https://www.ed.nl/de-peel/niet-meer-boetes-voor-wildcrossers-ondanks-ergernis-politie-roept-op-leven-anderen-niet-in-gevaar-te-brengen~a15dfee5/Niet meer boetes voor wildcrossers ondanks ergernis: politie roept op ‘leven anderen niet in gevaar te brengen’HELMOND - Wildcrossers mogen dan voor steeds meer ergernis zorgen vanwege hun soms agressieve gedrag in de bossen, dat wil niet zeggen dat ze daar nu ook vaker voor moeten boeten. Alle kritiek ten spijt zijn er niet meer bekeuringen uitgedeeld.
Tonny Peeters 09-12-20, 19:30 Laatste update: 20:42 Bron: ED
Dit jaar zijn 23 wildcrossers tijdens negen verschillende controles staande gehouden. Zij moesten in totaal zo’n vijftienduizend euro aan boetes betalen. Volgens het expertteam wildcross van de politie is dat vergelijkbaar met voorgaande jaren.
Lees ook
[size=0.875em]'Wildcrossers' zorgen voor overlast in bossen: 'Ze horen op het circuit thuis’
[/size][size=1.375em]Toenemende agressie
Een dikke klodder modder op het kentekenplaatje. Een omgebogen bordje zodat het niet goed leesbaar is of een kleinere kentekenplaat die niet rechtsgeldig is. Coördinator Patrick van Lieshout van het expertteam wildcross kent alle trucjes van wildcrossers. Hij doet vanwege de toenemende agressie in de natuur een dringend beroep op hen.
,Ze weten dat ze iets doen wat niet mag. Als iemand je dan filmt of je wordt staande gehouden, accepteer het en doe niets geks. Breng het leven van anderen niet in gevaar.”
Op veilige manier tot stoppen dwingen
Het regionale expertteam is in 2015 in het leven geroepen na een ongeluk tussen een motorcrosser en een Buitengewoon Opsporings Ambtenaar (BOA) in Oost-Brabant. Het team ging vooral op zoek naar een veilige manier om motorrijders in de natuur tot stoppen te dwingen.
Sindsdien worden tijdens controles goed zichtbare netten op mogelijke vluchtroutes geplaatst. Tevens staan er dranghekken en worden voertuigen kort op paden geparkeerd, waardoor een fuik ontstaat. Angst kent Van Lieshout niet. ,,Wij merken zelf weinig van die agressie. Ze weten dat ze er toch niet vandoor kunnen bij ons, we staan er met een groot team.”
Honderd procent score
Tussen het najaar van 2017 en de zomer van 2019 werden in totaal 32 aanhoudingen verricht. In heel 2020 werden 23 boetes uitgeschreven. Volgens Van Lieshout blijven de cijfers dus ongeveer gelijk.
De straf voor crossen in een stiltegebied (delen van Strabrechtse Heide en De Pan in Maarheeze bijvoorbeeld) bedraagt vijfhonderd euro. Ben je daar vaker bestraft komt er 250 euro bij. Wie een stopteken negeert, betaalt nog eens 250 euro extra. ,,Wij hebben tot nu toe een honderd procent score van aanhoudingen. Het valt ook op dat nog geen enkele gecontroleerde motor voldeed aan de weg- en verkeerswet.”
Ook veel kleinere boetes
Tijdens een controle op 29 november haalde het team bij twee groepjes van in totaal acht wildcrossers een kleine vijfduizend euro op. Daar komen vaak nog diverse kleinere bekeuringen bij voor het niet in orde hebben van de motor. Geen spiegels aanwezig, geen claxon, geen snelheidsmeters zijn de meest gemaakte fouten.
[/size]Vaak zie je dat het na een controle een hele tijd rustig blijft in dat gebied.[size=1.375em]Patrick van Lieshout</blockquote>
Het team van Van Lieshout bestaat momenteel nog uit drie agenten, maar hij hoopt in het nieuwe jaar een vierde collega te mogen begroeten. Zij werken samen met 21 BOA’s van gemeenten, natuurorganisaties en toezichthouder in het buitengebied Samen Sterk in Brabant. Deze mensen hebben milieu in hun portefeuille, kennen de gebieden en zien sporen in het veld.
Momenteel vinden gemiddeld twee controles per zes weken plaats. Van Lieshout zou wel vaker willen controleren, maar dat kan simpelweg niet. ,,Wij moeten ook zoeken naar geschikte controleplaatsen. Vaak zie je dat het na een controle een hele tijd rustig blijft in dat gebied.”
[/size]