelen en op m.n vingers kunnen fluiten.
Of rijden zoals graham jarvis.
Die rijd wel met gedempte uitlaat.
Stelletje driftkikkers laat het gaan en ga op vakantie.



Post Merge: 19-06-2020, 00:28
Trouwens wat is mag?
Nog nooit van gehoord.
Ja vroegah toen ik in Enschede woonde als jochie had je ook mag.
Maar dat was met ch.
En dat deden de Starfighters van twente.


Heb nog nooit van me leven enige bijstand of voordeel van Mag gehad.
Of hebben zij voor elkaar gebokst dat mijn plaat geel is ipv Blauw?
Of dat er speciale motoroparkeervakken bestaan voor motoren in Amsterdam.
Weet je het boeit me zo weinig dat ik geeneens de moeite neem om het stuk te lezen.
Evenzo kijk ik m.n hele leven al zowat geen journaal.
Ja vroegah met Fred Emmer.
Omdat m.n ouders ernaar keken.
En heb ik wat gemist in al die jaren ik denk het niet.
Ga toch m.n eigen gang.
Hopelijk snel weer een Brabo lkr rije.


Aju propje

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2326
Re: Negatieve publicaties in de pers
« Reactie #1093 Gepost op: 19-06-2020, 06:50 »
Zo zijn aso bontkragen met herriebakken op straat even desastreus voor ons als aso boerenzonen die over de Posbank crossen.
Precies, en de afkomst van deze mannen is dus niet relevant, het gaat om het gedrag. Aangezien er bij berichten over wildcrossen zelden bij staat dat het om witte mannen gaat, vond ik het ook niet nodig om te vermelden dat het in de stad vooral om mannen van kleur gaat.

Het zijn trouwens wel altijd mannen, dat beestje zal ik dan wel ven bij zijn naan noemen, of ze nou Harleys, crossers of driewielers rijden.

Post Merge: 19-06-2020, 06:57

Post Merge: 19-06-2020, 00:28
Trouwens wat is mag?
Nog nooit van gehoord.
Ja vroegah toen ik in Enschede woonde als jochie had je ook mag.
Maar dat was met ch.
En dat deden de Starfighters van twente.


Heb nog nooit van me leven enige bijstand of voordeel van Mag gehad.
Of hebben zij voor elkaar gebokst dat mijn plaat geel is ipv Blauw?
Of dat er speciale motoroparkeervakken bestaan voor motoren in Amsterdam.
Weet je het boeit me zo weinig dat ik geeneens de moeite neem om het stuk te lezen.
Evenzo kijk ik m.n hele leven al zowat geen journaal.
Ja vroegah met Fred Emmer.
Omdat m.n ouders ernaar keken.
En heb ik wat gemist in al die jaren ik denk het niet.
Ga toch m.n eigen gang.
Hopelijk snel weer een Brabo lkr rije.


Aju propje
Dankzij de MAG kan ik nog steeds mijn motor in de stad op de stoep parkeren zonder bekeurd te worden en hebben we geen APK voor motoren. In dit land is het uitermate handig als er een club is die jouw belangen wil behartigen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Negatieve publicaties in de pers
« Reactie #1094 Gepost op: 19-06-2020, 09:04 »


Post Merge: 19-06-2020, 06:57

Dankzij de MAG kan ik nog steeds mijn motor in de stad op de stoep parkeren zonder bekeurd te worden en hebben we geen APK voor motoren. In dit land is het uitermate handig als er een club is die jouw belangen wil behartigen.


Ze zullen zich er best voor ingezet hebben. Maar met het aanmoedigen van open uitlaten is de APK precies wat ze wel uitlokken.